Porównywalny kwartał Belvedere
- Utworzono: piątek, 23, maj 2014 09:28
Grupa Belvedere podała dziś, że jej obroty w pierwszy kwartale (bez podatku akcyzowego) wyniosły 110,7 mln euro. To około 1,5 proc. mniej niż rok wcześniej.
Licząc z podatkiem akcyzowym, Grupa osiągnęła w tym okresie 149,6 mln euro przychodów, czyli jedną piątą mniej w relacji r/r. Jak podano, taki spadek to w głównej mierze pochodna różnicy w podatku akcyzowym na polskim rynku.
Warto jednak zwrócić uwagę, iż w Polsce sprzedaż uległa zwiększeniu. Zrealizowano tam bowiem 47,6 mln euro obrotów, czyli 11,3 proc. więcej r/r. Jak wskazuje zarząd, podatek akcyzowy jest nakładany w zależności od ilości wyprodukowanego towaru. Z racji tego, że w ostatnim trymestrze minionego roku produkcja była znacznie większa, zakładane jest, że w tym roku podatek ten będzie wyższy. W efekcie w analizowanym okresie nastąpiło zachwianie równowagi pomiędzy obrotami netto, a brutto (te pierwsze zmalały, a drugie wzrosły). W dokumencie wskazano, że wartość podatku w czwartym kwartale 2013 roku wyniosła 98 mln euro, a w pierwszym kwartale br. było to 30 mln (normalna tendencja to koło 70 mln euro na kwartał).
Jak podano, wódka Krupnik miała na koniec marca 12 proc. udziałów w rynku, który dodatkowo skurczył się o około jedną dziesiątą.
Zwyżkę sprzedaży zanotowano także w Stanach Zjednoczonych i na Litwie – kolejno o 28,9 i 40,6 proc. r/r. Warto jednak zwrócić uwagę, że oba te rynki tylko w niewielkim stopniu odpowiadają za obroty Grupy – łącznie dają bowiem około 8,3 proc. sprzedaży.
Sytuacja słabiej prezentowała się we Francji i w Brazylii. Szczególnie istotny jest pierwszy kraj, który ma 44,6 proc. udział w skonsolidowanych obrotach. Tam przychody zmalały o 12,2 proc. do 49,3 mln euro. Jak tłumaczy zarząd, wynikało to z rezygnacji z podwykonawstwa spółki Pulco, zmiany dystrybutorów eksportowych od grudnia poprzedniego roku w spółce Cognac Gautier, a także zaprzestania sprzedaży wina luzem przez podmiot Monciagale z bardzo niską marżą. Spółka zwraca jednak uwagę na to, że pozycja dwóch głównych wyrobów alkoholowych – William Peel i Wódki Sobieski – są bardzo dobre – pierwsza posiada 21,6 proc. udział na rynku Scotch whisky, a druga 12,5 proc.
Jacek Jarosz
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2423 gości