Różne sposoby transportu, czyli PCC Intermodal
- Utworzono: poniedziałek, 27, styczeń 2014 14:25
Transport międzynarodowy, w tym intermodalny - oto obszar działalności, w którym specjalizuje się spółka PCC Intermodal, obecna na GPW od grudnia 2009 roku.
Przez transport intermodalny należy rozumieć taki, w którym wykorzystuje się więcej niż jeden rodzaj transportu - np. przez część trasy ładunek wieziony jest koleją, później statkiem, a na końcu ciężarówką. Zakłada się przy tym, że cały czas korzysta się z tego samego kontenera czy nadwozia wymiennego.
PCC Intermodal jest częścią grupy kapitałowej PCC SE, a sama również tworzy od niedawna grupę kapitałową (i w roku 2013 publikowała już wyniki skonsolidowane).
PCC SE posiada 61,88 proc. akcji PCC Intermodal oraz 73,15 proc. głosów na WZ spółki. Firma DB Schenker Rail Polska S.A. ma odpowiednio 13,94 proc. i 9,82 proc. Co do PCC SE, to jest to międzynarodowa grupa kapitałowa z centrum w Duisburgu. Firma działa w 16 krajach.
Wracając do PCC Intermodal, to prezesem zarządu spółki jest Dariusz Stefański, radzie nadzorczej przewodzi Alfred Pelzer.
Firma posiada intermodalne terminale kontenerowe, tj. specjalne punkty przeładunkowe - w Kutnie, Brzegu Dolnym, Gliwicach oraz Frankfurcie nad Odrą.
Poniżej widzimy rezultaty finansowe spółki za lata 2009-2012:
Jak widać, tylko rok 2011 przyniósł zyski, w szczególności zaś 4,17 mln zł zysku netto. Z kolei obroty rosną co roku, w 2012 doszły do 178 mln zł. Rośnie też wartość aktywów trwałych, choć nie można takiej klarownej tendencji zauważyć przy obrotowych.
Spore wahania widać, jeśli chodzi o wartość wskaźnika obrazującego pokrycie zobowiązań krótkoterminowych środkami pieniężnymi - od 0,13 pkt (rok 2010) do 0,77 pkt (rok 2009). Przeciętna wartość to 0,44 pkt, zaś ta z roku 2012 (0,25 pkt) nie jest najgorsza. Kapitał własny pokrywa z naddatkiem zobowiązania, bardzo skromnie zadłużone są aktywa. Negatywnie wypada ocenić ujemne (prócz roku 2010) wartości ROE i ROA, wynikające ze strat. Kapitał własny w 2012 roku nie pokrywał już całości majątku trwałego, co trochę niepokoi.
W raporcie za rok 2012 prezes spółki pisał, iż rynek przewozów intermodalnych wzrósł w tym okresie w Polsce o 30 proc. r/r. Z drugiej strony, "mimo poprawy wyników ilościowych ubiegły rok był jednym z najtrudniejszych w dotychczasowej działalności". Przyczyny? W dużej mierze chodziło o wzrost konkurencji, a także prace modernizacyjne prowadzone przez PKP PLK.
Powyżej widzimy dane za dziewięć miesięcy roku 2013. Okres ten miał być, jak czytaliśmy w liście prezesa za rok 2012, czasem bardzo pracowitym - "rokiem wytężonej pracy, rokiem wielu wyrzeczeń i niezbędnych oszczędności". W istocie, mimo dodatniego EBITDA, EBIT i wynik netto były ujemne, w skali rocznej spadły też przychody. Wyniki za rok 2013 są skonsolidowane, uwzględniają rezultaty firmy PCC Intermodal GmbH, kupionej od PC SE.
Wyniki jednostkowe były jednak zbliżone do skonsolidowanych: 110,8 mln zł przychodów, strata operacyjna 339 tys. zł, strata netto 548 tys. zł.
Wygląda na to, że inwestorzy jeszcze nie do końca wierzą w spółkę. Jej akcje, jak widać na wykresie, po ponad półtorarocznym wzroście do więcej niż 8 zł, zaczęły systematycznie tanieć. W maju 2013 można je było kupić za mniej niż złotówkę. Teraz trzeba dać ok. 1,50 zł, ale przed firmą wciąż długa droga.
J. Sobal
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2226 gości