Orbis publikuje wyniki za 3kw 2018r.
- Utworzono: piątek, 26, październik 2018 10:11
Orbis zaprezentował wyniki finansowe oraz podsumował działania Grupy w minionych trzech kwartałach 2018r.
„Orbis wykorzystał dobre warunki makroekonomiczne panujące na większości głównych rynków w okresie 9 miesięcy 2018 r. Wskaźnik RevPAR w ujęciu porównywalnym (like-for-like) w regionie Europy Wschodniej wzrósł o 3%. Było to spowodowane głównie wzrostem średniej ceny, dzięki, czemu Grupa odnotowała +3,2% wzrost przychodów ogółem (do poziomu 1 079,4 mln zł), pomimo wysokiej bazy porównawczej z rekordowo dobrymi wynikami z roku 2017.” – Powiedział Gilles Clavie, Prezes i Dyrektor Generalny Orbis S.A.
Branża turystyczna kontynuuje pozytywną dynamikę: wysoki wzrost ruchu turystycznego w regionie, wzrost wydatków na podróże oraz pojawienie się nowych graczy na rynku. Rosnący popyt zachęcił sieci hotelowe do zwiększenia swojego udziału w rynku hotelarskim, w tym także w strategicznych dla Orbisu miastach. Wzrost liczby nowych obiektów jest szczególnie widoczny w Warszawie, Trójmieście i w Bukareszcie. W powiązaniu z rosnącymi kosztami zatrudnienia czynnik ten odegrał wymierny wpływ na wyniki spółki. Niezależnie od powyższych okoliczności EBITDA operacyjna osiągnęła poziom 357,9 mln zł, co stanowi wzrost o 2,7% w ujęciu porównywalnym z rokiem ubiegłym, a marża EBITDA wyniosła 33,2%. Na podstawie tych wyników oraz uwzględniając perspektywy na najbliższe miesiące, Orbis potwierdza swoją całoroczną prognozę wskaźnika EBITDA operacyjna w przedziale 465 - 480 mln zł.
Spółka nie zwalnia tempa realizacji swoich ambitnych celów rozwoju sieci. W okresie pierwszych 3 kwartałów roku Grupa wciąż powiększała portfolio podpisując 15 nowych umów na hotele w formule asset light (co oznacza ponad 1 800 nowych pokoi hotelowych). Nowe hotele znajdą się w prawie całym regionie działalności spółki, poczynając od Polski, Czech, Węgier, Rumunii, przez Litwę, Bułgarię, Bośnię i Hercegowinę, aż po lokalizację w nowym kraju w sieci - Chorwację. Ponadto na podstawie wcześniej podpisanych umów, w 2018 roku Orbis otworzył łącznie 7 nowych hoteli działających według różnych modeli biznesowych (franczyza, umowy zarządzania, własne hotele), zwiększając potencjał o ponad 800 nowych pokoi, w tym o 164 pokoje we własnym hotelu ibis w Wilnie, otwartym w sierpniu. Zważywszy na nową strukturę coraz bardziej zrównoważonej sieci hoteli oraz na szybki rozwój portfolio hoteli działających według modelu asset light, Orbis w coraz większym stopniu koncentruje się na zadowoleniu swoich partnerów biznesowych. W tym kontekście spółka wdrożyła nowy projekt, mający na celu zacieśnienie współpracy, poszerzenie oferty i personalizację usług, mającą na celu wzmocnienie relacji oraz ewentualnie realizację nowych projektów asset light z inwestorami. Spółka wierzy w wygenerowanie dodatkowego źródła przychodu z tego tytułu.
Niezależnie od organicznego rozwoju sieci, w trzecim kwartale roku Orbis sfinalizował również przejęcie hotelu Mercure Bucharest Unirii oraz nabył grunt w Krakowie, na którym zbudowany zostanie kolejny hotel w centrum miasta. Mając na uwadze jak najlepsze wykorzystanie aktywów, spółka wkrótce przeniesie swoją siedzibę z ulicy Brackiej do innej lokalizacji, a obecnie zajmowany własny budynek biurowy zostanie przekształcony w nowy, położony w centrum Warszawy hotel lifestylowy.
„Jesteśmy na dobrej drodze do realizacji naszej strategii w kluczowych obszarach: osiągane wyniki (Performance), rozwój sieci hoteli (Portfolio) i pracownicy (People). Stale kładziemy nacisk na zrównoważony wzrost przychodów i dyscyplinę finansową. Nasze perspektywy rozwojowe są bezpieczne dzięki 47 planowanym projektom hotelowym (ponad 6 300 pokoi), co zapewni dalszy wzrost w nadchodzących kwartałach i latach. Jestem przekonany, że korzystając z naszej bardzo dobrej sytuacji finansowej będziemy mogli się dalej rozwijać także dzięki połączeniom i przejęciom innych hoteli. Wszystkie te czynniki dowodzą, że Orbis jest na drodze do dalszego wzmocnienia silnej pozycji w regionie.– Podsumował Gilles Clavie.
-
Grupa Hotelowa Orbis
9M 2018
9M 2017
zmiana
Frekwencja w %
73,8%
75,0%
-1,2 p.p.
Średnia cena za pokój (ARR) bez VAT w zł
260,5
249,3
4,5%
Przychód na 1 dostępny pokój (RevPAR) w zł
192,4
186,8
3,0%
Finansowe m PLN
Przychody netto ze sprzedaży like-for-like
1 079,4
1 046,4
3,2%
EBITDAR
400,3
416,2
-3,8%
EBITDA operacyjna like-for-like
357,9
348,4
2,7%
Zysk przed opodatkowaniem
348,4
231,8
50,3%
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2582 gości