• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Lider tej branży?

"Lider budownictwa kolejowego w Polsce" – tak opisuje się spółka Torpol, która w lipcu tego roku pojawiła się na głównym parkiecie akcyjnym stołecznej giełdy (na początku handlowano jedynie prawami do jej akcji, później zaś gracze wzięli się za same akcje).

O firmie pisaliśmy wczoraj przy okazji raportu branżowego, w którym porównaliśmy ze sobą trzy przedsiębiorstwa: Torpol, Trakcję i ZUE. Łączy je bowiem to, że zajmują się budownictwem infrastrukturalnym ze szczególnym uwzględnieniem linii kolejowych i tramwajowych (a zwłaszcza sieci trakcyjnych towarzyszących tym liniom).

Istotnie, Torpol zajmuje się budową i modernizacją takich właśnie sieci, a także układu torowego i wszystkich potrzebnych obiektów inżynierskich. Mało tego, firma realizuje też projekty tego rodzaju inwestycji i deklaruje, że gotowa jest podejmować się nawet "najbardziej skomplikowanych przesięwzięć". Zajmuje się też komunikacyjną infrastrukturą miejską (torowiska tramwajowe, ścieżki rowerowe, ekrany akustyczne itd.).

Jak już wspomnieliśmy w raporcie sektorowym, głównym akcjonariuszem Torpolu jest TF Silesia sp. z o.o. (38 proc. w kapitale). Pioneer Pekao Investment Management S.A. posiada 9,61 proc., PKO TFI 8,71 proc., TFI Alianz Polska S.A. 5,95 proc., Altus TFI 5,49 proc., Noble Fund 5,14 proc.

Prezesem zarządu firmy jest Tomasz Sweklej, absolwent Politechniki Poznańskiej (budownictwa lądowego).

Co się tyczy grupy kapitałowej, to należą do niej, prócz spółki dominującej, jeszcze dwa podmioty: Afta sp. z o.o. (zajmuje się gospodarką odpadami) oraz Lineal sp. z o.o. (biuro projektowe). Poza tym Torpol posiada połowę udziałów w podmiocie NLF Torpol Astaldi s.c. Istnieje też norweski oddział przedsiębiorstwa (Torpol Norge). W kraju tym spółka zajmowała się m.in. budową lekkiej kolei w Bergen oraz przebudową tras tramwajowych w samej stolicy, czyli w Oslo.

Przypomnijmy teraz rezultaty finansowe Torpolu. Przede wszystkim skupimy się na rezultatach skonsolidowanych za trzy kwartały bieżącego roku:

406,46 mln zł – to spora kwota przychodów, wyższa o 42,5 proc. niż rok wcześniej. Istotne jest jednak też to, że udało się zwiększyć zyski EBITDA i EBIT, a także wynik netto. Ściślej rzecz ujmując, w tym ostatnim wypadku nastąpiło wyjście z minusa na plus – albowiem w pierwszych trzech trymestrach roku 2013 Torpol jako grupa generował (niewielką, co prawda) stratę. Teraz odnotowano 11,52 mln zł zysku netto i 17,26 mln zł EBIT (marże równe odpowiednio 2,83 proc. i 4,25 proc.).

Sam trzeci kwartał dał Torpolowi obroty na poziomie 183,91 mln zł (poprzednio 118,88 mln zł), 8,55 mln zł zysku netto (ponad dwa razy więcej niż rok temu) oraz 6,67 mln zł zarobku na czysto (2,7 razy więcej).

Wyniki zdają się więc być naprawdę obiecujące, podobnie zresztą jak wiele wskaźników bilansowych. Widzimy, że utrzymywane są niezłe wartości wskaźnika płynności bieżącej (ostatnio 1,23 pkt), spore jest pokrycie zobowiązań krótkoterminowych środkami pieniężnymi (40 proc. pod koniec września), firma (grupa) zachowuje złotą regułę bilansową. Niepokoić może natomiast to, że zobowiązania znacznie przekraczają pulę kapitału własnego, jakkolwiek licząc od grudnia 2013 odpowiedni wskaźnik i tak udało się znacznie zredukować (z 3,03 pkt do 2,45 pkt).

W aktywach obrotowych znaczne (222,6 mln zł) były ostatnio należności z dostaw i usług, w trwałych dominował majątek rzeczowy (68,25 mln zł). Jeśli natomiast chodzi o zadłużenie, to zarząd określa sytuację w tej materii jako "bardzo dobrą", m.in. dlatego, że grupa kapitałowa nie posiada zadłużenia finansowego netto (tj. środki pieniężne pokrywają zobowiązania finansowe). Niski jest wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA, co – jak czytamy – "daje Emitentowi przestrzeń do dalszego zadłużenia się w związku z bardzo dobrymi perspektywami branży kolejowej w Polsce i w Norwegii w okresie najbliższych kilku lat".

Zarząd uważa, podobnie jak i my, że "sytuacja ekonomiczno-finansowa Grupy w 3 kwartale 2014 roku uległa znacznej poprawie w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku". Wzrosła sprzedaż oparta o posiadany portfel zamówień, utrzymywano też dyscyplinę kosztową i rentowność. Co więcej, Torpol dobiera przetargi, do których przystępuje, w taki sposób, by skupiać się na tych, które potencjalnie gwarantują wyższą marżę. Grupa jest też coraz aktywniejsza na rynku norweskim (np. 4 listopada podpisano z gminą Oslo umowę opiewającą na równowartość 78 mln zł).

Zarząd deklaruje, że na dzień 30 września 2014 portfel zamówień opiewał na 1,9 mld zł netto, co zapewnia pracę przynajmniej do 2016 roku. Dwa kontrakty stanowią ok. 70 proc. ogólnej wartości zamówień, przy czym niezależni audytorzy potwierdzili, że planowane przez Torpol marże (do uzyskania w ramach tych umów) są realne.

Zasadniczo na wykresie utrzymuje się trend zwyżkowy, przy czym giełdowa historia Torpolu nie jest jeszcze zbyt długa. W każdym razie na początku września notowano poziomy rzędu 8,50 – 8,60 zł, teraz natomiast realnym oporem, który być może będzie atakowany (i pokonany) jest linia 10 zł. W istocie zdarzały się już chwilowe wyjścia powyżej niej, na razie jednak bykom zabrakło zapału.

 

J. Sobal

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze