Synektik zwiększa sprzedaż radiofamaceutyków
- Utworzono: wtorek, 21, luty 2017 16:34
Synektik, dzięki wyraźnej, zgodnej z oczekiwaniami poprawie wyników segmentu produkcji radiofarmaceutyków, wypracował w 2016 r. (biorąc pod uwagę wyniki przed audytem) ponad 0,4 mln zł zysku netto wobec niemal 1,3 mln zł straty rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł 4,3 mln zł, co implikuje wzrost marży na tym poziomie do 8,7 proc. w 2016 r. z 4,5 proc. w analogicznym okresie rok wcześniej. W samym IV kwartale 2016 r. Grupa osiągnęła 1,7 mln zł zysku EBITDA, co oznacza, że marża wyniosła 12,1 proc. wobec 6,8 proc. w analogicznym okresie 2015 r.
Przychody segmentu produkcji radiofarmaceutyków wyniosły w 2016 r. wg danych przed audytem 15 mln zł i były o 24 proc. wyższe niż rok wcześniej (w samym IV kwartale było to 4,4 mln zł i 39 proc. wzrostu). Wyraźnie zwiększyła się sprzedaż eksportowa. W 2016 r. jej wartość przekroczyła 1,1 mln zł i była o 60 proc. wyższa niż w 2015 r.
- Zgodnie z naszymi zapowiedziami sprzedaż generujących wysokie marże radiofarmaceutyków rośnie i stanowi coraz większy udział w strukturze przychodów firmy. Rośnie zarówno sprzedaż krajowa, jak i zagraniczna. Eksport odpowiadał w 2016 r. już za niemal 8 proc. przychodów segmentu. W roku 2017 spodziewamy się dalszego dynamicznego wzrostu sprzedaży naszych produktów – komentuje współzałożyciel, znaczący akcjonariusz i Prezes Zarządu Synektik Cezary Kozanecki.
Na poziomie całej Grupy Synektik wypracował w 2016 r. 49,4 mln zł przychodów wobec 83,6 mln zł rok wcześniej. Jednocześnie zysk EBITDA wzrósł o 14 proc., z niemal 3,8 mln zł do ponad 4,3 mln zł. Grupa wypracowała ponad 0,4 mln zł zysku netto, podczas gdy w roku 2015 osiągnęła prawie 1,3 mln zł straty.
- W 2015 r. zrealizowaliśmy bardzo duży, wart ponad 21 mln zł pojedynczy kontrakt. Jednocześnie
w całym 2016 r. obserwowaliśmy istotne spowolnienie w wydatkowaniu środków unijnych, czego skutkiem było zmniejszenie liczby ogłaszanych przez szpitale przetargów. Wpłynęło to negatywnie na wyniki segmentu dystrybucji sprzętu medycznego. Mimo tego na poziomie Grupy udało nam się wypracować znacznie lepsze wyniki oraz znacząco poprawić marże – wyjaśnia Cezary Kozanecki.
Pod koniec stycznia 2017 r. Spółka wskazała strategiczne kierunki rozwoju Grupy do 2021 r. Synektik planuje wykorzystać zdobyte kompetencje z zakresu inteligentnych rozwiązań medycznych oraz skoncentrować się na trzech kluczowych, charakteryzujących się największym potencjałem komercyjnym dziedzinach medycznych: onkologii, kardiologii i neurologii. Jednocześnie Spółka zapowiedziała rozszerzenie pola działalności z obszaru diagnostyki na obszar terapii, w którym koncentrują się największe wydatki z zakresu ochrony zdrowia.
Synektik oczekuje, że implementacja nowej Strategii pozwoli na osiągnięcie średniorocznego wzrostu przychodów w latach 2017-2021 na poziomie 30-40 proc. Produkty dedykowane onkologii, kardiologii i neurologii mają w 2021 r. odpowiadać za ok. 90 proc. sprzedaży, podczas gdy w 2016 r. było to ok. 50 proc. (za drugą połowę odpowiadały produkty i usługi związane z radiologią).
Ambicją Spółki jest jednocześnie osiągnięcie znaczącej poprawy rentowności – marża EBITDA w ujęciu procentowym ma być na koniec 2021 r. wyższa o 3-4 razy wobec średniej z lat 2014-2016 na poziomie 8 proc. Na wzrost marż wpływ ma mieć zwiększenie w sprzedaży udziału innowacyjnych, wysokomarżowych produktów – przede wszystkim produkowanych obecnie i opracowywanych przez Centrum Badawczo-Rozwojowe firmy radiofarmaceutyków specjalnych – oraz komercjalizacji unikalnego w skali światowej radioznacznika do diagnozowania choroby wieńcowej. Sprzedaż zagraniczna własnych innowacyjnych produktów na rynkach zagranicznych ma być głównym czynnikiem prowadzącym do wzrostu sprzedaży zagranicznej – udział przychodów z eksportu wzrosnąć ma w 2021 r. do 40-50 proc. z 2 proc. odnotowanych w roku 2016.
Podstawą do stworzenia nowej Strategii Synektik była analiza globalnych, regionalnych oraz krajowych trendów na rynku ochrony zdrowia, a także globalnych prognoz dla poszczególnych dziedzin medycyny i obszarów biznesowych.
Poprzednia Strategia – ogłoszona w momencie debiutu Spółki na rynku NewConnect w 2011 r. – obejmowała okres do 2015 r. Jako główne cele strategiczne Synektik określił wówczas: uruchomienie produkcji i sprzedaży radiofarmaceutyków w Polsce, poszerzenie oferty produktowej (w zakresie sprzętu medycznego) i rozwój wdrażanych rozwiązań informatycznych, a także zwiększenie zakresu świadczonych usług serwisowych i działalności laboratorium diagnostycznego. Synektik osiągnął cele, zdobywając lub utrzymując czołowe pozycje w Polsce we wszystkich wskazanych obszarach działalności. Przychody Grupy wzrosły od 2011 r. o 85 proc., do ok. 84 mln zł w 2015 r. W tym samym czasie kapitalizacja Spółki zwiększyła się o prawie 360 proc.
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2410 gości