Wyższy zarobek Orbisu
- Utworzono: wtorek, 26, sierpień 2014 09:49
Jak wiadomo, w czerwcu tego roku doszło do zmiany na stanowisku prezesa zarządu Orbis S.A. Nowym szefem Spółki został Gilles Clavie, który w liście do akcjonariuszy dołączonym do najnowszego sprawozdania za pierwsze półrocze stwierdza, że dotychczasowa strategia pozostaje niezmieniona, a przedsiębiorstwo wciąż będzie podążać w wyznaczonym kierunku, w długookresowym horyzoncie czasowym.
Co mówią dane finansowe? Okres styczeń – czerwiec zamknął się dla Grupy obrotami rzędu 326,8 mln zł, czyli ponad 3 proc. wyższymi niż rok wcześniej. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że jednocześnie doszło m.in. do redukcji kosztów sprzedaży i marketingu, a także ogólnego zarządu. W efekcie wygenerowany zysk operacyjny sięgnął finalnie 30,8 mln zł wobec 27,5 mln zł poprzednio. O 2,4 proc. wyższa była także skonsolidowana EBITDA, która wzrosła z 84,1 do 86,1 mln zł.
Dzięki wzrostowi przychodów finansowych i jednoczesnej redukcji kosztów, a także po odliczeniu podatku dochodowego, Grupa zaprezentowała ostatecznie 26,3 mln zł czystego zysku, co oznaczało dynamikę rzędu 27 proc. r/r.
Jak czytamy w raporcie, lepsze przychody to pochodna poprawy sytuacji ekonomicznej, co pozwoliło uzyskać wyższą średnią cenę za pokój i tym samym wyższy przychód na jeden dostępny pokój. Bardzo udany był okres marca i maja, za sprawą targów, konferencji i imprez sportowych, które organizowane były w różnych miastach Polski.
W dokumencie uwagę przykuwa spory spadek pozostałych przychodów operacyjnych, które stopniały z 11,8 do 1,9 mln zł. Różnica ta wynika z dokonanej w poprzednim roku sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa hotelu Mercure Kasprowy w Zakopanem i lokalu użytkowego we Włocławku.
Na koniec czerwca Grupa Orbis posiadała 66 hoteli, z czego 53 to placówki własne i leasingowane. Dysponowała ona 11.656 pokojami, co oznaczało wzrost o 0,1 proc. r/r. Wśród wskaźników operacyjnych, w hotelach własnych, warto zwrócić uwagę na wzrost frekwencji z 65,8 do 66,5 proc., a także na wzrost średniej ceny za pokój (ARRO z 214,1 do 217,5 zł. Wzrosła także liczba sprzedanych „pokojonocy” – z 588.261 do 599.468. Jak również podano, udział klientów krajowych spadł z 55 do 54 proc., a zagranicznych wzrósł z 45 do 46 proc.
Akcje Orbisu drożeją dziś o 0,7 proc., ale ruch odbywa się przy minimalnym obrocie, co znacznie pomniejsza jego istotność.
Jacek Jarosz
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2329 gości