Kofola pod lupą
- Utworzono: czwartek, 03, styczeń 2013 12:03
W grudniu opisaliśmy kilka znaczących spółek giełdowych zajmujących się produkcją słodyczy i przekąsek, dziś przyjrzymy się przedsiębiorstwu, które wytwarza różnego rodzaju napoje bezalkoholowe – oranżady, soki i wody mineralne. Grupa Kofola, bo o niej mowa, funkcjonuje na rynku czeskim, słowackim, rosyjskim oraz polskim. W Polsce jej marki to m.in. Hoop, Arctic, Białowieski Zdrój czy Jupik.
Nazwa Grupy odwołuje się do napoju Kofola, który pojawił się w roku 1960 w Czechosłowacji. Jest on nadal bardzo popularny zarówno w Czechach, jak i na Słowacji, konkuruje nawet z coca-colą i pepsi. Bezpośrednim poprzednikiem prawnym obecnej Grupy jest natomiast firma SP Vrachos, założona w Krnovie w roku 1993. W Polsce (w Bielsku Podlaskim) powstała wówczas firma Hoop. Prawie dziesięć lat później (w roku 2002) SP Vrachos wykupiła markę i recepturę napoju Kofola, po czym zmieniła nazwę na Kofola a.s., stając się spółką akcyjną. Z kolei w 2003 roku firma Hoop zadebiutowała na warszawskiej GPW. W 2008 oba przedsiębiorstwa połączyły się i od tego czasu notowana jest już Kofola S.A. W roku 2012 obligacje Grupy pojawiły się na rynku Catalyst.
Obecnie ponad 51 proc. kapitału zakładowego Kofola S.A. posiada KSM Investment S.A. 43 proc. akcji należy do CED Group S.a.r.l. z Luksemburga. Proporcje głosów na Walnym Zgromadzeniu są takie same.
W ciągu ostatnich 10 lat, tj. od czasu debiutu Kofoli (jeszcze jako Hoop) na GPW, kurs akcji zmieniał się w obszarze od ok. 7,5 zł do 50 zł. Obecnie walory Grupy notowane są po ok. 28 zł. Od kwietnia do sierpnia wykres wahał się pomiędzy poziomami 18 zł i 20 zł, a pod koniec grudnia roku 2011 obserwować można było dołki w okolicach 15,5 zł. Można więc powiedzieć, że rok 2012 był dla kursu akcji Kofoli czasem trendu wzrostowego. W największej ogólności można zresztą powiedzieć, że cena (mimo wszelkich korekt) rośnie od października 2004 roku, kiedy to wykres znajdował się przez pewien czas poniżej 8 zł.
Strukturę Grupy Kofola przedstawia poniższy diagram:
(źródło ilustracji: strona internetowa Grupy Kofola)
Prezesem zarządu (CEO) Kofoli jest Janis Samaras, który wraz ze swoim ojcem Kostasem założył w roku 1993 firmę Santa Napoje s.r.o. Funkcję Commercial Directora pełni Martin Mateas, wcześniej pracujący m.in. dla Heinneken oraz Procter&Gamble.
Ze strony internetowej przedsiębiorstwa dowiadujemy się, że „w całym okresie 2011 roku Grupie Kofola przyszło funkcjonować w bardzo trudnych warunkach rynkowych. Ceny podstawowych surowców, tj. preform do butelek PET oraz cukru i izoglukozy, były na znacząco wyższym poziomie niż przed rokiem. Wyjątkowo deszczowy i chłodny lipiec oraz pierwsza połowa sierpnia sprawiły, iż okres wakacyjny będący dla producentów napojów czasem żniw, okazał się wyjątkowo słaby w całym regionie operacyjnym Grupy”. Mimo tego w roku 2011 przychody wzrosły o 4,5 proc. – do 1,336 mld zł. W raporcie rocznym czytamy też, że „W minionym [tj. 2011 – przyp. red.] roku wypracowaliśmy zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej w wysokości 24,2 miliona złotych wobec straty na poziomie 30,5 miliona złotych w roku 2010”. EBITDA za rok 2011 to 135,75 mln zł, za 2010 niespełna 120 mln zł.
W ciągu dziewięciu miesięcy roku 2012 wartość EBITDA wyniosła 129,9 mln zł, a skorygowany zysk netto 37,2 mln zł. Przychody za ten okres 1,031 mld zł.
Kapitał własny na koniec września 2012 wynosił 555,87 mln zł, zaś zobowiązania przekroczyły 723,5 mln zł, z czego 80 proc. stanowiły krótkoterminowe. Rok wcześniej proporcje były zbliżone.
B. Garga
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2441 gości