Spółka z Mińska zadowolona z wyników
- Utworzono: czwartek, 12, grudzień 2013 14:30
W grudniu ubiegłego roku akcje Harper Hygienics można było kupić na warszawskiej giełdzie wyjątkowo tanio, bo nawet po 1,60 zł za sztukę. Później jednak uformował się intensywny trend wzrostowy, w wyniku którego cena dotarła do 5 zł.
Pod koniec października i na początku listopada bieżącego roku strona popytowa zmagała się z tym poziomem, ale bez powodzenia. Notowania spadły do 4 zł, po czym znów wzrosły. W najbliższym czasie kluczowe z punktu widzenia byków będzie przekroczenie linii 4,50 zł.
Harper Hygienics zadebiutowała na GPW w lipcu roku 2010. Spółka jest producentem środków kosmetyczno-higienicznych do oczyszczania skóry. W szczególności chodzi tu o produkty marki Cleanic. Dziś sprzedawane pod nią są m.in. płatki i chusteczki do demakijażu, patyczki higieniczne, chusteczki odświeżające rąk, płyny etc. Firma prowadzi też inne linie, np. Ola czy Nieżnost (na rynki Europy Wschodniej).
Głównym akcjonariuszem przedsiębiorstwa jest Central European Cotton Holdings Ltd., spółka z Irlandii. Posiada ona niemal 60 proc. kapitału Harper Hygienics. Inni ważni inwestorzy to Quercus TFI (12,80 proc.), PKO BP Bankowy (5,52 proc.) oraz Aviva OFE Aviva BZ WBK (5,07 proc.).
Prezesem zarządu Harper jest Robert Neymann, pracujący dla tej spółki od roku 2007. Wcześniej był m.in. prezesem Polsnack sp. z o.o., wiceprezesem Herbapolu Lublin, a w latach 90-tych - menedżerem Procter & Gamble.
Harper Hygienics przewodzi grupie kapitałowej, przy czym spółkami zależnymi są Harper Hygienics Rus OOO i Harper Production OOO (obie nakierowane na rynek rosyjski). Decydujący wpływ na rezultaty mają jednak wyniki spółki dominującej.
W pierwszych trzech kwartałach roku bieżącego skonsolidowane wyniki Harper Hygienics prezentowały (w zestawieniu z analogicznymi wynikami dla roku ubiegłego) następująco:
Jak widać, przychody utrzymały się na niemal takim samym poziomie (minimalnie się zmniejszyły), niemniej wzrosły zyski, dzięki czemu rok bieżący przyniósł (jak dotąd, a ściślej - do 30 września) wyższe rentowności.
Poniżej możemy się zapoznać z wynikami skonsolidowanymi za lata 2009-2012:
Jak widać, systematycznie rosły w tym okresie przychody ze sprzedaży. Pomiędzy rokiem 2009 a 2012 zwiększyły się o ponad jedną trzecią (o 34,6 proc.). Z drugiej strony, rentowności (EBITDA, EBIT i netto) w latach 2009-2011 się zmniejszały (szczególnie niska była w 2011 marża procentowa netto, wynosząca tylko 0,03 proc.). Dopiero rok 2012 przyniósł ożywienie - w tym kontekście nie dziwi więc fakt, że w następnym roku (2013) tak mocno zdrożały walory Harper Hygienics.
Dobre wrażenie robi to, że w latach 2010-2012 systematycznie rosła wartość środków pieniężnych posiadanych przez Harper Hygienics, w szczególności zaś w proporcji do zobowiązań bieżących. W latach 2009-2011 bardzo niepokojąco wyglądało zadłużenie kapitału, w dużej mierze udało się to zjawisko zażegnać w roku 2012 (choć nadal zobowiązania stanowiły ogółem 277 proc. tegoż kapitału).
Wracając jeszcze do wyników najnowszych, to rezultaty za trzeci kwartał były, jak czytamy w raporcie okresowym, "zgodne z oczekiwaniami Grupy". To zaś było "efektem konsekwentnej realizacji polityki optymalizacji kontraktów jak również wynikiem większego udziału w łącznej sprzedaży wyrobów pod markami Harper". Władze firmy spodziewały się też, że ceny surowców w dalszym ciągu pozostaną stabilne.
Trzeci kwartał był okresem, w którym kończono realizację projektu Arvell - tj. nowej instalacji do produkcji chusteczek nawilżanych. Jej wdrożenie ma pozytywnie wpłynąć na wyniki finansowe przedsiębiorstwa z Mińska Mazowieckiego (tam właśnie mieści się zakład produkcyjny Harper, jakkolwiek oficjalną siedzibą spółki akcyjnej jest Warszawa).
Adam Witczak
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2275 gości