Cydr dobrze się sprzedawał
- Utworzono: wtorek, 09, wrzesień 2014 08:43
Ambra S.A., producent, importer i dystrybutor win, opublikowała swe rezultaty finansowe za rok obrotowy 2013/2014. Okazuje się, że był to mieszany okres.
Zarząd Grupy ocenia, że miniony okres był dość trudny. Obniżyło się tempo wzrostu rynku wina, a w stagnacji pozostał rynek win droższych. Przeciętnie prezentowały się także rynki zagraniczne, które nie dostarczyły pozytywnych impulsów zwiększających sprzedaż. Władze wskazują, że spadek popytu odnotowano zarówno w Rosji, Czechach jak i w Rumunii, choć oczywiście z różnych przyczyn.
W roku obrotowym 2013/2014 (zakończył się on 30 czerwca) Grupa zanotowała bowiem 418,2 mln zł przychodów, czyli o 1,5 proc. mniej r/r. Było to pochodną spadku eksportu do Rosji, niższej sprzedaży win w Gastronomii, a także na rynku czeskim. Jednocześnie zarząd zwraca uwagę na to, że dobry wynik osiągnięto w kluczowym obszarze, czyli sprzedaży nowych marek na rynku sklepów spożywczych w Polsce, gdzie odnotowano wzrost o niemal 2 proc.
Generowanym rentownościom szkodził także wzrost cen surowców. Częściowo zostało to jednak skompensowane oszczędnościami, jakie przyniosło połączenie Ambry i Centrum Wina, a także zakończenie nierentownej produkcji win stołowych w Czechach.
Na samej działalności operacyjnej Grupa zanotowała 30,2 mln zł zysku wobec niemal 32 mln zł dwanaście miesięcy wcześniej. Oznaczało to więc stosunkowo niewielki spadek marży, która obniżyła się z 7,5 do 7,2 proc. W podobnym stosunku zmalała także skonsolidowana EBITDA, którą podliczono na 40,8 mln zł w porównaniu do 42,3 mln zł poprzednio. Finalnie Grupa finiszowała jednak z zarobkiem netto akcjonariuszy jednostki dominującej na poziomie ponad 26 mln zł, co dawało dynamikę na poziomie 58 proc. r/r. Było to jednak spowodowane jednorazowemu ujęciu aktywa na podatek odroczony w kwocie 9,5 mln zł. Nie licząc tego efektu, Ambra zamknęłaby miniony rok obrotowy z zarobkiem o 0,7 mln zł większym r/r.
Zarząd dodaje, że kluczowym projektem realizowanym w analizowanym okresie był oczywiście rozwój marki Cydr Lubelski, a wszystkie cele, jakie postawiono zostały zrealizowane. Sam Cydr stał się „najpopularniejszą marka tej dynamicznie rosnącej kategorii alkoholi lekkich”. Oczywiście wymagało to istotnych wydatków na marketing i budowę dystrybucji, ale Spółka ocenia, że zdobyty kapitał marki pozwoli na szybki zwrot nakładów w kolejnych okresach.
Co istotne, Ambra zamierza w tym roku rekomendować dywidendę na poziomie 0,45 zł na akcję. Zważywszy na obecną cenę papierów, stopa dywidendy wyniosłaby niecałe 5 proc. Dodajmy, że planowany podział zysku byłby większy niż przed rokiem. Wówczas na każdy instrument przypadło 43 grosze zysku.
Jacek Jarosz
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2519 gości