• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Lepsza byłaby zła pogoda...

morze

Spektakularne bankructwa biur podróży to zjawisko, które atmosferę ostatnich wakacji zepsuło bardziej nawet, niż mogłaby to zrobić kiepska pogoda. Biura podróży znalazły się w związku z tym pod lupą Najwyższej Izby Kontroli. Z podsumowania, jakie NIK zamieścił na swojej witrynie internetowej, można się dowiedzieć, że od stycznia roku 2010 do jesieni 2012 odnotowano 21 przypadków niewypłacalności organizatorów turystyki oraz pośredników turystycznych.

Aż 15 przypadków tego rodzaju zdarzyło się w roku 2012. Co gorsza, w ponad połowie przypadków okazało się, że zabezpieczenia finansowe biur nie są wystarczająco duże, by pokryć straty, co oczywiście było kłopotliwe i nieprzyjemne dla klientów. Mianowicie w 9 przypadkach nie znalazło się dość funduszy, by zwrócić klientom wpłaty, a w czterech przypadkach nie dało się nawet sfinansować powrotu urlopowiczów do kraju. Sprawami tego rodzaju musieli się zająć, jak pamiętamy z ubiegłorocznych doniesień medialnych (a może z własnych przeżyć...) marszałkowie województw, choć de facto nie mieli ku temu precyzyjnych podstaw prawnych.

NIK uważa, że system obliczania wysokości sumy gwarancyjnej, stosowany obecnie w Polsce, jest źle zbudowany. NIK zauważa, że organizatorzy powinni w pełni odpowiadać za powrót turystów - tak zresztą stanowią odpowiednie przepisy polskie i unijne. Głęboko niewłaściwa jest sytuacja, w której koszty pokrywa się z pieniędzy podatnika, a biuro rozkłada ręce niczym szatniarz z filmu "Miś", mówiąc "skąd wezne, jak ni mom" (oczywiście eksperci NIK nie użyli takich sformułowań - to już nasza własna licencia poetica).

Z drugiej strony, ludzie muszą w jakiś sposób wracać do domów. Rozwiązanie postulowane przez Izbę jest takie, by organizatorzy wyjazdów musieli posiadać odpowiednio wysokie gwarancje, choćby w postaci ubezpieczenia, z którego pokrywane byłyby ewentualne koszta powrotu. Biuro musi, według NIK, posiadać gwarancje bankowe i ubezpieczeniowe. Izba rekomenduje wprowadzenie "gwarancji z tytułu ewentualnych roszczeń z powodu niezrealizowanych, a opłaconych usług". Gwarancje powinny być też naliczane "w stosunku do liczby osób aktualnie korzystających z wypoczynku oraz wartości zawartych z nimi umów". NIK postuluje także: zwiększenie zakresu kontroli organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, w tym m.in. kontroli ich kondycji finansowej i wysokości zabezpieczeń oraz doprecyzowanie przepisów ustawy o usługach turystycznych i wskazanie ewentualnych odpowiedzialnych za zorganizowanie powrotu do kraju klientów tych biur w przypadkach skrajnych.

Adam Witczak

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze