Intermodalnie, czyli różnymi metodami
- Utworzono: piątek, 23, styczeń 2015 05:22
Na głównym parkiecie warszawskiej GPW działa kilka przedsiębiorstw, które specjalizują się w logistyce, spedycji i transporcie różnego rodzaju produktów i towarów. Mamy tu na myśli m.in. spółki Pekaes czy Trans Polonia, ale też firmę PCC Intermodal.
Głównym inwestorem w tym podmiocie jest spółka PCC SE (61,88 proc. w akcjach, 73,15 proc. w głosach). Istotny jest też udział DB Schenker Rail Polska S.A. (13,94 proc. i 9,82 proc.), poza tym warto wspomnieć o Quercus TFI (7,76 proc. i 5,47 proc.).
Charakterystyczne dla modelu działania PCC Intermodal jest to, że ładunek pozostaje w tym samym kontenerze, choć zmieniają się sposoby jego transportu (np. z drogowego na lotniczy czy kolejowy). Spółka specjalizuje się w przy tym w koordynacji połączeń kolejowych z transportem drogowym. Jej historia sięga roku 2005 – wówczas powstała pod nazwą PCC Rail Containers i w formie spółki z o.o. W grudniu 2009 walory firmy, już spółki akcyjnej, zadebiutowały na głównym parkiecie warszawskiej GPW.
Wykres kursu prezentuje się następująco:
Cena papierów nie jest, ogólnie rzecz biorąc, zbyt wysoka, ale można mówić o pewnego rodzaju trendzie zwyżkowym, rozpoczętym w sierpniu 2014 (przy kursach rzędu 1,18 zł), a wzmocnionym w drugiej połowie listopada. Dopiero jednak przebicie – w mocny i trwały sposób – linii 1,60 zł będzie sygnałem, że byki są naprawdę silne, a tendencja zwyżkowa ma szanse kontynuacji.
Firma przewodzi grupie kapitałowej, której wyniki za trzy kwartały roku 2014 widzimy poniżej:
Zauważmy, że rok temu tak po trzech, jak i po sześciu oraz dziewięciu miesiącach notowano ujemne wyniki, jakkolwiek straty stopniowo redukowano. W tym roku było dużo lepiej, nie trzeba było ograniczać żadnych strat, bo firma była na plusie, jeśli chodzi o EBITDA, EBIT i wynik netto. Co więcej, rentowności rosły z kwartału na kwartał – np. po półroczu marża EBIT wynosiła 3,5 proc., a kwartał później już 3,76 proc. Marża netto w ujęciu narastającym to 3,83 proc.
PCC Intermodal odnotowała obroty znacznie wyższe niż Trans Polonia (w której było to 49,5 mln zł), ale niższe niż Pekaes (550 mln zł). Naturalnie wynika to po prostu z odmiennej specyfiki i różnej skali działalności. Bardziej miarodajne mogłoby być porównanie rentowności. Oto np. w Trans Polonii marża EBIT wyniosła w badanym okresie 6,9 proc., była więc wyższa niż w PCC. W Pekaesie notowano 2,6 proc. (czyli mniej). Podobnie podsumować można kwestię rentowności netto.
Większą część przychodów generuje segment transportu intermodalnego, na spedycję w trzech trymestrach przypadło tylko 10,64 mln zł. Odbiorcy z Polski dają dużą część obrotów, ale nie większość (mniej niż 40 proc.). Za granicą przychody dostarczane są głównie przez odbiorców z innych państw UE.
Aktywa PCC Intermodal pod koniec września opiewały na 175,4 mln zł (w Trans Polonii było to 60,85 mln zł, w Pekaesie 472,44 mln zł). Wskaźnik płynności bieżącej wynosił 1,63 pkt, w Trans Polonii było to np. tylko 1,13 pkt (z tendencją spadkową, a w PCC – z rosnącą). Ogół zobowiązań przekraczał kapitał własny (wskaźnik na poziomie 1,21 pkt, w TP natomiast 1,64 pkt, co było gorszym wynikiem).
Grupa nie publikowała prognoz wyników finansowych na rok 2014, nie wypłacała też dywidendy.
Adam Witczak
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5745 gości