Godny kontynuator 120-letniej tradycji
- Utworzono: czwartek, 18, kwiecień 2013 13:57
O legendarnych zakładach Ursus pisaliśmy w połowie listopada ubiegłego roku. Wówczas znane były wyniki finansowe z dziewięciu miesięcy roku, dziś natomiast przyjrzymy się aktualnej sytuacji przedsiębiorstwa i sprawozdaniom za cały rok 2012, które zresztą wczoraj zostały oficjalnie zatwierdzone przez Zwyczajne Walne Zgromadzenie.
Ursus S.A. przewodzi grupie kapitałowej, w skład której wchodzą jeszcze Bioenergia Invest S.A., Ursus Sp. z o.o. oraz Ursus d.o.o. Bijeljina (przy czym dwie ostatnie nie zostały uwzględniane w raporcie skonsolidowanym). Przychody skonsolidowane ze sprzedaży za cały rok 2012 to 227,37 mln zł (131,91 proc. kwoty z roku 2011). Skonsolidowany zysk na działalności operacyjnej wyniósł 6,84 mln zł (był niemal trzy razy wyższy od notowanego rok wcześniej), wreszcie zysk netto ukształtował się na poziomie 3,8 mln zł (288,4 proc. sumy z roku 2011).
Jednostkowe przychody Ursusa wypracowane w roku 2012 sięgnęły niemal 212,67 mln zł, co pozwoliło uzyskać 9,57 mln zł zysku operacyjnego (ponad pięciokrotny wzrost w stosunku rocznym). Ostatecznie spółka dominująca zarobiła na czysto 7,49 mln zł (wobec 1,17 mln zł w 2011).
Korzenie przedsiębiorstwa sięgają roku 1893, przy czym nazwę „Ursus” wprowadzono w roku 1907. Firma produkowała najpierw armaturę przemysłową, później także silniki, a od roku 1922 – ciągniki rolnicze, z których jest najbardziej znana. W 2003 roku spółka ZPC Ursus S.A. zbankrutowała, ale rok wcześniej produkcję traktorów przeniesiono do PHZ Bumar. W kwietniu roku 2011 firma i znaki towarowe kupione zostały przez POL-MOT Warfama S.A.
Gdy zatem mówimy o obecnym Ursusie, to de facto mamy na myśli przedsiębiorstwo POL-MOT Warfama, dla którego Ursus jest pewną marką (brandem), zresztą marką bardzo cenną. Adam Dobieliński, prezes zarządu, pisze w liście do akcjonariuszy, otwierającym raport roczny, że "marka URSUS jest najbardziej rozpoznawalną i wartościową marką ciągników rolniczych w naszej części Europy. Zmiana nazwy jest konsekwencją zakupu brand’u URSUS dokonanego w 2011r. i otwiera przed Spółką wiele nowych możliwości. Emitent jako jeden z wiodących producentów maszyn i ciągników rolniczych, jest w opinii Zarządu godnym kontynuatorem 120-letniej tradycji marki URSUS na rynku polskim oraz na rynkach zagranicznych". Zapowiada, że "w roku 2013 Ursus S.A. zamierza wzbogacić oferowaną na rynku już w roku 2012 gamę ciągników i maszyn rolniczych sygnowaną marką Ursus o nowe modele". To zaś ma otworzyć drogę do pozyskania nowych klientów.
B. Garga
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2318 gości