Interaktywny biznes K2 Internet
- Utworzono: poniedziałek, 03, luty 2014 09:00
Wśród kilkunastu spółek, które przez władze GPW zaliczane są do sektora mediów, znajduje się także K2 Internet – "największa agencja interaktywna w Polsce", by użyć tu jej własnego określenia. Akcje tego przedsiębiorstwa zasiliły warszawski parkiet już w kwietniu roku 2008, a więc blisko sześć lat temu. Szczytowe kursy, bliskie poziomowi 30 zł, notowano w lutym roku 2011. Dwa lata później wykres notowań przebiega już znacznie niżej (w okolicy 11 – 12 zł), choć trzeba mieć na uwadze, że historyczne minima, osiągnięte w lutym roku ubiegłego, to wartości rzędu 8 zł.
Spółki z branży mediów i public relations badaliśmy szczegółowo w pierwszej połowie grudnia, bazując przede wszystkim na wynikach za pierwsze trzy kwartały. Firm było szesnaście, z czego sześć notowało stratę netto. W tym mniejszościowym gronie znalazła się też niestety K2 Internet, co widzimy w poniższej tabeli (uwzględniającej wyniki skonsolidowane – wszędzie tam, gdzie to możliwe):
A zatem, jak łatwo zauważyć, strata netto grupy kapitałowej, której przewodzi K2 Internet, po dziewięciu miesiącach roku 2013 sięgała 1,64 mln zł, operacyjna była zaś jeszcze większa, rzędu niemal 2,07 mln zł. Dawało to rentowności równe odpowiednio -4,13 proc. i -5,20 proc. Przeciętna rentowność netto dla branży wyniosła 2,72 proc., zaś operacyjna 7,11 proc. - zatem K2 Internet oczywiście zaniżała te poziomy.
Spójrzmy zatem, czego na temat wyników finansowych i działalności operacyjnej przedsiębiorstwa mogliśmy się dowiedzieć z raportu okresowego, obejmującego badany przedział czasu. Otóż spółka (poprzez jeden z podmiotów zależnych, mianowicie Agencję K2.pl) współpracowała m.in. z takimi klientami jak Coca-Cola czy Play, a więc dużymi koncernami, bez problemu rozpoznawalnymi na rynku. Co więcej, w trzecim kwartale Grupa K2 wygrała przetarg na obsługę digitalową dwóch marek piwnych z Grupy Żywiec, a na korzystanie z jej usług zdecydowały się m.in. Polpharma S.A., Carrefour Polska, Amway Polska czy Ministerstwo Środowiska.
Co do rezultatów finansowych, to być może tajemnica strat, widocznych w publikowanej wyżej tabeli, tkwi w jakiejś mierze w sezonowości: oto bowiem zarząd spółki wyjaśnił w raporcie, iż zwykle większą część zysków i przychodów K2 realizuje w ostatnim kwartale roku. Możemy w każdym razie powiedzieć, iż mimo wszystko EBITDA z dziewięciu miesięcy (656 tys. zł) był dużo wyższy niż w analogicznym okresie roku 2012 (57 tys. zł). Jeśli chodzi o EBIT, to po trzech kwartałach roku 2012 był on, podobnie jak rok później, ujemny (-1,8 mln zł), choć trzeba przyznać, że netto Grupa K2 wyszła na plus (900 tys. zł).
Władze K2 Internet deklarowały w każdym razie jesienią roku 2013, że przyszłość prezentuje się raczej nieźle – i przyszłe kwartały (a więc choćby i ten, który obecnie trwa) powinny przynieść kontynuację "pozytywnego trendu poprawy wyników w podstawowym obszarze działalności".
Nadszedł dobry moment, by przybliżyć działalność K2 Internet. Otóż przedsiębiorstwo funkcjonuje jako grupa kapitałowa o następującej strukturze:
Jak widać, grupa jest dość rozbudowana. Zasadniczo jest ona skoncentrowana na szeroko pojętym marketingu i PR, przy czym oznacza to m.in. e-mail marketing, reklamę w wyszukiwarkach internetowych, konsulting marketingowy, e-handel, hosting, tworzenie aplikacji multimedialnych czy kreowanie strategii komunikacyjnych. Pula usług jest więc dość spora.
W akcjonariacie spółki dominującej, którego strukturę widzimy poniżej, mamy m.in. bmp Media Investors AG – niemiecką spółkę inwestycyjną, szczególnie mocno zainteresowaną inwestowaniem w sektor mediowy. Jej akcje, podobnie jak akcje K2 Internet, notowane są na GPW. Jeśli chodzi o pozostałych akcjonariuszy, to trzeba wspomnieć, że Janusz Żebrowski był do 31 października 2013 roku prezesem zarządu. Obecnie jest nim Tomasz Tomczyk.
Poniżej widzimy roczne wyniki skonsolidowane K2 za okres pięciu lat (2008 – 2012):
Wyraźnie widzimy, że każdy rok kończył się na plusie, jeśli chodzi o EBIT, EBITDA i wynik netto. Przychody rosły do roku 2011, w 2012 nieco się skurczyły. Wówczas niestety znacząco spadły także kwoty zysków i rentowności, m.in. netto aż do 0,30 proc., co może sugerować pewne osłabienie (widoczne zresztą w wynikach za trzy kwartały roku 2013, nawet jeśli weźmiemy poprawkę na sezonowość). Naturalną koleją rzeczy ROE i ROA w 2012 znacznie obniżyły lot (wskaźniki liczyliśmy, biorąc zysk za dany rok i pozycję bilansową za ubiegły). Środków pieniężnych Grupa K2 ma raczej mało (w stosunku do zobowiązań – choćby tylko bieżących), a nawet, niestety, z roku na rok coraz mniej. Zadłużenie kapitału własnego wciąż jest na przyzwoitym poziomie (pod koniec roku 2012 zobowiązania stanowiły 105 proc. jego kwoty), acz wskaźnik wyraźnie zwiększył wartość od roku 2010, a to akurat może niepokoić. Aktywa obrotowe pokrywają zobowiązania bieżące, co jest rzecz jasna dobre – ale i tu widzimy tendencję spadkową wskaźnika od roku 2010. Kapitał własny pokrywa majątek trwały, choć niestety poziom wskaźnika spada - w 2008 było to 2,56 pkt, w 2012 już tylko 1,09 pkt.
Wskaźnik Altmana dla rynków wschodzących nie sugerował bynajmniej, by firma miała w najbliższym czasie zbankrutować (poziom wyniósł powyżej 8 pkt, niebezpieczny byłby niższy niż 5,5 pkt). Nie można więc sugerować, by sytuacja firmy była zła, choć oczywiście, mówiąc kolokwialnie, znalazłoby się trochę rzeczy do poprawki (a poza tym w przypadku innych spółek wspomniany wskaźnik też wypadł pozytywnie).
Dane za czwarty kwartał czy też za rok 2013 pokażą nam, na ile poważnym problemem były straty za dziewięć miesięcy roku 2013. Jeśli chodzi o aktywa, to K2 Internet nie należy do największych firm sektora mediowego na GPW – to mniej więcej ta skala, co 4Fun Media, Muza czy Point Group. Pod koniec września wskaźnik C/WK wynosił 1,28 pkt, co tylko przy łagodnej interpretacji mogłoby skłaniać do kupna. W istocie, 30 września na zamknięciu notowano 14 zł, w kolejnych tygodniach cena wzrosła maksymalnie do 15,40 zł, ale później nastąpiła korekta. Wstępnie można sądzić, że łagodny trend wzrostowy ma szanse kontynuacji, przy czym w okolicach 12, 13 i 13,60 zł mamy poziomy oporu.
B. Garga
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2242 gości