Szyny się ciągną, hen, po horyzont...
- Utworzono: piątek, 22, marzec 2013 11:20
Grupa Kapitałowa ZUE określa samą siebie jako "jednego z liderów ogólnopolskiego rynku budownictwa infrastruktury miejskiej", a także jako "jeden z czołowych podmiotów na rynku budownictwa infrastruktury komunikacji kolejowej". W skład Grupy wchodzi pięć spółek: ZUE S.A. (podmiot dominujący), Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych w Krakowie S.A. (zależne w 87 proc.), Biuro Inżynieryjnych Usług Projektowych Sp. z o.o. (49 proc.), Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu (62 proc.) oraz Railway Technology International Sp. z o.o. (51 proc.).
Akcje ZUE obecne są na GPW od października 2010 roku. Z początku ich cena przekraczała nawet 15 zł, szybko jednak rozpoczął się systematyczny trend spadkowy. Obecnie za jeden walor płaci się nieco ponad 6 zł (aczkolwiek historyczne dołki ze stycznia 2012 i końca listopada 2012 to okolice 5 zł).
Grupa wypracowała w roku ubiegłym 518,14 mln zł skonsolidowanych przychodów (rok wcześniej 525,34 mln zł), na sprzedaży zarobiła zaś 22,2 mln zł (połowa kwoty z roku 2011). Działalność operacyjna przyniosła w ogólności 3,87 mln zł zysku (wielokrotnie mniej niż w roku 2011, kiedy było to 28,7 mln zł), zaś ostateczny wynik netto za rok 2012 to 3,43 mln zł (wobec 21,26 mln zł rok wcześniej).
Wiesła Nowak, prezes zarządu ZUE, podkreśla we wstępie do raportu, że "rok 2012 był okresem, w którym cała branża budownictwa inżynieryjnego (...) zmagała się z pogorszeniem się sytuacji rynkowej". Otóż z powodu słabego popytu ze strony sektora publicznego oraz silnej konkurencji firmy zmuszane były do obniżania cen i marż. Do tego wzrosły ceny surowców, duży wpływ na wydarzenia miały także wahania pary walutowej EUR/PLN.
Mimo wszystko prezes uważa, że rok 2012 - przy uwzględnieniu niekorzystnej atmosfery - zakończył się dla przedsiębiorstwa dobrze. Wskaźniki zadłużenia i płynności wciąż są bezpieczne, a jednocześnie Grupa prowadzi restrukturyzację - w dużej mierze z tego powodu, że rok 2013 też jest niepewny. Ta restrukturyzacja polega m.in. na zbywaniu zbędnych aktywów i reorganizacji Grupy. Choć rok 2013 zapowiada się, jak wspomnieliśmy, niejednoznacznie, to jednak firma w dalszym ciągu liczy na rynek tramwajowy oraz kolejowy (albowiem "koszt przedsięwzięć związanych z robotami kolejowymi za lata 2012-2015 może wynieść 31,6 mln zł, z czego wydatki na inwestycje w 2013 roku mają sięgnąć nawet 6,7 mld zł").
Jednostkowe przychody ZUE to 328,25 mln zł (rok wcześniej 397,74 mln zł). Spółka dominująca straciła na działalności operacyjnej 1,13 mln zł (w roku 2011 zyskała 25,8 mln zł), na czysto poniosła zaś stratę w kwocie 1,28 mln zł (wobec 18,72 mln zł zysku w 2011).
Kamil Kiermacz
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2299 gości