Przychody z całego świata
- Utworzono: czwartek, 28, marzec 2013 08:58
Grupa Selena to działające na rynkach wielu państw przedsiębiorstwo, które produkuje i rozprowadza rozmaite artykuły z dziedziny chemii budowlanej. Z najnowszego raportu rocznego wynika, że w skład Grupy wchodzi aż 35 spółek, działających w Polsce, Europie Zachodniej (Hiszpania, Włochy, Niemcy), Europie Wschodniej oraz Środkowo-Wschodniej, a także w Azji (Chiny, Korea Południowa, Turcja) i obu Amerykach (Brazylia, USA).
Grupie przewodzi wrocławska firma Selena FM S.A., która powstała w roku 1993 - jako Przedsiębiorstwo Budownictwa Mieszkaniowego. Nazwa Selena FM została przyjęta w roku 2006. W 2007 przedsiębiorstwo stało się spółką akcyjną, zaś w kwietniu 2008 nastąpił debiut na warszawskiej GPW. Na przełomie roku 2011 i 2012 wykres kursu akcji Seleny osiągał historyczne minima w okolicach 5,05 zł. Później nastąpił wzrost niemal do 12 zł, ale od marca do września 2012 trwała kolejna, półroczna przecena. Ceny ponownie spadły w kierunku dołków z końca roku 2011, po czym nastąpiło odbicie i rozwinął się nowy trend wzrostowy. Ostatni notowany kurs to 10,29 zł.
Produkty Seleny to m.in. piany poliuteranowe, materiały uszczelniające i klejące, akryl, kleje montażowe, silikony, różnego rodzaju taśmy i folie. W roku 2012 skonsolidowane przychody Seleny ze sprzedaży sięgnęły niemal 1,061 mld zł, z czego ponad 91 proc. stanowiły wpływy ze sprzedaży produktów (sprzedaż towarów i materiałów przyniosła ok. 8,6 proc. ogólnej kwoty).
Przychody z roku 2012 niewiele różniły się od tych z roku 2011 (zarówno jeśli chodzi o ich wysokość, jak i strukturę), w tym kontekście warto więc sprawdzić zyski. Otóż skonsolidowany zysk na sprzedaży wyniósł 292,99 mln zł (wzrost o 5,9 proc. r/r), a zysk operacyjny 27,39 mln zł, co oznacza, że był grubo ponad pięć razy wyższy niż ten z roku 2011. Mimo tego zysk netto spadł z 17,985 mln zł do 4,34 mln zł. W komentarzu zarządu czytamy jednak, że "w roku 2011 na zysk netto pozytywnie wpłynęły: dodatnie saldo z działalności finansowej (1 mln zł) i rozpoznanie aktywa z tytułu wartości podatkowej znaków towarowych (15,5 mln zł)". Co do zysku operacyjnego, to wpłynęły nań "wzrost sprzedaży, poprawa rentowności brutto sprzedaży, obniżenie kosztów funkcjonowania Grupy, oraz ujemne saldo na pozostałej działalności operacyjnej". Jeśli chodzi o ten ostatni punkt, to wynik na pozostałej działalności operacyjnej istotnie był ujemny (-16,8 mln zł), na co wpłynęły głównie odpisy aktualizujące wartość należności i zapasów.
Jarosław Michniuk, prezes Seleny, podkreśla w liście do akcjonariuszy, że sytuacja branży budowlanej była na większości kluczowych dla firmy rynków trudna. W szczególności tyczyło się to Polski, Europy Środkowo-Wschodniej i południa Europy. Z drugiej strony sprzedaż wzrosła np. w Rosji i Kazachstanie, a także w USA i Chinach. Ostatecznie Selena odnotowała wzrost sprzedaży o 4 proc. w relacji rocznej.
W roku 2012 priorytetami dla Grupy były: konsolidacja biznesowa, redukcja zapotrzebowania na kapitał obrotowy oraz poprawa rentowności. Prezes deklaruje, że uruchomiono długofalowe inicjatywy, które będą kontynuowane w roku 2013.
J. Sobal
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2351 gości