Na różne sposoby
- Utworzono: piątek, 24, październik 2014 09:28
Transport intermodalny – to oznacza, że łączy się rozmaite sposoby przewozu towarów. Może tu chodzi np. o transport kolejowy, samochodowy, wodny czy lotniczy. W tego rodzaju usługach specjalizuje się PCC Intermodal – przedsiębiorstwo, o którym pisaliśmy już na naszych łamach (ostatnio w lipcu bieżącego roku).
Istotne dla modelu działania PCC Intermodal jest to, że ładunek, choć zmieniają się środki przewozu, pozostaje w tym samym kontenerze. Spółka koncentruje się na koordynacji połączeń kolejowych z transportem drogowym. Powstała w roku 2005 – wówczas pod nazwą PCC Rail Containers i w formie spółki z o.o. W grudniu 2009 walory firmy, już spółki akcyjnej, zadebiutowały na głównym parkiecie warszawskiej GPW.
Głównym inwestorem jest spółka PCC SE (61,88 proc. w akcjach, 73,15 proc. w głosach). Istotny jest też udział DB Schenker Rail Polska S.A. (13,94 proc. i 9,82 proc.), poza tym warto wspomnieć o Quercus TFI (7,76 proc. i 5,47 proc.).
Poniżej widzimy skonsolidowane (spółka przewodzi grupie kapitałowej) pozycje z rachunku zysków i strat oraz dane bilansowe:
Od razu rzuca się w oczy, że ten rok był dla PCC Intermodal (jak dotąd) lepszy niż poprzedni. W pierwszym kwartale 2013 notowano stratę netto na poziomie 1,61 mln zł, w pierwszym półroczu 977 tys. zł. Tymczasem sześć miesięcy roku bieżącego finalizował zysk na poziomie 3,14 mln zł (marża 3,57 proc.). EBIT wyniósł 3,08 mln zł, a więc jego rentowność była równa 3,50 proc. Zapowiedzią takich zjawisk był już sam pierwszy trymestr.
Ogólnie rzecz biorąc, przychody wzrosły (półroczne) o 20,3 proc., osiągając poziom niemal 88 mln zł. W tym kontekście można przypomnieć, że w całym roku 2013 (w ciągu 12 miesięcy) sprzedaż skonsolidowana PCC Intermodal była równa 150 mln zł, rok wcześniej 178 mln zł. Na pewno więc do końca czerwca 2014 znacznie przekroczono połowę puli z roku 2013 i zbliżono się do połowy kwoty z 2012 (wtedy zresztą przedsiębiorstwo nie wypracowało zysków).
Dla firmy istotny jest eksport – w badanym okresie dał nawet większość przychodów (tzn. odbiorcami byli klienci zagraniczni). Wpływy z Polski to 33,58 mln zł.
Co widzimy w aktywach i pasywach? Negatywnie wypada, przynajmniej z teoretycznego punktu widzenia, ocenić fakt, że przedsiębiorstwo nie zachowuje złotej reguły bilansowej (por. niższe od 1 pkt wartości w ostatnim wierszu tabeli). Zadłużenie kapitału własnego nie jest jednak nadmierne, a to jest na pewno plus. Wskaźnik płynności bieżącej na poziomie 1,30 pkt (koniec czerwca) to też względnie niezły poziom. W ciągu półrocza mocno niestety spadło pokrycie długów krótkoterminowych środkami pieniężnymi (spadła kwota tych ostatnich – z 9,43 mln zł do 2,09 mln zł).
Dodajmy, że w porównaniu z grudniem 2013 znacznie wzrosła pula zobowiązań długoterminowych – z 26 mln zł do niemal 43 mln zł, a to z powodu nowych kredytów i pożyczek.
Firma cały czas się rozwija, inwestując w kolejne terminale (m.in. w Kutnie, Gliwicach, Sosnowcu czy Frankfurcie) i kupując nowe rzeczowe aktywa trwałe.
Na wykresie kursu akcji mamy oscylację w pobliżu 1,50 zł, ten stan rzeczy trwa przynajmniej od początku września. W każdym razie cena jest wyższa niż w okresie sierpniowych minimów, gdy spadała poniżej 1,20 zł (jakkolwiek daleko tu do marcowych maksimów rzędu 2,40 zł). Obecnie za pierwszy opór wypada uznać 1,59 zł, za wsparcie 1,44 zł. Ostatni sygnał wskaźnika TRIX to sprzedaży waloru, ale nie wydaje się, by odmienił on istniejącą konsolidację.
Adam Witczak
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5729 gości