Wydatek za złożenie VAT-R rozliczysz w kosztach
- Utworzono: czwartek, 22, sierpień 2013 16:00
Ponoszone w urzędzie opłaty mogą obniżyć należny podatek. Opłatę skarbową pobieraną od przedsiębiorcy przez fiskusa, wójta lub burmistrza miasta można bowiem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Opłata skarbowa pobierana jest od osób fizycznych, osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, jeśli w skutek dokonanego przez nie zgłoszenia lub na ich wniosek dokonuje się czynności urzędowej lub na ich wniosek wydaje się zaświadczenie czy zezwolenie. I tak do wniesienia opłaty skarbowej podatnik obowiązany jest m.in. przy składaniu wniosku o wydanie pozwolenia na prowadzenie działalności, koncesji czy o dokonanie wpisu do działalności regulowanej. Uiszcić ją należy także w przypadku złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym.
Koszt firmy
Zgodnie z przepisami ustawy o PIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych negatywnych katalogu kosztów zawartym w art. 23 ustawy. Ponieważ opłata skarbowa nie została wymienona w owym katalogu, uznaje się, że o jej wartość podatnik będzie mógł obniżyć wartość swojego zobowiązania wobec fiskusa. Poniesienie opłaty warto udokumentować (ważna jest data i podpis osoby, która bezpośrednio dokonała wydatku, przedmiot operacji oraz wysokość poniesionego kosztu). Przy wpłacie gotówkowej w kasie urzędu, dowodem takim będzie dokument potwierdzający opłatę wystawiony przez urząd. Z kolei w przypadku uiszczenia opłaty w sposób bezgotówkowy, potwierdzeniem takim będzie dowód przelewu.
Kwoty obniżające podatek
Dla każdego rodzaju czynności urzędowej przewidziana jest inna wysokość opłaty. Złożenie odpisu z rejestru przedsiębioprców KRS stwierdzającego istnienie prokury np. w urzędzie miasta wymaga opłacenia 17 zł. Dokonanie wpisu do rejestru działalności regulowanej przez przedsiębiorcę rozpoczynającego dzialaność w zakresie wyrobu napojów spirytusowych wymaga poniesienia opłaty w wysokości 11 610 zł. Pełen wykaz odpłatnych czynności urzędowych zawiera załącznik do ustawy o opłacie skarbowej.
Dokonanie czynności urzędowej |
|
potwierdzenie zarejestrowania podatnika VAT zatwierdzenie projektu budowlanego Decyzja o zmianie nazwiska i imienia (imiom) albo nazwiska lub imienia (imion) |
170 zł 47 zł 37 zł |
Wydanie zaświadczenia |
|
zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości zaświadczenie potwierdzające, że podatnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny lub zwolniony zaświadczenie potwierdzające zidentyfikowanie określonego podmiotu na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju |
21 zł
21 zł
20 zł |
Wydanie zezwolenia (pozwolenia, koncesji) |
|
pozwolenie na budowę obiektu budowlanego przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolicza i leśna |
1 zł/każdy m2 powierzchni użytkowej |
Przykładowe opłaty skarbowe
Możliwy zwrot opłaty
Warto też pamiętać, że przedsiębiorca ma możliwość ubiegania się o zwrot opłaty skarbowej w przypadku, gdy mimo jej uiszczenia nie dokonano czynności urzędowej lub nie wydano zaświadczenia czy zezwolenia (pozwolenia, koncesji). W takiej sytuacji należy dokonać także korekty rozliczeń podatkowych, jeżeli wydatek został już zaliczony do kosztów podatkowych.
Katarzyna Miazek, Tax Care
Dominik Mędrzycki, księgowy Tax Care
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5740 gości