• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Dokąd leci LOT?

LOT

Sebastian Mikosz (prezes PLL Lot) i Rafał Baniak (wiceminister skarbu) wybierają się do Nowego Jorku, aby rozmawiać tam z szefami firmy Boeing. Celem jest uzyskanie od amerykańskiego koncernu odszkodowań za straty, jakie LOT poniósł z powodu uziemienia dreamlinerów. Wiceminister podał, że straty te wynoszą ok. 100 mln zł.

Problemy z tymi nowoczesnymi samolotami, które miały być znakomitym uzupełnieniem polskich linii (zresztą kupowane były także przez przewoźników z innych krajów) rozpoczęły się już na początku tego roku. Usterki dotyczyły bardzo różnych aspektów działania samolotów. Na przykład przed kilkoma dniami szwankował system identyfikacji jednego z dreamlinerów (kursującego na trasie Toronto - Warszawa), w wyniku czego Norwegowie nie wyrazili zgody na jego przelot ponad ich terytorium. Boeing musiał wyjątkowo wylądować na Islandii, a opóźnienie, jakie z tego wynikło, sięgnęło kilku godzin.

Okazało się też, że dwa inne dreamlinery z krajowej floty latały bez filtrów paliwowych niskiego ciśnienia. Ściślej rzecz biorąc, systemy nie były kompletne - zamiast dwóch filtrów, zawierały tylko jeden.

Nie tylko Polacy mają kłopoty z samolotami typu boeing 787 dreamliner. Na przykład już w styczniu dwie japońskie linie - ANA i JAL - wstrzymały loty wszystkich swoich egzemplarzy, uzasadniając to ich licznymi usterkami.

W przypadku PLL LOT sprawa jest o tyle dramatyczna, że spółka i tak zmaga się z poważnymi kłopotami finansowymi oraz organizacyjnymi. Niedawno okazało się, że znana firma Ryanair, prowadząca tanie linie lotnicze, planuje uruchomić w Polsce krajowe połączenia. Byłby to bardzo ciężki cios dla PLL LOT.

Przypomnijmy, że na początku września Sebastian Mikosz podkreślał, że LOT nie będzie prosił we wrześniu Ministerstwa Skarbu o drugą transzę pomocy finansowej. W rzeczy samej - nie poprosił, problem jednak w tym, że ów ruch jest jedynie kwestią czasu. Mikosz potwierdził bowiem pod koniec ubiegłego miesiąca, że LOT będzie wnioskować o wypłatę po posiedzeniu rady nadzorczej, które odbędzie się 9 października. W roku 2012 linie straciły na czysto ok. 400 mln zł, w tym 146 mln zł na przewozie pasażerów. Rok wcześniej strata wyniosła 145 mln zł. Część analityków doszła już do wniosku, że spółki nic nie uratuje. A już niedługo - 1 stycznia - LOT będzie obchodzić 85. rocznicę powstania. Do tego czasu z pewnością dotrwa, pytanie tylko - co dalej?


B. Garga

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze