Jakość tego, co tankujemy
- Utworzono: poniedziałek, 25, marzec 2013 11:33
Inspekcja Handlowa przedstawiła niedawno wyniki badań nad jakością paliw ciekłych, które prowadzone były w roku 2012. Okazało się, że norm jakościowych nie spełniało 4,14 proc. skontrolowanych próbek paliw ciekłych. To znacznie słabszy wynik niż ten z roku 2011, wówczas było to bowiem 2,99 proc.
Łącznie pobrano 1337 próbek z 1162 stacji i hurtowni. Kontrolą objęto również dwie autocysterny transportujące paliwo. Z sześciu próbek, jakie z nich pobrano, zakwestionowano aż pięć. W ogólności, jeśli chodzi o jakość paliw, to w stosunku do roku 2011 poprawiła się jakość benzyny, gorzej wypadł natomiast olej napędowy. Otóż tylko 1,43 proc. badanej benzyny nie spełniało norm (rok wcześniej 2,64 proc.), ale z drugiej strony problem dotyczył aż 7,84 proc. oleju (w roku 2011 tylko 3,45 proc.). Poprawiła się jakość gazu LPG (w roku 2011 kontrolerzy zakwestionowali jakość 1,8 proc. próbek, rok później już tylko 1,03 proc.).
Największe odstępstwa od norm jakościowych (jeśli chodzi o paliwa ciekłe) wykazano w województwach: lubuskim – 15,79 proc. próbek, warmińsko-mazurskim – 11,11 proc. próbek, opolskie – 7,14 proc. próbek, łódzkie – 6,67 proc. próbek. W trzech województwach (podlaskim, wielkopolskim, zachodniopomorskim) wszystko było w porządku. Inspekcja sprawdziła także sektor biopaliw, przebadano 39 stacji, nie wykazano nieprawidłowości (rok wcześniej zakwestionowano 5,83 proc. próbek, dwa lata wcześniej aż 12,5 proc.).
Powyższe dane dotyczą wyników dla stacji wybranych losowo. Jeśli brać pod uwagę tylko te stacje, w których już poprzednio stwierdzono nieprawidłowości, to, jak czytamy w komunikacie UOKiK: "Z pobranych 769 próbek oleju napędowego i benzyny na 679 stacjach, 89 zostało zakwestionowanych: 70 oleju napędowego (13,81 proc.) i 19 próbek benzyn (7,25 proc.)".
W przypadku oleju napędowego problemem najczęściej była zbyt niska temperatura zapłonu ("norma dla temperatury zapłonu wynosi powyżej 55ºC – tymczasem na niektórych stacjach wynosiła <40°C") oraz niedotrzymanie limitu zawartości siarki. W przypadku benzyny najczęściej kwestionowano - jak zbyt niską - liczbę oktanową.
J. Sobal
Menu
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5742 gości