Sprawniejsza CEIDG od drugiej połowy 2015 r.
- Utworzono: czwartek, 13, listopad 2014 10:46
Na rok 2015 ustawodawca planuje ulepszyć funkcjonowanie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Skrócenie czasu oczekiwania przedsiębiorców na sprostowanie pomyłek, poprawa jakości danych w CEIDG oraz walka z fałszywymi adresami firm to najważniejsze cele nowego projektu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Z założenia CEIDG miało być łatwo dostępną i całkowicie zelektronizowaną ewidencją działalności gospodarczych w Polsce. Jednak już w pierwszym roku od wejścia przepisów o CEIDG (lata 2011-2012) jedynie około 3% przedsiębiorców wpisało się do CEIDG przez internet, przeważająca większość nadal składała papiery w gminach. Największą wadą tradycyjnego papierowego rozwiązania jest spora ilość błędów popełnianych przy wprowadzaniu papierowych wniosków do systemu elektronicznego (oraz wynikająca stąd duża liczba postępowań administracyjnych o sprostowanie). Trwają pracę nad projektem ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (projekt jest na etapie uzgodnień).
W okresie od 1 lipca 2011 r. (wejście w życie nowych przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i rozpoczęcie funkcjonowania CEIDG) do 30 czerwca 2014 r. w CEIDG zarejestrowanych przedsiębiorców było 3 229 097 (w tym przedsiębiorcy przeniesieni poprzez migrację danych). Z niecałego miliona przedsiębiorców, którzy zarejestrowali się tym okresie samodzielnie, tylko 25 195 zrobiło to przez internet, 831 657 dokonało rejestracji w CEIDG za pośrednictwem urzędu gminy. |
Przede wszystkim mniej żmudnych postępowań i procedur
Od czerwca przyszłego roku wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG czy sprostowanie wpisu ma następować bez wszczynania postępowania administracyjnego. Automatycznie wykreślani mają być zaprzestający na stałe wykonywanie działalności z powodu zgonu, a także ci, którym mija 24-miesięczny okres zawieszenia wykonywania działalności oraz przedsiębiorcy z orzeczeniem prawomocnego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej. W celu szybszego wyeliminowania własnych błędów, jakie popełniają urzędy gmin przy przekształcaniu wniosków z papierowych na elektroniczne, urzędy będą mogły poprawiać je od razu, a nie jak ma to miejsce obecnie, w drodze postanowienia Ministra Gospodarki.
Od początku istnienia CEIDG do 30 czerwca 2014 r. do Ministra Gospodarki wpłynęło w sumie ponad 210 tys. wniosków o wydanie decyzji o wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru czy też o wydanie postanowienia o sprostowanie jego wpisu. To około 6 tys. wniosków miesięcznie. |
Planuje się też poszerzyć dane przedsiębiorców zawierane we wpisie o m.in. dane niezbędne do zgłoszenia przedsiębiorcy oraz jego rodziny do ubezpieczenia społecznego czy zdrowotnego. Pozwoli to przedsiębiorcy za jednym razem złożyć wniosek do CEIDG oraz automatyczne przesłać dane do ZUS/KRUS (aktualnie trzeba wybrać się do ZUS/KRUS osobiście).
Uproszczone uzyskiwanie zaświadczeń o wpisie
Udostępnianie danych przez CEIDG ma się od drugiej połowy 2015 r. odbywać elektronicznie. Ponadto, przedsiębiorca będzie mógł uzyskać z CEIDG zaświadczenie o swoim wpisie, zawierające jego dane adresowe, datę urodzenia czy PESEL.
Usprawnione zawieszanie działalności
Przedsiębiorca, który będzie chciał zawiesić działalność, we wniosku o zmianę wpisu nie będzie już musiał podawać swoich wszystkich danych adresowych, jak ma to miejsce aktualnie. Przedsiębiorca będzie mógł również zrezygnować ze wpisu do CEIDG (tj. publikacji swoich danych), jeśli wpisując się, poda przyszłą datę rozpoczęcia działalności i do tej daty nie uruchomi biznesu.
Wykreślanie fałszywych adresów
Aby zapobiec podawaniu przez nieuczciwych przedsiębiorców nieprawdziwych danych adresowych, Minister Gospodarki ma uzyskać w przyszłym roku możliwość wykreślenia z CEIDG przedsiębiorcy posługującego się adresem nieruchomości, do której nie ma tytułu prawnego.
Katarzyna Miazek, Tax Care
Dominik Mędrzycki, księgowy Tax Care
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5759 gości