Colian po roku
- Utworzono: poniedziałek, 31, marzec 2014 09:33
Analizując kilka dni temu wyniki roczne spółki Mieszko, pozwoliliśmy sobie nawiązać pokrótce także do rezultatów Colian, czyli jednej z firm konkurencyjnych, działających w tej samej branży (tj. w produkcji i sprzedaży słodyczy).
Wspomnieliśmy mianowicie, że zmniejszył się zysk netto tego przedsiębiorstwa, choć wynik operacyjny wzrósł. Za chwilę przekonamy się, analizując szczegółowe dane, jak to dokładnie wyglądało:
Powyższe tabele pokazują nam skonsolidowane kwoty z raportów rocznych Colian. Skonsolidowane, a więc dotyczące (zasadniczo) całej grupy kapitałowej, o której jeszcze wspomnimy.
Na razie skupimy się na fakcie, że zysk netto istotnie znacznie zmniejszył się w porównaniu z tym roku 2012. Wówczas było to 46,43 mln zł, w 2013 już tylko 30,8 mln zł (w tym 27,43 mln zł dla podmiotu dominującego). Oznaczało to także solidny spadek rentowności netto – z 7,32 proc. do 3,81 proc., spowodowany nie tylko redukcją kwoty zysku, ale i wzrostem przychodów – znacznym, bo z 634,4 mln zł do 807,77 mln zł (a więc o ponad 27 proc.).
Bardziej pozytywne jest natomiast to, że ogromnie podniósł się skonsolidowany zysk operacyjny Colian. Wzrósł z 4,47 mln zł do 22,06 mln zł, przez co odpowiednia marża wzrosła z 0,7 proc. do 2,73 proc.
W tym kontekście można przypomnieć, że marża operacyjna Mieszka za rok 2013 to 6,55 proc., netto natomiast 3,13 proc. W spółce Wawel było to odpowiednio 16,11 proc. i 13,5 proc. W ZPC Otmuchów mieliśmy natomiast 2,11 proc. i 0,06 proc. Otmuchów wypadł zatem najsłabiej, choć mimo wszystko na plusie, Wawel natomiast pod względem rentowności tradycyjnie znacznie wyprzedził konkurencję.
W roku 2013 wzrosły zarówno trwałe, jak i obrotowe aktywa Colian, w szczególności zwiększyły się środki pieniężne. Z drugiej strony, długi bieżące też wzrosły (ze 143,5 mln zł do 257 mln zł) – w taki sposób, że odpowiedni wskaźnik (pokrycia zobowiązań krótkoterminowych środkami pieniężnymi) obniżył nieco lot – z 0,20 pkt do 0,17 pkt. W Mieszku, dla porównania, wzrósł – ale z 0,03 pkt do 0,08 pkt, a więc do poziomu niższego niż w Colian. Mieszko, nawet jeśli rozpatrywać firmę jako grupę kapitałową, to zresztą mniejsza skala działania niż Colian. Aktywa trwałe Colian wynosiły pod koniec minionego roku, jak widzimy, 740,8 mln zł, a obrotowe 381 mln zł. W Mieszku było to 345 mln zł i 215,5 mln zł.
Colian zachował złotą regułę bilansową (1,04 pkt – a więc to już pogranicze), wskaźnik płynności bieżącej obniżył lot z 1,73 pkt do 1,48 pkt (wciąż oczywiście gwarantowało to, że aktywa obrotowe przewyższały długi bieżące, co jest pozytywne).
Notowania akcji Colian wyraźnie wzrosły w końcówce roku 2013 – o ile np. wczesną jesienią cena oscylowała w obszarze 2,25 – 2,86 zł, o tyle zimą dochodziła nawet do 4,43 zł. Widać jednak, że doszło już do osłabienia tej tendencji, zwyżka wyhamowała i się cofnęła. Wygląda jednak na to, że wsparciem, które się wybroniło, jest linia 3 zł, a nawet okolice 3,08 – 3,10 zł. Z kolei 3,50 zł to pierwszy opór – czas pokaże, czy w tym wąskim pasie rozwinie się konsolidacja.
W opinii prezesa zarządu Colian rok miniony był "niezwykle istotny", mianowicie "z powodu intensywnego rozwoju i dużych zmian". Były to zmiany korzystne, które umocniły pozycję firmy na rynku. W szczególności chodzi tu o akwizycję FC Solidarność i włączenie tego podmiotu do grupy kapitałowej. Grupa ta wygląda teraz tak:
FC Solidarność produkuje praliny pod znaną marką. Inne marki Colian to np. Grześki, Goplana, Familijne, Jeżyki czy Hellena. Wszystkie znamy dobrze z półek sklepowych. W ogólności udział rynkowy Colian to 12 proc., tak deklaruje zarząd firmy.
Akwizycja FC Solidarność uznawana jest przez władze Colian za dobry krok, ale oczywiście był on obciążony pewnymi kosztami. Koszt samej akwizycji wyniósł 6 mln zł, a odprawy w programie dobrowolnych odejść – kolejne 6 mln zł. Zarząd zapewnia też, że usprawnił procesy technologiczne w lubelskim zakładzie Colian i rozbudowuje zakład w Bydgoszczy.
Colian dzieli swą działalność na trzy segmenty: słodyczy (czekolady, praliny, wafle, herbatniki, drażetki, cukierki etc.), napojów (Hellena) i kulinariów (bakalie, dodatki cukiernicze, marynaty etc.). W ubiegłym roku segment słodyczy dał aż 608,32 mln zł przychodów, jego wynik operacyjny wyniósł 20,14 mln zł. Napoje dały 85 mln zł obrotów, ale ponad 2 mln zł straty operacyjnej. W kulinariach odnotowano 99 mln zł przychodów i wynik 3,44 mln zł (pozytywny). W ogólności sprzedaż krajowa stanowiła 86,7 proc. obrotów Colian, 6 proc. to eksport do krajów UE.
Adam Witczak
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5790 gości