Getin Noble ukarany
- Utworzono: poniedziałek, 29, lipiec 2013 12:16
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowiła ukarać notowany na GPW Getin Noble Bank kwotą blisko 3 mln zł. Przyczyną takiej decyzji okazał się zbyt krótki termin ważności formularza określającego warunki pożyczki.
W listopadzie poprzedniego roku UOKiK wszczął postępowanie przeciwko praktykom stosowanym w banku podczas zawierania umów o kredyt konsumencki. Urząd miał wówczas obiekcje odnośnie postanowień zawartych w formularzach informacyjnych i oferowanych umowach.
W toku postępowania ustalono, że w ocenianym formularzu znajdowała się wzmianka, iż oferta obowiązuje tylko w dniu jej sporządzenia. Zdaniem prezes UOKiK, jeden dzień na podjęcie decyzji o zaciągnięciu pożyczki nie jest wystarczający, ponieważ „uniemożliwia konsumentom porównanie otrzymanej oferty z innymi dostępnymi na rynku. Jednocześnie Urząd wskazuje, że termin ważności formularza powinien być dłuższy”.
To jednak nie wszystkie naruszenia. Okazuje się bowiem, że urząd ma zastrzeżenia odnośnie postanowienia nakładającego na konsumenta obowiązek wystąpienia do banku z wnioskiem o zmniejszenie oprocentowania, gdy stopa procentowa ulegnie zmianie. UOKiK zwraca uwagę, że zgodnie z prawem w stosunku rocznym odsetki nie mogą przekraczać czterokrotności wysokości stopy kredytu lombardowego NBP. Gdy stopa ulega zmianie, to kredytodawcy są zobowiązani do dostosowania oprocentowania udzielonych kredytów. Getin Noble Bank żądał jednak od swoich klientów „pisemnego wniosku z prośbą o zmniejszenie odsetek w przypadku obniżenia wskaźników NBP”. Zdaniem urzędu, obarczenie swoich klientów obowiązkiem monitorowania zmian wysokości wskaźników NBP było niezgodne z prawem. Dodaje również, że było to nieuczciwe tym bardziej, że „w przypadku zwiększenia stóp procentowych – Getin Noble Bank mógł samodzielnie podwyższać odsetki. Prezes UOKiK uznała, że była to praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów”.
W komunikacie wskazano również, że bank nie podawał wszystkich informacji ważnych w sytuacji spłaty pożyczki przed terminem. W zawieranych umowach zabrakło bowiem „wyraźnego zapisu”, że konsument ma prawo do rozliczenia odsetek oraz otrzymania zwrotu proporcjonalnej części, chociażby poniósł je przed tą spłatą. UOKiK ocenia, że brak precyzyjnej informacji sprawiał, że konsumenci pozostawali w błędnym przekonaniu, co do przysługujących im praw.
Całkowita kara nałożona na bank to dokładnie 2.829.232 zł. Getin Noble Bank zobowiązał się również do zmiany pozostałych kwestionowanych praktyk. Decyzja nie jest jednak ostateczna, bo jak informuje w komunikacie urząd, bank odwołał się do sądu.
Jacek Jarosz
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2306 gości