• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Helio w akcji

Towary z oferty Helio to przede wszystkim bakalie, w dużej mierze sprzedawane w ramach linii produktowej Helio Gold. Obejmuje ona m.in. suszone owoce (żurawinę, śliwki, morele, daktyle, ananasy czy mango), a poza tym migdały, orzechy różnego rodzaju (np. włoskie i laskowe), rodzynki czy pistacje.

To jednak nie wszystko. Helio prowadzi też inne linie bakaliwoe (np. Helio Natura – tj. produkty bez konserwantów), a poza tym wytwarza słone przekąski (orzeszki ziemne w cieście etc.), popcorn, masy makowe i krówkowe tudzież polewy i dekoracje do ciast. Jest tego sporo, aczkolwiek pod względem przychodów Helio jest przedsiębiorstwem znacznie mniejszym niż np. Atlanta Poland i Bakalland.

Przychody i zyski Helio w okresach rocznych 2012 / 13 i 2013 / 14, a także w pierwszym trymestrze nowego sezonu (tj. w lipcu, sierpniu i wrześniu 2014) – wyglądały następująco:

W roku 2013 / 14 Helio odnotowało obroty o 5,5 proc. wyższe niż rok wcześniej (wyniosły one 104,24 mln zł), Atlanta Poland miała w tym okresie niemal 234 mln zł, zaś Bakalland 214,8 mln zł. Atlanta zaprezentowała niższe marże niż Helio (np. EBIT 3,90 proc., netto 2,42 proc.), jednak w relacji rocznej odnotowała ich wzrost, podczas gdy w Helio uległy one, jak widzimy, pewnego rodzaju obniżce. Najsłabiej wypadł Bakalland, który okres 2013 / 14 zakończył z marża operacyjną 2,3 proc. i ujemną marżą netto (z powodu kosztów finansowych, w tym ujemnych różnic kursowych).

Pierwszy trymestr nowego roku obrotowego, tj. okres lipca, sierpnia i września, jest zazwyczaj dla firm bakaliowych kwartałem dość słabym, jeśli chodzi o obroty i ogólnie wyniki. Helio wypracowało w tym czasie 12,62 mln zł przychodów (rok wcześniej 13,25 mln zł), zaś EBIT i wynik netto okazały się ujemne. Mało tego, odnotowano większe straty niż przed rokiem, pogłębiły się też ujemne marże. Bakalland również znalazł się na plusie tylko w kwestii EBITDA, ale już Atlanta Poland zaprezentowała zyski, co stawia ją pod tym względem w lepszym świetle.

A teraz dane bilansowe Helio:

O ile Atlanta Poland w ciągu minionego roku (kalendarzowego, licząc od 30 września 2013) zmieniła strukturę swoich zobowiązań w pozytywny sposób (redukcja długów bieżących na rzecz długoterminowych), o tyle w Helio dominują te pierwsze. Zobowiązania krótkoterminowe z końca września 2014 to 18,56 mln zł, długoterminowe opiewały na 7,85 mln zł.

Nie zmienia to jednak faktu, że firma ma nadal niezły wskaźnik płynności bieżącej (ostatnio 2,66 pkt, w czerwcu 4,02 pkt) oraz zachowuje złotą regułę bilansową. Dla kontrastu można podać np., że grupa Bakalland reguły tej nie przestrzega, a jej wskaźnik płynności bieżącej był ostatnio niższy od 1 pkt, co nie jest pozytywne.

Co do roku 2013 / 14, to zarząd Helio uważa, że był to czas znacznych dokonań, zwłaszcza "w kontekście niesprzyjającej sytuacji makroekonomicznej" (rosnące ceny surowców i wysoka presja cenowa w branży, czyli zjawiska rozpoznane też np. przez władze Atlanty). W każdym razie zarząd uważa, że realizowana przezeń strategia działa na spółkę nader korzystnie, co potwierdzać mają wysokie przychody i systematyczny wzrost kapitałów własnych.

W pierwszym kwartale 2014 / 15 odnotowano po części straty, ale zarząd podkreśla, że to zjawisko naturalne dla Helio, nie należy więc traktować go jako czegoś mocno niepokojącego. Firma nabywała w każdym razie surowce (i budowała zapasy) na okoliczność okresu bożonarodzeniowego. Trend cen surowców był niestety niekorzystny, Helio nie utrzymało też w pierwszym kwartale dynamiki sprzedaży, mimo obniżki marż. Tym niemniej firma "poprawiła swoją efektywność operacyjną oraz zmniejszyła koszty finansowe" (w szczególności koszty odesetek). Udało się bowiem wypracować korzystniejsze niżrok temu warunku współpracy z bankami, spadło też saldo kredytów inwestycyjnych.

Jak wspomnieliśmy w tekście nt. Atlanty Poland, firma ta pozwała do sądu Helio, zarzucając jej korzystanie z nader zbliżonego znaku towarowego (w Helio to Bakal Planet, w Atlancie natomiast Bakal, znak zastrzeżony). Sprawa nie została jeszcze rozwiązana.

Głównym akcjonariuszem Helio pozostaje prezes Leszek Wąsowicz (77,14 proc. akcji), natomiast wykres kursu walorów prezentuje się tak, jak to widzimy poniżej:

Tendencja, mimo w miarę niezłych wyników firmy, jest spadkowa. Jesienią 2013 zdarzały się, po okresie trendu wzrostowego, wyjścia grubo ponad 10 zł, tymczasem ostatnio cena zeszła poniżej 5 zł. Wsparcia można lokować na 4,65 zł i 4,50 zł.  Opory to 5,10 zł, 5,30 zł i 5,55 zł, wyżej na 6 zł. Na razie nie ma klarownych sygnałów technicznych na rzecz radykalnej odmiany ogólnej sytuacji.

 

Kamil Kiermacz

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze