Synektik poprawia wyniki
- Utworzono: czwartek, 11, maj 2017 15:36
Synektik wypracował w pierwszym kwartale 2017 r. prawie 0,26 mln zł zysku netto wobec 0,27 mln zł straty w analogicznym okresie rok wcześniej. Wynik EBITDA sięgnął 0,84 mln zł, co oznacza wzrost o 44 proc. w skali roku. Zysk operacyjny Grupy wyniósł 0,24 mln zł i był o 571 proc. wyższy r/r. Wyniki w pierwszym kwartale są determinowane przede wszystkim kontynuacją zapowiadanego przez Zarząd Synektik trendu wzrostowego w generującym wysokie marże segmencie produkcji radioznaczników.
Przychody Grupy wyniosły w pierwszych trzech miesiącach 2017 r. 7,76 mln zł wobec 7,89 mln zł rok wcześniej.
Sprzedaż w segmencie produkcji radioznaczników wyniosła 3,47 mln zł (wzrost o 13 proc. r/r) i odpowiadała za 45 proc. przychodów Grupy podczas gdy rok wcześniej było to 39 proc. Wartość sprzedaży zagranicznej w segmencie sięgnęła 0,17 mln zł, o 20 proc. więcej w porównaniu z pierwszym kwartałem 2016 r. Zysk operacyjny segmentu przekroczył 0,90 mln zł (wzrost o 17 proc.), a wynik EBITDA wyniósł 0,92 mln zł (13 proc. więcej r/r).
W całym 2016 r. przychody segmentu produkcji radioznaczników wyniosły 15,00 mln zł i były o 24 proc. wyższe niż rok wcześniej. Wartość sprzedaży eksportowej przekroczyła 1,12 mln zł i była o 60 proc. wyższa niż w 2015 r. Segment wygenerował w minionym roku 3,75 mln zł zysku EBITDA (wzrost o 527 proc. r/r).
- Kolejny kwartał z rzędu obserwujemy wzrosty sprzedaży i marż generowanych w segmencie produkcji radioznaczników. Zgodnie z naszymi zapowiedziami rośnie udział sprzedaży radioznaczników specjalnych, których Synektik jest jedynym komercyjnym producentem w Polsce. Te szczególnie wysokomarżowe produkty odpowiadały w pierwszym kwartale 2017 r. za ponad 35 proc. sprzedaży segmentu, podczas gdy rok wcześniej było to ok. 30 proc. – komentuje współzałożyciel, znaczący akcjonariusz i Prezes Zarządu Synektik Cezary Kozanecki. – Oczekujemy, że pozytywne trendy utrzymają się również w kolejnych okresach – dodaje.
Poprawa wyników została odnotowana również w segmencie sprzętu diagnostycznego i rozwiązań IT. Zysk EBITDA wyniósł w pierwszym kwartale 0,10 mln zł i był o 106 proc. wyższy niż rok wcześniej. Zysk operacyjny przekroczył 0,01 mln zł wobec ponad 0,03 mln zł straty r/r. Sprzedaż segmentu przekroczyła 3,45 mln zł podczas gdy rok wcześniej było to 3,80 mln zł.
- W minionym roku zdecydowanie zwiększyliśmy portfolio oferowanych produktów. Liczymy, że pozwoli nam to poprawić wyniki w dystrybucji w tym roku. Spodziewamy się również, że w drugiej połowie roku ruszą wreszcie wstrzymywane już niemal dwa lata przetargi na projekty realizowane z wykorzystaniem środków unijnych – tłumaczy Cezary Kozanecki.
Pod koniec stycznia 2017 r. Spółka wskazała strategiczne kierunki rozwoju Grupy do 2021 r. Synektik planuje wykorzystać zdobyte kompetencje z zakresu inteligentnych rozwiązań medycznych oraz skoncentrować się na trzech kluczowych, charakteryzujących się największym potencjałem komercyjnym dziedzinach medycznych: onkologii, kardiologii i neurologii. Jednocześnie Spółka zapowiedziała rozszerzenie pola działalności z obszaru diagnostyki na obszar terapii, w którym koncentrują się największe wydatki z zakresu ochrony zdrowia.
Synektik oczekuje, że implementacja nowej Strategii pozwoli na osiągnięcie średniorocznego wzrostu przychodów w latach 2017-2021 na poziomie 30-40 proc. Produkty dedykowane onkologii, kardiologii i neurologii mają w 2021 r. odpowiadać za ok. 90 proc. sprzedaży, podczas gdy w 2016 r. było to ok. 50 proc. (za drugą połowę odpowiadały produkty i usługi związane z radiologią ogólną).
Ambicją Spółki jest jednocześnie osiągnięcie znaczącej poprawy rentowności – marża EBITDA w ujęciu procentowym ma być na koniec 2021 r. wyższa o 3-4 razy wobec średniej z lat 2014-2016 na poziomie 8 proc. Na wzrost marż wpływ ma mieć zwiększenie w sprzedaży udziału innowacyjnych, wysokomarżowych produktów – przede wszystkim produkowanych obecnie i opracowywanych przez Centrum Badawczo-Rozwojowe firmy radiofarmaceutyków specjalnych – oraz komercjalizacji unikalnego w skali światowej radioznacznika do diagnozowania choroby wieńcowej. Sprzedaż zagraniczna własnych innowacyjnych produktów na rynkach zagranicznych ma być głównym czynnikiem prowadzącym do wzrostu sprzedaży zagranicznej – udział przychodów z eksportu wzrosnąć ma w 2021 r. do 40-50 proc. z 2 proc. odnotowanych w roku 2016.
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2378 gości