• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Zmowy surowo ukarane

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta poinformował o efektach postępowania w sprawie nieprawidłowości podczas przetargu na modernizację linii kolejowej Warszawa Okęcie - Radom. Te efekty to m.in. rozpoznanie dwóch porozumień o charakterze zmowy, a także ukaranie pięciu przedsiębiorców.

Sprawa sięga korzeniami do roku 2011, bo wtedy właśnie PKP Polskie Linie Kolejowe zorganizowały przedmiotowy przetarg. W zamówieniu chodziło o zaprojektowanie i zbudowanie zintegrowanego systemu sterowania i kierowania ruchem kolejowym na wspomnianej wcześniej linii - od Okęcia do Radomia. Strona zamawiająca planowała wydać na realizację przedsięwzięcia pół miliarda złotych.

Zgłosiło się czterech potencjalnych wykonawców. Urząd uznał, że zawarli oni ze sobą niedozwolone porozumienia. Pierwsza zmowa dotyczyła firmy Bombardier Transportation, Zakładu Automatyki Kombud oraz spółki KZA Przedsiębiorstwo Automatyki i Telekomunikacji. Drugie porozumienie zawarły firmy Thales Polska i Qumak (znana spółka informatyczna z głównego parkietu GPW).

Jak wyglądała pierwsza zmowa? W komunikacie UOKiK czytamy, że "przedsiębiorcy uzgodnili, że Bombardier Transportation złoży tzw. ofertę kurtuazyjną". Opiewała ona na kwotę wyższą niż oferty Kombudu i KZA, miała więc sprawić wrażenie, że konkurenci oferują względnie niską cenę. Oferta była skonstruowana tak, by została odrzucona (z powodu błędów rachunkowych i innych).

UOKiK nałożył w tej sprawie kary na 7 mln zł: 4,2 mln zł dla Bombardiera, 2,2 mln zł dla Kombudu, wreszcie 400 tys. zł dla KZA. Urząd uznał, że choć zleceniodawca przetargu nie został pokrzywdzony, to jednak reguły rynkowe zostały naruszone.

W drugim przypadku chodziło o to, że Thales Polska z jednej strony złożyła ofertę jako samodzielny uczestnik przetargu, ale z drugiej - w razie wygranej Qumak miała pełnić rolę podwykonawcy dla tej firmy. Można więc powiedzieć, że sytuacja wyglądała tak, jakby Thales Polska faktycznie podwajała swoje szanse. Z tego powodu Urząd kazał spółce zapłacić 750 tys. zł, a firmie Qumak - aż 900 tys. zł.


Adam Witczak

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze