• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

E-faktura możliwa także po akceptacji elektronicznej

Aby móc wystawiać dokumenty sprzedaży w formie elektronicznej, czyli coraz popularniejsze e-faktury, konieczna jest uprzednia akceptacja odbiorcy. Dopiero po jej uzyskaniu wystawca może przesyłać faktury w tej formie. Niezbędnym jest równoczesne zapewnienie autentyczności i integralności dokumentów.

Faktury elektroniczne są coraz częściej używanym dokumentem potwierdzającym dokonanie transakcji sprzedaży. Należy jednak pamiętać, że możliwość ich wystawiania w tej formie, jest uzależniona od spełnienia warunków, opisanych w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej.
Konieczna akceptacja odbiorcy

Przede wszystkim, możliwość wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej w dowolnym formacie uzależniona jest od uprzedniej akceptacji tego sposobu, wyrażonego przez odbiorcę faktury. Warto w tym miejscu pokreślić, iż akceptacja ta może być wyrażona w dowolnej formie, zarówno pisemnej, jak również elektronicznej, co zostało potwierdzone w indywidualnej interpretacji podatkowej z 17 listopada 2011 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, nr IPPP2/443-998/11-2/KAN: „Przepisy prawa podatkowego nie określają szczegółowych elementów, które winna zawierać przedmiotowa akceptacja. Możliwe jest zatem by akceptacja przekazana za pośrednictwem wiadomości elektronicznej, uznana została za wystarczającą dla skutecznego rozpoczęcia (…) procesu przesyłania i udostępniania faktur elektronicznych. (…) wystarczające będzie uzyskanie akceptacji abonenta do wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej poprzez wyrażenie zgody elektronicznie za pomocą systemu IVR.”

Akceptacja może jednak zostać cofnięta.
W takim przypadku wystawca faktury traci prawo do przesyłania temu odbiorcy faktur w formie elektronicznej od dnia następującego po dniu, w którym otrzymał powiadomienie od odbiorcy o cofnięciu akceptacji. Strony mogą jednak przedłużyć w umowie ten okres. Uzgadniając inny termin utraty przez wystawcę prawa do przesyłania faktur w formie elektronicznej, trzeba pamiętać, że nie może on być jednak dłuższy niż 30 dni.
Potrzebna autentyczność i integralność

Sama akceptacja jednak nie wystarczy. Do przesyłania faktur w formie elektronicznej konieczne jest zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności ich treści. I tak, przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury.

Integralność treści faktury wskazuje natomiast na fakt, iż w wystawionej w ten sposób fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać. Istotnym wydaje się także, aby podkreślić, że podatnik wystawiający elektroniczne dokumenty sprzedaży może zastosować dowolne środki zapewnienia autentyczności i integralności wystawionej faktury, w szczególności w przypadku wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego, czy też systemu elektronicznej wymiany danych (EDI).


Elżbieta Węcławik, Tax Care
Małgorzata Jawińska, księgowa Tax Care

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze