Baltona podsumowuje trzeci kwartał 2016
- Utworzono: czwartek, 17, listopad 2016 16:48
Grupa Baltona opublikowała wyniki finansowe za trzeci kwartał 2016 roku. W tym okresie spółka kontynuowała proces optymalizacji działalności we wszystkich segmentach działalności – travel retail, food & beverage oraz B2B.
Przychody ze sprzedaży w sklepach ogólnodostępnych i wolnocłowych wyniosły w trzecim kwartale 2016 roku 80,4 mln PLN wobec 83,3 mln PLN w analogicznym okresie 2015 roku, co było spowodowane przede wszystkim zakończeniem działalności na lotnisku w Krakowie.
Znaczący wzrost przychodów ze sprzedaży zanotowano natomiast w punktach gastronomicznych prowadzonych w portach lotniczych i na dworcu kolejowym w Krakowie, które w trzecim kwartale 2016 roku wyniosły 15,9 mln PLN wobec 13,2 mln PLN w trzecim kwartale 2015 roku, co oznacza wzrost o 20% r/r. Osiągnięcie dwucyfrowej dynamiki wzrostu w wysoko marżowym segmencie food & beverage było możliwe przede wszystkim dzięki konsekwentnemu rozwojowi formatów gastronomicznych należących do Grupy Baltona, do których należą: Cavarious, Coffee Express i Travel Chef.
Po raz kolejny nieco słabsze wyniki osiągnięto w segmencie B2B, obejmującym zaopatrywanie statków oraz placówek dyplomatycznych – realizowanym głównie przez spółki zależne Baltona Shipchandlers oraz Chacalli De Decker – gdzie przychody ze sprzedaży spadły z 38,0 mln PLN w trzecim kwartale 2015 roku do 21,3 mln PLN w trzecim kwartale 2016 roku, co było pochodną rozpoczętego pod koniec 2015 roku procesu porządkowania działalności i stopniowego wygaszania nierentownej części biznesu.
W efekcie skonsolidowane przychody ze sprzedaży produktów i usług wyniosły w trzecim kwartale tego roku 117,5 mln PLN wobec 134,4 mln PLN w analogicznym okresie 2015 roku.
EBITDA za 3Q 2016 roku wyniosła 7,0 mln PLN wobec 10,4 mln PLN w 3Q 2015 roku. Skumulowana EBITDA za ostatnie 4 kwartały zakończone 30 września 2016 roku wyniosła 11,3 mln PLN, co – wraz z wyraźnie niższym r/r poziomem zadłużenia finansowego – pozwoliło na utrzymanie wskaźnika długu netto/EBITDA poniżej 1,6x.
Zysk netto dla akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 4,8 mln PLN.
W tym samym okresie Grupa Baltona wygenerowała cash flow operacyjny na poziomie 20,9 mln PLN wobec 10 mln PLN w trzecim kwartale 2015 roku.
Komentarz Piotra Kazimierskiego – CEO Baltona S.A.
W trzecim kwartale zanotowaliśmy niewielki spadek przychodów ze sprzedaży produktów i usług, co było spowodowane przede wszystkim wygaszeniem działalności na lotnisku w Krakowie, gdzie byliśmy obecni w ubiegłym roku, a także konsekwentnie realizowanym procesem optymalizacji działalności, który powinien zaowocować poprawą wyników finansowych w następnych kwartałach. Wszystko wskazuje na to, że czynnikiem wspierającym naszą działalność będzie także dalszy wzrost ruchu pasażerskiego – z roku na rok transport lotniczy cieszy się coraz większą popularnością wśród Polaków. Jak wynika z danych opublikowanych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego w pierwszym półroczu 2016 roku polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 6,4 mln pasażerów, co stanowi ponad 13 proc. wzrost r/r, a prognozy wyglądają bardzo optymistycznie.
Co istotne, już teraz możemy pochwalić się bardzo dobrymi wynikami, jakie udaje nam się osiągać w jednym z kluczowych segmentów naszej działalności – food & beverage. Dzięki systematycznemu rozwojowi usług gastronomicznych udało nam się osiągnąć w ostatnim kwartale wzrost aż o 20% r/r. To dla nas niewątpliwie powód do dumy, zwłaszcza, że działamy w tym segmencie stosunkowo krótko, bo dopiero od czterech lat. W przyszłości planujemy dalszy rozwój usług gastronomicznych – chcielibyśmy otwierać co najmniej kilka nowych punktów rocznie. Po 3 kwartałach 2016 roku działalność gastronomiczna jest na wyraźnym plusie na poziomie zysku przed opodatkowaniem (0,7 mln PLN), podczas gdy w zeszłym roku w analogicznym okresie zanotowaliśmy 1,3 mln PLN straty.
Cieszy nas także obserwowana ostatnio wyraźna poprawa wyników sprzedażowych we wszystkim segmentach naszej działalności. W październiku dynamika sprzedaży w segmencie travel retail wyniosła +7% r/r, natomiast w wysoko rentownym segmencie food & beverage – aż +25% r/r. Znaczące wzrosty zanotowaliśmy również w przypadku segmentu B2B, w którym sprzedaż wzrosła w ubiegłym miesiącu o 43% r/r. – mówi Piotr Kazimierski, prezes zarządu spółki PHZ Baltona S.A.
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2386 gości