Czas na Kofolę
- Utworzono: czwartek, 13, listopad 2014 10:32
Przed nami Kofola – przedsiębiorstwo specjalizujące się w napojach bezalkoholowych. Jedną z jego marek jest właśnie Kofola. To napój powszechnie znany w Czechach i na Słowacji już od początku lat 60-tych – słodki, gazowany i wciąż popularny.
Holding Kofola zarządza zresztą wieloma innymi markami – m.in. takimi jak Jupik, Bublimo, Arctic, Hoop, Jumper czy Fruti. Firma obecna jest, jak można się domyślić, na rynkach Polski, Czech i Słowacji, ale poza tym również w Rosji. Sprzedaje wody, syropy, koncentraty, napoje dla dzieci etc.
Listę spółek zależnych widzimy poniżej:
Jak kształtowały się wyniki finansowe w ciągu trzech kwartałów? Otóż z najnowszego raportu okresowego można się m.in. dowiedzieć, że w Polsce przychody (realizowane przez Hoop Polska sp. z o.o., czyli krajową odnogę Kofoli) spadły o 13,4 proc. To znaczna obniżka, ale poniekąd wpisana w logikę działania przedsiębiorstwa, dowiadujemy się bowiem, że Kofola w Polsce koncentruje się na "podniesieniu marż", nawet jeśli miałby w związku z tym spaść wolumen sprzedaży.
W Czechach sprzedaż zwiększyła się o 2,1 proc. r/r, a na Słowacji o 3,3 proc. W Rosji obroty zamknęły się kwotą (po przeliczeniu na PLN) 194,7 mln zł.
Ogólnie rzecz biorąc, wyglądało to wszystko tak:
Należy wziąć pod uwagę, że dane za rok 2013 są tu przeliczone według tych samych kursów, co dane z roku bieżącego, tj. na dzień 30 września 2014. W takim ujęciu mamy spadek obrotów (dziewięciomiesięczny) o 2,7 proc., do 728,75 mln zł. Było to przede wszystkim skutkiem wspomnianej niższej sprzedaży Hoop Polska. Warto jednak odnotować, co już zrobiliśmy, że wiele innych spółek grupy (w innych państwach) notowało zwyżkę obrotów, na co wpływ miał też fakt, że przejęty został nowy podmiot (Grupa Mangaloo na Słowacji).
Marże EBITDA, EBIT i netto wyraźnie wzrosły w relacji rocznej – np. rentowność operacyjna za trzy kwartały z 6,2 proc. do 8,30 proc. W samym trzecim trymestrze była to zwyżka z 9,25 proc. do 11,5 proc. Zauważmy przy tym, że przychody za lipiec, sierpień i wrzesień (268 mln zł) były o dobrych kilka milionów wyższe niż rok wcześniej.
Ogólnie rzecz biorąc, Kofola musi radzić sobie w sytuacji gospodarczej, która nie we wszystkich aspektach jest różowa. Zarząd rozpoznaje m.in. takie zjawiska jak "spadek konsumpcji w segmencie gastronomicznym o wyższych marżach", "duża niepewność wśród konsumentów" czy zmiany w kanałach sprzedaży (np. przenoszenie jej z sieci marketów do sieci dyskontów, widać to w Polsce).
Aktywa skonsolidowane Kofoli opiewały pod koniec września na kwotę 944,62 mln zł, z czego na majątek trwały przypadało ponad 70 proc. (głównie na aktywa rzeczowe). Majątek obrotowy wynosił ostatnio 282 mln zł, z czego 140 mln zł stanowiły należności z dostaw i usług, zaś 76,5 mln zł – środki pieniężne. Te ostatnie pokrywały ponad 20 proc. wartości zobowiązań krótkoterminowych, zaś wskaźnik płynności bieżącej sytuował się na poziomie ok. 0,75 pkt. To akurat dość słaby wynik, wypadałoby bowiem, by ten wskaźnik lokował się powyżej 1 pkt. Dodajmy zresztą, że prócz krótkoterminowych, grupa miała także zobowiązania długoterminowe, ostatnio 156,32 mln zł. Ogół długów był zatem nieco wyższy od kapitału własnego (wskaźnik 1,3 pkt), co jednak mieści się w normie.
Dla Kofoli w przyszłości istotne będą rozmaite czynniki, w tym przede wszystkim ogólna sytuacja konsumentów, stopy procentowe, kursy walut (PLN, CZK, EUR i RUB), ale także ceny surowców produkcyjnych (takich jak np. ropa, cukier, tworzywa sztuczne do produkcji butelek etc.). W każdym razie na rok 2014 nie publikowano prognoz.
Wskaźnik TRIX niedawno sugerował sprzedaż waloru, ale ten sygnał już został zrealizowany. Podejście pod 50 zł nie przyniosło dalszej aprecjacji, notowania spadły w okolice 42 zł. Za wsparcia można uznać 40 zł, 38 zł oraz okolice 35 – 36 zł. Opory to 44 zł i 45 zł.
B. Garga
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5741 gości