UOKiK ukarał Avans i Deichmann
- Utworzono: czwartek, 27, luty 2014 06:50
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał dwie decyzje w sprawie dwóch znanych sklepów internetowych – Deichmann Obuwie oraz Avans.
W przypadku pierwszego z nich wątpliwości Urzędu wzbudziły postanowienia, jakie znajdowały się w regulaminie sklepu internetowego. Zastrzegano tam bowiem, że nie ponosi on odpowiedzialności za zgodność fotografii produktu na stronie z ich rzeczywistym wyglądem. Jak ocenia UOKiK, konsumenci mają prawo oczekiwać, że wygląd zamówionego produktu będzie zbieżny ze zdjęciem, jakie jest zamieszczone w Internecie. Co więcej, sklep zastrzegał, że jedyną możliwością zwrotu produktu będzie sytuacja, w której towar będzie kompletny, bez uszkodzeń i bez widocznych śladów użytkowania. Jak wskazuje Urząd, konsument ma prawo do tzw. zwykłego zarządu, czyli np. obejrzenia i sprawdzenia (co wiąże się z otworzeniem opakowania, przymierzenia lub sprawdzenia zgodności) produktu kupionego przez sieć. Wówczas nie może on stracić prawa do odstąpienia od umowy. W konsekwencji UOKiK zdecydował się na nałożenie kary w kwocie niemal 289 tys. zł, zaś Deichmann odwołał się do sądu.
W przypadku Avans sprawa była nieco prostsza. Otóż sklep w zamieszczonym regulaminie zakładał, że konsument składający reklamację może w pierwszej kolejności żądać jedynie naprawy towaru. Tutaj prawo wskazuje, że konsument może wybrać czy zależy mu na wymianie towaru na nowy lub na jego naprawie. Urząd uznał więc, że Avans ograniczał prawa konsumentów, ale nie nałożył kary finansowej ponieważ sklep zobowiązał się do zmiany regulaminu.
Jacek Jarosz
Menu
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2330 gości