• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Jakość tego, co tankujemy

benzyna

Inspekcja Handlowa przedstawiła niedawno wyniki badań nad jakością paliw ciekłych, które prowadzone były w roku 2012. Okazało się, że norm jakościowych nie spełniało 4,14 proc. skontrolowanych próbek paliw ciekłych. To znacznie słabszy wynik niż ten z roku 2011, wówczas było to bowiem 2,99 proc.

Łącznie pobrano 1337 próbek z 1162 stacji i hurtowni. Kontrolą objęto również dwie autocysterny transportujące paliwo. Z sześciu próbek, jakie z nich pobrano, zakwestionowano aż pięć. W ogólności, jeśli chodzi o jakość paliw, to w stosunku do roku 2011 poprawiła się jakość benzyny, gorzej wypadł natomiast olej napędowy. Otóż tylko 1,43 proc. badanej benzyny nie spełniało norm (rok wcześniej 2,64 proc.), ale z drugiej strony problem dotyczył aż 7,84 proc. oleju (w roku 2011 tylko 3,45 proc.). Poprawiła się jakość gazu LPG (w roku 2011 kontrolerzy zakwestionowali jakość 1,8 proc. próbek, rok później już tylko 1,03 proc.).

Największe odstępstwa od norm jakościowych (jeśli chodzi o paliwa ciekłe) wykazano w województwach: lubuskim – 15,79 proc. próbek, warmińsko-mazurskim – 11,11 proc. próbek, opolskie – 7,14 proc. próbek, łódzkie – 6,67 proc. próbek. W trzech województwach (podlaskim, wielkopolskim, zachodniopomorskim) wszystko było w porządku. Inspekcja sprawdziła także sektor biopaliw, przebadano 39 stacji, nie wykazano nieprawidłowości (rok wcześniej zakwestionowano 5,83 proc. próbek, dwa lata wcześniej aż 12,5 proc.).

Powyższe dane dotyczą wyników dla stacji wybranych losowo. Jeśli brać pod uwagę tylko te stacje, w których już poprzednio stwierdzono nieprawidłowości, to, jak czytamy w komunikacie UOKiK: "Z pobranych 769 próbek oleju napędowego i benzyny na 679 stacjach, 89 zostało zakwestionowanych: 70 oleju napędowego (13,81 proc.) i 19 próbek benzyn (7,25 proc.)".

W przypadku oleju napędowego problemem najczęściej była zbyt niska temperatura zapłonu ("norma dla temperatury zapłonu wynosi powyżej 55ºC – tymczasem na niektórych stacjach wynosiła <40°C") oraz niedotrzymanie limitu zawartości siarki. W przypadku benzyny najczęściej kwestionowano - jak zbyt niską - liczbę oktanową.

 

J. Sobal

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze