Wyniki Alior Banku S.A. po trzech kwartałach 2013 r.
- Utworzono: czwartek, 14, listopad 2013 12:54
Alior Bank po trzech kwartałach 2013 r. wypracował ponad 1,07 mld zł przychodów netto z działalności operacyjnej, w tym 731,2 mln zł z tytułu odsetek i 136,4 mln zł z tytułu opłat i prowizji. Oznacza to wzrost przychodów o 16,7 proc. w porównaniu z podobnym okresem roku ubiegłego.
Zysk netto Banku po trzech kwartałach 2013 r. wyniósł ponad 154,6 mln zł i był o 4 proc. wyższy w porównaniu do analogicznego okresu w 2012 r. Niższa dynamika wzrostu zysku netto wynika z jednorazowej korekty wyniku Banku za trzy kwartały 2013 r. o 105 mln zł, związanej ze zmianą metody rozpoznawania przychodów z tytułu bancassurance. Alior Bank w dalszym ciągu poprawia efektywność kosztową. Wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) po trzecim kwartale 2013 roku osiągnął poziom 57,2 proc. i zmniejszył się o prawie 4 p.p. w porównaniu z końcem września ubiegłego roku. Wartość kredytów udzielonych klientom przez Alior Bank przekroczyła na koniec trzeciego kwartału 2013 r. 18,1 mld zł, a wartość zgromadzonych depozytów 19,2 mld zł. To odpowiednio 37,2 proc. i 26,3 proc. więcej niż w porównywalnym okresie 2012 r. Współczynnik kredytów do depozytów wynosi 95 proc. i jest jednym z najniższych na rynku. Bank utrzymuje pozycję lidera w pozyskiwaniu nowych klientów, których liczba przekroczyła 1,9 mln na koniec września 2013 r. Natomiast już na początku listopada br. liczba klientów obsługiwanych przez Alior Bank przekroczyła 2 miliony.
Skonsolidowane wyniki finansowe Alior Banku S.A. po trzech kwartałach 2013 r. świadczą o kontynuacji szybkiego rozwoju Spółki i skuteczności strategii konsekwentnie realizowanej przez Zarząd Banku.
- Stale zwiększamy nasz udział w rynku dzięki rozwojowi atrakcyjnej oferty zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych oraz efektywnie wykorzystując nasze przewagi rynkowe, w tym potencjał informatyczny i innowacyjność. Konsekwentnie realizujemy dotychczasową strategię Banku, w kolejnych miesiącach chcielibyśmy podtrzymać obecne tempo rozwoju najbardziej dochodowych segmentów rynku – mówi Wojciech Sobieraj, prezes Alior Banku S.A.
Całkowite dochody Grupy Alior Banku z działalności operacyjnej wyniosły po trzech kwartałach 2013 r. ponad 1,07 mld zł, tj. o 16,7 proc. więcej, niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Znaczącą część dochodów Banku stanowił wynik odsetkowy, który zwiększył się o 17,5 proc., do ponad 731,2 mln zł. Dynamiczny wzrost wyniku odsetkowego jest efektem stale rosnącego wolumenu udzielonych kredytów i pożyczek.
Skonsolidowany zysk netto Alior Bank S.A. po trzech kwartałach 2013 r. wyniósł ponad 154,6 mln zł, czyli był o 4 proc. wyższy od wyniku wypracowanego w analogicznym okresie rok wcześniej. Niższa niż w poprzednich okresach dynamika wzrostu zysku netto wynika z jednorazowej korekty wyniku Banku w III kwartale 2013 r. o 105 mln zł, związanej ze zmianą metody rozpoznawania przychodów z tytułu bancassurance. Alior Bank zdecydował się wdrożyć najbardziej konserwatywny sposób rozliczania przychodów z tytułu ubezpieczeń. Zamiast księgowania części przychodów z bancassurance w momencie ich sprzedaży (up-front) wprowadzone zostało proporcjonalne rozliczenie wszystkich przychodów w czasie trwania umowy ubezpieczeniowej. Zmiana metody dotyczy przychodów z produktów ubezpieczeniowych, które bank sprzedał od początku istnienia, czyli w latach 2008 – 2013. Wyjątek stanowi 4% przychodów z ubezpieczeń związanych z produktami inwestycyjnymi.
Jest to jedynie zmiana sposobu księgowania i przychody te – 414 mln zł odroczonego zysku - zostaną rozpoznane w kolejnych kwartałach, podwyższając wyniki Banku. Wprowadzenie periodyzacji przychodów z ubezpieczeń nie wpływa na realizację modelu biznesowego oraz dotychczasowej strategii Alior Banku, również w zakresie rozwoju bancassurance.
Alior Bank stale poprawia efektywność kosztową. Trzeci kwartał 2013 r. był kolejnym, w którym Bank odnotował wzrost przychodów przy jednoczesnym ograniczeniu dynamiki wzrostu kosztów. Na koniec września br. współczynnik C/I ukształtował się na poziomie 57,2 proc. i w porównaniu z końcem III kwartału 2012 r. zmniejszył się o prawie 4 p.p.
Wartość kredytów udzielonych klientom przez Alior Bank wzrosła o ponad 37,2 proc. r/r osiągając poziom 18,1 mld zł na koniec trzeciego kwartału 2013 r. W tym samym okresie saldo środków pozyskanych z depozytów klientów wyniosło prawie 19,2 mld zł, czyli o 26,3% więcej niż rok wcześniej. Tym samym Alior Bank utrzymuje jeden z najniższych na rynku współczynników kredytów do depozytów na poziomie 95 proc.
Bank sprawnie wykorzystuje swój potencjał technologiczny i operacyjny, aby m.in. dynamicznie zwiększać bazę klientów i kontynuować rozwój na rynku kredytów detalicznych. Na koniec września 2013 r. produkty i usługi Banku dostępne były w 804 placówkach, w tym między innymi w 209 oddziałach własnych i 173 nowoczesnych mini oddziałach Alior Bank Express.
Tak rozbudowana sieć dystrybucji jest konsekwencją zainteresowania bogatą ofertą Banku, z której na koniec III kwartału 2013 r. korzystało już ponad 1,93 mln klientów, z czego ponad 1,81 mln stanowili klienci indywidualni, a 117 tys. klienci biznesowi. Na początku listopada br., w niespełna pięć lat od rozpoczęcia działalności przez Alior Bank, liczba klientów Banku przekroczyła dwa miliony.
- Elastycznie dostosowujemy naszą ofertę do aktualnych potrzeb rynku. Wprowadzamy kolejne innowacyjne produkty i rozwiązania, które dają podstawę do rozwoju Banku w strategicznych segmentach rynku. Stawiamy m.in. na dywersyfikację oferty, czego kolejnym przejawem będzie m.in. upowszechnienie usług profesjonalnego zarządzania aktywami, dotychczas zarezerwowanych przede wszystkim dla klientów zamożnych – mówi Wojciech Sobieraj.
Jednocześnie Alior Bank utrzymuje wskaźniki adekwatności kapitałowej CAR oraz TIER1 na bezpiecznym poziomie odpowiednio 12,4 proc. i 10,5 proc.
***
Alior Bank jest dynamicznie rozwijającym się bankiem uniwersalnym, liderem pod względem innowacyjności i liczby pozyskiwanych klientów. Bank osiągnął swoją pozycję dzięki ofercie nowatorskich produktów i usług, wyznaczających nowe standardy w polskiej bankowości, stworzeniu czwartej co do wielkości sieci dystrybucji (ponad 800 placówek), a także nowoczesnej platformie informatycznej, obejmującej bankowość internetową, bankowość mobilną oraz centra obsługi telefonicznej. Alior Bank kieruje swoją ofertę zarówno do klientów indywidualnych jak i biznesowych, łącząc zasady tradycyjnej bankowości z innowacyjnymi produktami. To zaowocowało zaufaniem 2 mln klientów w ciągu 5 lat funkcjonowania na rynku. W grudniu 2012 r. akcje Alior Banku zadebiutowały na GPW. Giełdowy debiut poprzedziła oferta publiczna o łącznej wartości 2,1 mld zł – była to tym samym największa oferta publiczna prywatnej spółki w ponad 21-letniej historii GPW. We wrześniu 2013 roku akcje Alior Banku zadebiutowały w nowym indeksie WIG30.
United PR
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2311 gości