Powrót do dobrej kondycji
- Utworzono: środa, 17, kwiecień 2013 09:48
Monnari Trade to łódzkie przedsiębiorstwo, które powstało w roku 1998 jako spółka cywilna, zaś w roku 2000 przekształciło się w spółkę akcyjną. Pod koniec grudnia 2006 instrumenty firmy pojawiły się na parkiecie warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych. Przez pierwsze dwa lata ich cena była dość wysoka, pod koniec czerwca 2008 spadła ostatecznie poniżej 26 zł, na początku lutego 2009 kurs wynosił już mniej niż 5,70 zł, później wykres osunął się na jeszcze niższe poziomy. Od końcówki września 2011 aż do ostatnich dni lutego 2011 trwała konsolidacja pomiędzy 70 groszami a 1,50 zł. Później nastąpił jednak znaczny i gwałtowny wzrost notowań, który wyprowadził cenę powyżej 4 zł. Obecnie oscylujemy w okolicach 3,50 zł.
Firma działa w branży odzieżowej, jej asortyment to przede wszystkim "kompleksowe kolekcje, skierowane głównie do kobiet powyżej 30 roku życia". Sprzedaż odbywa się przez sieć sklepów firmowych. Od 2001 roku produkcja odbywa się co prawda zgodnie z projektami Spółki, ale poprzez wykonawców zewnętrznych (m.in. z Polski i Chin), dzięki czemu można ograniczyć koszty. Oznacza to, że Monnari nie posiada własnego zakładu produkcyjnego. Monnari Trade tworzy grupę kapitałową, w skład której 31 grudnia 2012 roku wchodziło 37 podmiotów zależnych, ale ich dane finansowe nie są na tyle istotne, by sporządzane były z tego powodu raporty skonsolidowane. Struktura akcjonariatu Monnari przedstawia się następująco:
(źródło: raport okresowy Emitenta)
Ciężkie czasy dla firmy przyszły w roku 2009, gdy ogłosiła upadłość układową. Ostatecznie jednak przedsiębiorstwo wydobyło się z tych poważnych kłopotów, czego wymownym znakiem jest fakt, że o ile w roku 2011 notowało jeszcze 4,986 mln zł straty netto, o tyle rok 2012 kończyło z 8,233 mln zł zysku. Z kolei zysk operacyjny za rok 2012 to 8,466 mln zł (wobec 4,945 mln zł straty notowanej rok wcześniej). Przychody z ubiegłego roku wyniosły 131,78 mln zł, co stanowi 118,5 proc. analogicznej kwoty z roku 2011. Poziom zobowiązań prezentuje się bardzo przyzwoicie: 38,52 mln zł (co prawda 97,28 proc. kwoty to zobowiązania krótkoterminowe) wobec 71,46 mln zł kapitału własnego.
Mirosław Misztal, prezes zarządu, w liście do akcjonariuszy stwierdził, że według niego rok 2012 był przełomowy dla przedsiębiorstwa. Po trzech ciężkich latach firma "powróciła do dawnej kondycji finansowej". Czytamy także o zwiększeniu marży na sprzedaży, utrzymaniu dyscypliny kosztowej tudzież poprawie terminowości dostaw. Istotny aspektem jest także odbudowa wizerunku marki.
J. Sobal
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2446 gości