• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

UOKiK wziął pod lupę deweloperów

dom

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zajął się praktykami stosowanymi przez deweloperów w ramach relacji z konsumentem w 2012 roku. Okazało się, że niektóre firmy z tej branży nagminnie stosowały nieuczciwe metody polegające na pozbawianiu klienta prawa do odstąpienia od umowy nawet w przypadku znacznej zmiany ceny, powierzchni, czy rozkładu nabywanego mieszkania. Zgodnie z prawem klient w takich przypadkach ma prawo do zerwania umowy bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów.

Łączna wartość kar nałożonych w 2012 roku przez UOKiK na deweloperów wyniosła prawie 681 tys. zł. Widać poprawę, gdyż rok wcześniej kar było więcej i opiewały na zdecydowanie wyższą kwotę ponad 1 mln zł. Pozytywnie należy ocenić działanie 15 przedsiębiorców, w sprawie których wydana została decyzja o stwierdzeniu nieprawidłowości. Dobrowolnie zobowiązali się oni do zaniechania stosowania złych praktyk.

Jeśli chodzi o konkretne przykłady stosowania wspomnianych praktyk, to jeden z warszawskich deweloperów we wzorze umowy z konsumentem zawarł klauzulę, która zobowiązywała tego ostatniego do zakupu mieszkania, nawet gdy jego powierzchnia różniła się o 5 proc. od tej założonej w projekcie oraz gdy z powodu zmiany stawki podatku VAT zmieniłaby się jego cena.

Innym przykładem jest iławska firma, która we wzorcu umowy nie sprecyzowała dokładnie powodów, z jakich może zostać opóźniona realizacja inwestycji przez nią, zostawiając sobie furtkę w postaci „innych zdarzeń pogodowych”. W tej sytuacji, nawet w przypadku wielokrotnej zmiany terminu realizacji przedsięwzięcia, firma nie byłaby zobowiązana do płacenia kar umownych.

Kolejnym przykładem jest krakowska spółka, która zawierała w umowach rażąco wysokie kary dla konsumentów w przypadku odstąpienia od nabycia mieszkania. Byli oni zobowiązani w takiej sytuacji do zapłaty aż 5 proc. łącznej ceny sprzedaży brutto. W myśl prawa, kara w tego typu sytuacjach nie powinna być większa niż koszty, jakie poniósł przedsiębiorca z tytułu zerwania umowy (równowartość wynagrodzenia dla pracowników zaangażowanych w rozmowy z klientem, koszty sporządzenia umowy itp.)

Urząd sprawdził również, jak ma się przestrzeganie stosunkowo młodej ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. Zgodnie z nią, jeśli zostaną ustalone kary umowne pomiędzy deweloperem a konsumentem, to ich stawka musi być dokładnie podana. Dlatego też zakwestionowano praktykę jednego z poznańskich deweloperów, który w przypadku zerwania kontraktu z winy konsumenta, zastrzegł we wzorcu umownym, że  będzie mógł potrącić karę umowną w wysokości do 8 proc. kwot jakie nabywca wpłacił tytułem zaliczek, jednak nie mniej niż 5400 zł. Spółka mogła zatem w uznaniowy sposób nakładać karę na konsumenta, a ten do końca nie wiedział, ile będzie musiał zapłacić.

 

Wojciech Kiermacz

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze