• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Krok w przyszłość, krok we właściwym kierunku

Tytuł niniejszego opracowania zaczerpnięty został z listu, którym Dariusz Stefański, prezes zarządu PCC Intermodal, otworzył raport tej spółki za rok 2013. Tym dobrym krokiem była mianowicie "długoterminowa strategia rozwoju Grupy oparta na inwestycjach terminalowych i rozwoju sieci regularnych połączeń intermodalnych".

W tym miejscu należy przypomnieć, że PCC Intermodal to firma z branży transportowo-logistycznej, realizująca m.in. (zresztą w absolutnej zgodzie z nazwą) usługi transportu intermodalnego, czyli takiego, w którym towary przewożone są na różne sposoby, w zależności od odcinka trasy. Innymi słowy, w grę wchodzi np. przewóz kolejno: pociągiem, statkiem i ciężarówką. Przewożony jest natomiast cały czas ten sam kontener (lub nadwozie wymienne).

Branża intermodalna, w opinii prezesa firmy, wciąż jest w Polsce "na wczesnym etapie rozwoju", a przez to pozostaje "czuła i mało odporna na wszelkiego rodzaju zawirowania rynkowe i bariery administracyjno-infrastrukturalne". W złym stanie jest np. infrastruktura kolejowa, a koszty dostępu do niej są wysokie, stąd też polityka cenowa i ogólnie organizacja działalności musi być ostrożna.

Tym niemniej nie ma wątpliwości, jak czytamy, że w Europie przyszłością jest właśnie transport intermodalny. Uchylmy zatem rąbka tajemnicy i powiedzmy, że w roku 2013 grupa kapitałowa PCC Intermodal zarobiła na czysto 471 tys. zł. Nie jest to duża kwota (raptem 0,31 proc. przychodów, które wyniosły 150 mln zł), niemniej wypracowanie zysku jest samo w sobie istotne, bo rok 2012 zakończył się skonsolidowaną stratą na poziomie 14,45 mln zł. Wówczas notowano też 13,34 mln zł straty operacyjnej (przy 178 mln zł obrotów), rok 2013 przyniósł zaś 554 tys. zł dodatniego EBIT.

W ogólności widzimy to wszystko w tabelach:

Grupa PCC Intermodal ma dość spore środki pieniężne – w 2013 roku było to ponad 9,4 mln zł, a zatem równowartość 38 proc. zobowiązań krótkoterminowych. W 2012 środki te starczały na pokrycie jedynie 25 proc. tychże długów. Kapitał własny w dalszym ciągu w 2013 pokrywał całość długów (wskaźnik na poziomie 0,68 pkt), wskaźnik płynności bieżącej wynoszący 1,22 pkt wskazywał na pozytywne zjawisko, tj. przewagę aktywów obrotowych nad długami bieżącymi. Nie była natomiast zachowana złota reguła bilansowa (w latach 2009 – 2013 zachowano ją w 2009 i 2011).

Przyszłość PCC Intermodal to dalsza realizacja obecnej strategii – tj. rozwój terminali, wzmacnianie sieci połączeń, powolna być może, ale systematyczna poprawa rentowności i konkurencyjności. Najbliższych kilkanaście miesięcy może być jednak trudnych z uwagi na inwestycje poczynione w rozbudowę kilku terminali przeładunkowyh, a także prace modernizacyjne na sieci kolejowej PKP PLK.

Grupa PCC Intermodal składa się ze spółki dominującej oraz spółki zależnej (kontrolowanej w 100 proc.) o nazwie PCC Intermodal GmbH z Duisburga. Głównym akcjonariuszem PCC Intermodal jest firma PCC SE, mająca 61,88 proc. kapitału oraz 73,15 proc. głosów na WZ. DB Schenker Rail Polska S.A. posiada 13,94 proc. akcji i 9,82 proc. głosów, zaś udział Quercus TFI to odpowiednio 7,76 proc. i 5,47 proc. Ostatecznie free float wynosi 16,42 proc. w kapitale, 11,56 proc. w głosach.

Akcje firmy silnie potaniały od wakacji 2011 roku (gdy kosztowały chwilami nawet 8 zł) do wakacji roku 2013 (cena spadała nawet poniżej złotówki). Później nastąpiło pewne ożywienie, można nawet pokusić się o wstępne wytyczenie trendu zwyżkowego. W każdym razie ostatnio cena papierów oscyluje w okolicy 2 zł, mocny opór lokować należy na 2,40 zł, wsparcie zaś to okolice 1,75 zł, a niżej 1,60 zł i 1,40 zł. Jeśli faktycznie sytuacja przedsiębiorstwa będzie się poprawiać, choćby i powoli, to niewykluczone jest także dalsze, stopniowe podbijanie kursu przez inwestorów. Oczywiście droga do poziomów sprzed wspomnianej wcześniej wielkiej, długofalowej przeceny - jest bardzo daleka.

 

Kamil Kiermacz

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze