PKP Cargo przywiozło większe zyski
- Utworzono: czwartek, 13, listopad 2014 09:02
Wyniki Grupy za okres lipca, sierpnia i września okazały się w większości istotnie lepsze niż rok wcześniej, a także wyższe od oczekiwań rynku.
Okres lipca, sierpnia i września wystarczył by kolejowy przewoźnik zaksięgował sprzedaż na poziomie 1,07 mld zł, co było jednak nieco niższym poziomem niż w tym samym okresie poprzedniego roku, kiedy obrót Grupy wyliczono na 1,23 mld zł. EBIT okazał się jednak zdecydowanie wyższy niż poprzednio i wzrósł z -109,4 do 112,8 mln zł. Jak się okazuje, zbawienne okazało się istotne ograniczenie kosztów – głównie kosztów świadczeń pracowniczych oraz usług obcych (koszty operacyjne zredukowano z 1,34 mld do 956,2 mln zł). Po uwzględnieniu przychodów i kosztów finansowych oraz podatku dochodowego PKP Cargo wykazał ostatecznie 99,1 mln zł wyniku netto akcjonariuszy jednostki dominującej wobec 81 mln zł straty przed rokiem.
Optymalizacja w porównaniu ze stanem z trzeciego kwartału 2013 roku okazała się więc bardzo duże. Co więcej, zaprezentowane wyniki przez Spółkę były lepsze od konsensusu analityków ankietowanych przez PAP. Jedyną pozycją, która wypadła nieco gorzej od prognoz, były obroty, które szacowano na 1,12 mld zł, a więc wynik o niemal 5 proc. wyższy od ostatecznego rezultatu. Z drugiej jednak strony, wyniki niewątpliwie mogą dziś ucieszyć inwestorów. Ostateczny zysk operacyjny przekroczył prognozy o 7,3 proc., EBITDA o 14,2 proc. (wyniosła ona 112,8 mln zł), a wynik netto był wyższy od szacunków aż o 15 proc.
Cieszyć mogą także marże. Rentowność operacyjna wyniosła 19 proc., co oznacza, że przekroczyła przewidywania o 2,1 p. proc. Pozytywnie zaskoczyły także rentowność EBITDA i netto – wyniosły kolejno 10,6 i 9,3 proc., podczas gdy oczekiwano 8,8 i 7,7 proc.
Nic więc dziwnego, że cały bieżący rok prezentuje się istotnie lepiej od dziewięciu miesięcy 2013 roku. Od stycznia do września Grupa wygenerowała 3,17 mld zł przychodów, co przełożyło się na 281,8 mln zł EBIT. Dla porównania, poprzednio przychody były, co prawda, nieco wyższe (3,52 mld zł), ale przełożyły się na znacznie niższą rentowność (wynik operacyjny wyniósł wówczas tylko niecałe 17 mln zł). Tym samym, po trzech kwartałach Grupa PKP Cargo ma już 225,8 mln zł czystego zysku wobec 4,8 mln zł straty r/r.
W bilansie Grupa wykazała 1,91 mld zł zobowiązań, z czego 1,05 mld zł stanowiły te o zapadalności powyżej roku. Co ciekawe, w głównej mierze były to rezerwy długoterminowe z tytułu świadczeń pracowniczych (odprawy emerytalne i rentowe, odprawy na ZFŚŚ dla emerytów i rencistów etc.). Jednocześnie PKP Cargo miało mocną strukturę kapitałową, posiadając kapitał własny rzędu 3,6 mld zł. Na koniec września łączne aktywa wyniosły 5,5 mld zł, z czego 1,4 mld zł to majątek obrotowy.
W samym trzecim kwartale cash flow operacyjny wyniósł niemal 224 mln zł, a w ciągu dziewięciu miesięcy jest to już ponad 359 mln zł.
ROA Grupy wzrosła do 4,13 proc., a ROE do 6,33 proc. Co ciekawe, wskaźnik zadłużenia finansowe netto do EBITDA nadal był ujemny, z uwagi na nadwyżkę gotówki i pozostałych krótkoterminowych aktywów finansowych nad zobowiązaniami. W porównaniu do stanu po dziewięciu miesiącach 2013 roku z 254,9 do 246,3 km dziennie spadła średnia odległość pokonywana przez jedną lokomotywę, wzrósł za to średni tonaż pociągu brutto na lokomotywę z 1457 do 1475 ton. Z 15,3 do 15,4 godzin dziennie wzrósł również średni czas pracy lokomotyw.
"Ostatnie miesiące pokazały, że PKP CARGO elastycznie reaguje na sytuację rynkową. Dobrze skonstruowana oferta dla klientów, dyscyplina kosztowa i zmiany w zarządzaniu procesem przewozowym przełożyły się na wzrost udziału w rynku i bardzo dobre, znacznie lepsze od oczekiwań wyniki finansowe. Stworzony w ten sposób bufor finansowy pozwoli nam na realizację działań obejmujących zarówno zmiany wewnątrz PKP CARGO, jak i dalszy rozwój. Przed nami ambitny 2015 rok, do którego musimy się solidnie przygotować. Naszym priorytetem w najbliższym czasie będzie utrzymanie wzrostu efektywności i finalizacja potencjalnych procesów akwizycyjnych" - stwierdza w komunikacie Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo S.A.
Jacek Jarosz
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2210 gości