Stalexport – wykres już w konsolidacji
- Utworzono: wtorek, 05, sierpień 2014 09:23
Naszą poprzednią analizę wyników Stalexportu (wówczas kwartalnych) rozpoczęliśmy od spojrzenia na wykres notowań. Tak też uczynimy i dziś. O ile jednak wtedy (w drugiej połowie maja) wciąż jeszcze rysował się na nim dość klarowny, długoterminowy i zachęcający trend wzrostowy, o tyle teraz bardziej odpowiednim określeniem będzie "konsolidacja" czy też "trend boczny".
Testowanie okolic 2,95 – 3 zł podejmowane było dwukrotnie (w kwietniu i na początku czerwca), ale bez powodzenia. Z drugiej strony, obecnie broni się wsparcie na 2,60 zł (tuż powyżej niego zawęziły się wahania cen), a w odwodzie pozostają jeszcze kolejne linie, np. 2,50 zł czy 2,36 zł.
Sytuacja nie jest więc dramatyczna, nawet jeśli impet wzrostowy nieco wyhamował. Firma opublikowała w każdym razie swe rezultaty półroczne, a więc za okres od początku stycznia do końca czerwca. Przypomnijmy w tym kontekście, że Stalexport-Autostrady od 2006 roku nie zajmuje się już eksportem stali, a więc pierwszy człon nazwy ma raczej charakter symboliczny. W istocie przedsiębiorstwo zajmuje się budową autostrad i zarządzaniem nimi. Prowadzi np. eksploatację odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków.
Stalexport funkcjonuje jako grupa kapitałowa, poniżej będziemy analizować wyniki skonsolidowane. Do grupy należą następujące podmioty:
(źródło: raport Emitenta)
A tak kształtowały się rezultaty w pierwszym półroczu:
Jak widać, przychody w drugim kwartale były nieco wyższe niż w pierwszym, jako że ogółem suma półroczna to 104,55 mln zł (w samym styczniu, lutym i marcu 2014 było to jedynie 49,34 mln zł). Ogółem obroty Stalexportu z sześciu pierwszych miesięcy bieżącego roku stanowiły ponad 111 proc. kwoty notowanej rok wcześniej. Równocześnie udało się wymownie zwiększyć rentowność netto (z 21,94 proc. do 27,44 proc.), choć marże EBITDA i EBIT nieznacznie się zmniejszyły (np. ta druga z 48,55 proc. do 48,01 proc.).
W dalszym ciągu głównym źródłem dochodów grupy kapitałowej są opłaty, jakie Stalexport otrzymuje na podstawie umowy koncesyjnej, obowiązującej do 2027 roku, a dotyczącej wspomnianego wyżej odcinka A4 (Katowice-Kraków). Firma utrzymuje autostradę, a zarazem pobiera opłaty, głównie od kierowców za przejazd.
Warto wiedzieć, że z działalnością spółki i grupy związana jest pewnego rodzaju sezononowość, ponieważ zwykle przychody z opłat są najwyższe w trzecim kwartale, najniższe zaś w pierwszym. Niewykluczone zatem, że niedługo będziemy mogli dowiedzieć się, że obroty z lipca, sierpnia i września były jeszcze wyższe niż te z samego drugiego kwartału.
Jak wyglądają wyniki roczne Stalexportu? W latach 2009 – 2013 prezentowały się tak:
206,5 mln zł – to obroty z roku 2013. Zauważmy, że z roku na rok przychody są coraz wyższe, natomiast przeciętna wartość w pięcioleciu to 175 mln zł. Wszystkie te lata były zyskowne, przy czym wyjątkowo dobre rentowności odnotowano właśnie w roku 2013 (m.in. marża EBIT równa była 55,8 proc., netto zaś 30,24 proc.).
W bilansie mamy ostatnio wskaźnik płynności bieżącej na poziomie być może niezbyt wysokim, ale jednak zawsze powyżej 1 pkt (1,06 pkt pod koniec marca, 1,24 pkt w czerwcu). Firma zdecydowanie nie zachowuje złotej reguły bilansowej, bo jej kapitał własny jest dużo niższy niż aktywa trwałe, pokazuje nam to ostatni wiersz tabeli. Jest to jednak, jak się wydaje, przejaw specyfiki jej działalności, zjawisko stałe, które zapewne nie ulegnie w przyszłości radykalnej zmianie. Zauważmy przy tym, że w majątku trwałym aż 611,97 mln zł (ponad 55 proc.) to wartości niematerialne.
Niepokoić może spore zadłużenie kapitału własnego, choć trzeba przyznać, że odpowiedni wskaźnik po osiągnięciu w roku 2010 bardzo wysokiego poziomu 6,68 pkt – zaczął się redukować, dochodząc ostatnio do 3,75 pkt. Tendencja jest więc w tym wypadku pozytywna. Ostateczne wrażenie jest takie, że spółka znajduje się w dość dobrej kondycji, na pewno też mocnym punktem jest umowa gwarantująca źródło przychodów do 2027 roku. W istocie będzie to zapewne także i źródło zysków, tak jak jest obecnie.
B. Garga
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5836 gości