• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Poprzez Polskę i Europę

Trans Polonia to spółka z branży logistyczno-transportowej. Specjalizuje się w przewozie i magazynowaniu produktów płynnych (chemicznych, bitumicznych i spożywczych), a także produktów w temperaturze kontrolowanej. Trans Polonia świadczy swe usługi na terenie całej Europy. Siedziba przedsiębiorstwa mieści się w Tczewie, ale poza tym funkcjonują trzy biura zagraniczne: we Francji, Holandii i Wielkiej Brytanii.

Firma stosuje rozmaite metody transportu: drogowy, kolejowy i morski. Wykorzystuje kontenery, cysterny, naczepy-chłodnie i inny nowoczesny sprzęt.

Tak naprawdę mamy tu do czynienia z całą grupą kapitałową, w której rolę spółek zależnych pełnią:

- TP sp. z o.o.
- Tempo TP sp. z o.o. SKA
- Inter TP sp. z o.o. SKA
- Quick TP sp. z o.o. SKA
- TRN Estate S.A.

Głównym akcjonariuszem Trans Polonii (spółki-matki) jest prezes zarządu Dariusz Cegielsk – mianowicie poprzez podmiot o nazwie Euro Investor sp. z o.o. (49,66 proc. w kapitale, 63,83 proc. w głosach).  Członek rady nadzorczej Iwar Przyklang posiada odpowiednio 9,96 proc. i 7,15 proc.

W pierwszych trzech kwartałach roku 2014 obroty grupy kapitałowej wyniosły 49,51 mln zł (130 proc. sumy wypracowanej rok wcześniej), zaś EBIT zbliżył się do 3,42 mln zł (poprzednio było to jednak aż 3,9 mln zł, co przy niższych obrotach dawało wyższą marżę operacyjną). Na czysto przedsiębiorstwo zarobiło 2,3 mln zł (wobec 3,03 mln zł od stycznia do końca września 2013).

Wszystko to – i o wiele więcej – widzimy w poniższych tabelach:

Możemy tu zauważyć, że inne przedsiębiorstwo z GPW, mające zbliżony profil działalności, mianowicie PCC Intermodal, wygenerowało w analogicznym, dziewięciomiesięcznym okresie 135,62 mln zł przychodów, 5,1 mln zł EBIT i na czysto 5,2 mln zł. W ten sposób spółka PCC Intermodal osiągnęła wyniki lepsze niż te, które notowała rok wcześniej (kiedy m.in. znalazła się na minusie EBIT i netto), tym niemniej nie do końca dorównała Trans Polonii. Owszem, przychody miała znacznie wyższe, niemniej rentowność operacyjną tylko na poziomie 3,75 proc. (w TP było to 6,9 proc.). Marża netto wyniosła w PCC 3,82 proc., w TP natomiast 4,65 proc.

Inna rzecz, że w Trans Polonii w roku ubiegłym (do 30 września) marże okazały się niższe niż rok wcześniej, co szczególnie mocno uwidoczniło się w samym trzecim kwartale.

W firmie Pekaes, także zajmującej się logistyką i spedycją, przychody za trzy trymestry roku 2014 równe były aż 550,36 mln zł, a zatem dużo większe niż w dwóch wcześniej wymienionych przedsiębiorstwach. EBIT wyniósł 14,5 mln zł (marża 2,6 proc.), wynik netto 13,63 mln zł (rentowność 2,5 proc.).

Aktywa Trans Polonii pod koniec września opiewały na 60,85 mln zł (w PCC Intermodal było to 175,37 mln zł, w Pekaesie 472,44 mln zł). Wskaźnik płynności bieżącej wynosił 1,13 pkt, a więc aktywa obrotowe pokrywały zobowiązania bieżące (jakkolwiek wskaźnik obniżył się w skali rocznej, 30 września 2013 notowano bowiem 1,35 pkt). Firma (grupa) nie zachowuje złotej reguły bilansowej, co generalnie trudno uznać za pozytywne. Zadłużenie kapitału własnego mogłoby być mniejsze (wskaźnik na poziomie 1 pkt teoretycznie uznaje się za idealny), ale poziom 1,64 pkt można tolerować – o ile nie będzie dalej w znaczący sposób rósł. W Pekaesie kapitał własny pokrywał całość zobowiązań, w PCC Intermodal długi stanowiły 121 proc. wartości księgowej.

Dla Trans Polonii działalność w formie grupy kapitałowej jest kwestią istotną, albowiem sama spółka-matka wygenerowała w badanym okresie tylko 13 mln zł przychodów, a więc nieco ponad jedną czwartą kwoty skonsolidowanej. Był to zresztą wynik dużo niższy niż rok wcześniej (30,77 mln zł), ale ponieważ obroty skonsolidowane niewątpliwie solidnie wzrosły, to można to – jak się wydaje – pojmować w pewnym sensie jako przełożenie części ciężaru działalności właśnie na podmioty grupy.

Istotnie zresztą w raporcie okresowym mogliśmy przeczytać, że "w wyniku przeniesienia przez Trans Polonia S.A. (...) działalności operacyjnej do podmiotów zależnych, usługi transportowe realizowane wcześniej przez Trans Polonia S.A. świadczone są od początku 2014 roku przez trzy podmioty: Tempo, Inter i Quick".

Niedawno firma zaprezentowała wstępne rezultaty za grudzień roku ubiegłego. Bardzo wstępne, można rzecz, bo dotyczące tylko obrotów. Otóż w grudniu 2014 roku skonsolidowane przychody przedsiębiorstwa wyniosły ok. 4,046 mln zł, czyli 93 proc. sumy notowanej rok wcześniej. W ujęciu narastającym (czyli de facto za cały rok 2014) było to 65,3 mln zł, a więc 120 proc. sumy z roku 2013.

Można przypomnieć, że skonsolidowane obroty Trans Polonii za rok 2013 to 54,24 mln zł, w 2012 notowano 49,5 mln zł. Zyski netto to: 2,53 mln zł w 2013 oraz 2,09 mln zł w 2012.

Na wykresie kursu akcji jesienią widać było schodzenie na niskie poziomy – z okolic 6 zł do mniej niż 4 zł (3,75 zł). Później notowania się ustabilizowały, ale dopiero mocne wyjście powyżej 4,50 zł otworzy drogę przynajmniej do 5 zł, a wtedy będzie można wstępnie mówić o kreowaniu nowej, ogólnej tendencji zwyżkowej. Na razie jednak byłoby przesadą o tym przesądzać.

 

Adam Witczak

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze