Na torach, rzekach i morzach: OT Logistics
- Utworzono: poniedziałek, 10, czerwiec 2013 11:10
OT Logistics to firma, która być może już niedługo pojawi się na głównym parkiecie warszawskiej GPW, warto więc się jej przyjrzeć. Kilka dni temu (6 czerwca) Komisja Nadzoru Finansowego poinformowała o akceptacji prospektu emisyjnego sporządzonego przez to przedsiębiorstwo w związku z chęcią debiutu na GPW. Ściślej rzecz ujmując, chodzi o ofertę publiczną akcji serii A i B, której celem jest dopuszczenie tychże walorów (oraz praw do akcji serii B) do obrotu na rynku regulowanym.
OT Logistics świadczy przede wszystkim różnego rodzaju usługi spedycyjne - zarówno kolejowe, jak i drogą wodną, przy czym w tym drugim przypadku oznacza to transport morski i śródlądowy. Firma przewodzi grupie kapitałowej, złożonej z kilkunastu spółek rozmaicie sprofilowanych pod względem działalności. Oznacza to, że prócz logistyki i spedycji OT Logistics zajmuje się również najmem nieruchomości, magazynowaniem towarów, przeładunkiem, a nawet wydobyciem żwiru i piasku.
Przedsiębiorstwo posiada anglojęzyczną nazwę, ale jego historia sięga Polskiej Żeglugi na Odrze Sp. z o.o. - podmiotu powołanego do życia we Wrocławiu tuż po drugiej wojnie światowej, w roku 1946. Nieco ponad rok później spółka ta została przejęta przez państwową (jak sama nazwa wskazuje) firmę "Państwowa Żegluga na Odrze". Po upadku PRL i powstaniu III RP dokonano ponownej prywatyzacji firmy - najpierw więc stała się ona jednoosobową spółką Skarbu Państwa "Odratrans" S.A., która w latach 1995-2003 znajdowała się pod kontrolą VII NFI S.A. Ten jednak sprzedał po ośmiu latach posiadane przez siebie walory spółkom IZO-Erg sp. z o.o. i Izo-Invest sp. z o.o. W tym czasie firma rozwijała się i przejęła m.in. Żeglugę Bydgoską S.A. oraz niemiecką Deutsche Binnenreederei AG.
Przez wszystkie te lata obowiązywała nazwa Odratrans, dopiero w roku 2012 wprowadzono obecną - OT Logistics. Aktualnie 75 proc. wszystkich akcji posiada I Fundusz Mistral S.A. z Warszawy, pozostała jedna czwarta należy do NPN II S.a.r.l., spółki luksemburskiej (jest to fundusz private equity).
Funkcję prezesa zarządu OT pełni Piotr Chajderowski, absolwent kierunku finanse i bankowość na Uniwersytecie Łódzkim, dawny pracownik PTP Kleinwort Benson sp. z o.o., swego czasu członek rady nadzorczej Grupy Lotos. Przewodniczącym rady nadzorczej OT Logistics jest natomiast Zbigniew Nowik, doktor nauk ekonomicznych, w przeszłości m.in. dyrektor finansowy Castoramy w Polsce.
OT Logistics deklaruje, że Grupa OT Logistics posiada 80 proc. rynku transportu wodnego śródlądowego w Polsce, a także połowę tegoż rynku w Niemczech środkowo-wschodnich. Klientami Grupy były lub są m.in. US Steel Corporation, PGE S.A. czy Węglokoks S.A. Najważniejsze spółki Grupy to: Rentrans Cargo Sp. z o.o., Rentrans International Spedition Sp. z o.o., Port Handlowy Świnoujście Sp. z o.o., Deutsche Binnenreederei AG, Odra Rhein Lloyd GmbH, Elbe Rijn Lloyd B.V., Żegluga Bydgoska sp. z o.o. oraz Odratrans-Porty sp. z o.o.
W roku 2012 skonsolidowane przychody OT Logistics ze sprzedaży przekroczyły 466,77 mln zł, skonsolidowany EBITDA wyniósł prawie 66,32 mln zł, a wynik netto 25,43 mln zł. W 2011 odpowiednie kwoty wyglądały następująco: 442,22 mln zł, 72,88 mln zł i 27,42 mln zł.
Warto dodać, że OT Logistics jest obecna na rynku Catalyst - wprowadzono tam w lutym roku 2012 obligacje tej firmy. Z emisji pozyskano wtedy 600 mln zł.
Adam Witczak
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2471 gości