Pepees ogłasza plan na pięć lat
- Utworzono: wtorek, 01, październik 2013 06:31
Spółka Pepees S.A. z Łomży zaprezentowała swoją strategię na najbliższe pięciolecie, tj. na lata 2013-2018. Firma określa się jako "największy krajowy producent skrobii ziemniaczanej i jej przetworów". Skrobia ta wykorzystywana jest oczywiście w sektorze spożywczym, ale nie tylko - używa się jej również w farmacji, papiernictwie, włókiennictwie, szeroko pojętej chemii czy przy wyrobie kosmetyków.
Przedsiębiorstwo Przemysłu Spożywczego "PEPEES" S.A. (bo tak brzmi pełna nazwa spółki) pełni rolę podmiotu dominującego w grupie kapitałowej, do której należą jeszcze cztery podmioty, co obrazuje poniższy diagram:
(źródło: materiały Emitenta)
Aż trzy czwarte akcjonariatu Pepees stanowi free float, czyli udziały drobnych akcjonariuszy, z których żaden nie posiada powyżej 5 proc. akcji lub głosów. Pozostała jedna czwarta kapitału (a właściwie 24,25 proc.) dzieli się następująco: 10,36 proc. przypada na firmę Trado S.A., 7,39 proc. na Richie Holding Ltd, zaś 6,5 proc. na Mazowiecką Korporację Finansową.
W roku 2011 cała grupa kapitałowa osiągnęła przychody na poziomie 101,52 mln zł - rok później wzrosły do 128,11 mln zł. W przypadku zysku tendencja była jednak inna - o ile w 2011 udało się zarobić na czysto (dla akcjonariuszy jednostki dominującej) niemal 8,6 mln zł, o tyle w 2012 było to 1,89 mln zł. Dodajmy jednak, że wynik za rok 2010 to 1,51 mln zł, wydaje się więc, że kwoty takich właśnie rozmiarów są bardziej reprezentatywne dla przedsiębiorstwa.
Pierwsze półrocze tego roku przyniosło Grupie Pepees 58,76 mln zł przychodów ze sprzedaży i 165 tys. zł zysku (rok wcześniej 751 tys. zł), przepływy operacyjne netto były dodatnie (20,21 mln zł), finansowe i inwestycyjne - ujemne.
Wspomnieliśmy jednak, że spółka przedstawiła swe plany na najbliższe lata. Otóż wpierw firma podsumowuje swoją aktualną sytuację - okazuje się np., że ma pięciu głównych konkurentów, ale sama wciąż generuje największe przychody na rynku. W ostatnich trzech latach systematycznie one rosły. Największą dynamikę wzrostu sprzedaży ma skrobia detaliczna, największą wartość sprzedaży: skrobia hurtowa.
Cele na najbliższe lata to m.in. rozszerzenie rynków docelowych, poprawa dostępu do surowa czy zwiększenie wartości Grupy. W istocie chodzi tu o opracowanie - do roku 2015 - programu rozwoju eksportu, uruchomienie linii do produkcji płatków ziemniaczanych, redukcję kosztów przedsiębiorstwa i - co ciekawe - konsolidację krajowej branży skrobiowej. W dłuższym terminie do oferty mają zostać wprowadzone nowe produkty, np. skrobia pszenna. Rynek tego produktu firma uważa za nader perspektywiczny (prognozuje, że w najbliższym pięcioleciu jego dynamika wyniesie nawet 81 proc.).
Pepees zakłada także rozbudowę parku maszynowego i gospodarki magazynowej. Ogólnie rzecz biorąc, ambicją Grupy jest dojście do 220 mln zł rocznych przychodów w roku 2018 przy jednoczesnym wzroście rentowności sprzedaży.
Jeśli chodzi o sytuację na wykresie kursu akcji Pepees, to niestety, ale wydaje się, że już od wiosny 2012 (a zatem od półtora roku) inwestorzy zapatrują się na jej walory dość sceptycznie. O ile w połowie marca ubiegłego roku kurs oscylował w okolicach 1 zł - 1,05 zł, o tyle w ostatnich dniach dochodził do 50 groszy. W kolejnych miesiącach i kwartałach będziemy na bieżąco widzieć, w jaki sposób efekty implementacji strategii oceniane są przez rynek.
J. Sobal
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2425 gości