Gazowe nadużycia
- Utworzono: poniedziałek, 11, marzec 2013 13:17
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta zbadał 159 wzorców umów na sprzedaż gazu konsumentom, stosowanych przez 16 przedsiębiorstw. Siedem z nich należy do grupy PGNiG, pozostałe to Amber Gaz, Anco, Avrio Media, Duon Dystrybucja, Egea Grupa Energetyczna, EWE Energia, G.EN. Gaz Energia, SIME Polska i Tarnogrodzki Zakład Komunalny.
Okazało się, że wszystkie sprawdzone wzorce zawierały błędy (uchybienia). Ogółem było ich 178, w tym 134 klauzule niedozwolone. Bardzo często przedsiębiorstwa energetyczne konstruowały umowy tak, by zapewnić sobie możliwość ich rozwiązania niezgodnie z obowiązującym prawem. Na przykład spółki uznawały, że mogą wypowiedzieć umowę z powodu bliżej nieokreślonych, ewentualnych zmian na rynku gazu, a nawet w sytuacji, gdy ktoś zalega z opłatami wobec poprzedniego dostawcy. Firmy zbytnio rozszerzały sobie także możliwości odcięcia gazu klientom (np. w przypadku awarii gazomierza).
Aż sześć przedsiębiorstw niezgodnie z przepisami, ale na pewno wygodnie dla siebie, zagwarantowało sobie brak odpowiedzialności za niewykonanie umowy (lub wykonanie jej w niewłaściwy sposób). Inni (czterech) ograniczali w niedozwolony sposób wysokość odszkodowania. Prócz tego zdarzało się, że firmy gazowe proponowały klientom zbyt krótki czas reklamacji, same natomiast (było tak w dwóch przypadkach) uzurpowały sobie prawo do odpowiedzi na roszczenia dopiero po trzech tygodniach od ich złożenia (ustawowy termin to 14 dni, czyli dwa tygodnie).
W stosunku do wszystkich 16 kontrolowanych spółek wszczęto postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Powództwa o uznanie określonych klauzul za niedozwolone zostaną natomiast skierowane do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
J. Sobal
Menu
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5764 gości