• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Na torach, drogach, rzekach i morzach

Przyjrzymy się dziś zbiorczo rezultatom pięciu przedsiębiorstw z głównego parkietu warszawskiej giełdy, które pracują w szeroko pojętej branży transportowej, logistycznej i spedycyjnej. Szeroko pojętej – ponieważ każda z tych firm ma nieco inną specyfikę, klientelę, strategię działania, a zwłaszcza skalę działalności.

O większości tych spółek pisaliśmy już na naszych łamach (w ostatnim czasie i nie tylko) w odrębnych, zindywidualizowanych analizach, dlatego teraz przypomnimy jedynie najbardziej podstawowe fakty. Na przykład PKP Cargo w zasadzie nie trzeba przedstawiać, dla formalności powiedzmy jednak, że to "największy w Polsce i drugi w Europie operator kolejowych przewozów towarowych" (o tym informuje nas witryna spółki). W roku 2013 przedsiębiorstwo to odnotowało przychody na poziomie 4,7 mld zł. Jego charakterystyczną cechą jest (niejako z natury rzeczy, biorąc pod uwagę wywodzenie się z PKP) koncentracja na kolei jako środku transportu.

PCC Intermodal specjalizuje się, dla odmiany, w transporcie intermodalnym, czyli łączącym różne formy: przewóz drogowy, lotniczy i kolejowy (ale zawsze w tym samym kontenerze). W roku 2013 firma miała 150 mln zł przychodów, ale tylko 471 tys. zł zysku netto (w 2012 notowała straty).

Trans Polonia specjalizuje się w przewozie i magazynowaniu produktów płynnych (chemicznych, bitumicznych i spożywczych), a także produktów w temperaturze kontrolowanej. Świadczy swe usługi na terenie całej Europy, siedzibę ma w Tczewie, ale poza tym funkcjonują trzy biura zagraniczne: we Francji, Holandii i Wielkiej Brytanii. Skonsolidowane obroty Trans Polonii za rok 2013 to 54,24 mln zł, w 2012 notowano 49,5 mln zł. Zyski netto to: 2,53 mln zł w 2013 oraz 2,09 mln zł w 2012.

Pekaes bazuje na spedycji i logistyce, ale też na sprzedaży benzyny, gazu i oleju napędowego oraz (w niewielkim stopniu) ekogroszku. Firma wywodzi się z powstałego w roku 1958 Przedsiębiorstwa Międzynarodowych Przewozów Samochodowych. W całym roku 2013 skonsolidowany obrót Pekaesu wyniósł 548,6 mln zł, rok ten przyniósł 13,02 mln zł zysku netto i 10,2 mln zł EBIT. W 2012 EBIT wynosił tylko 146 tys. zł, na czysto wygenerowano 3,84 mln zł, jakkolwiek przychody były znaczne (mniejsze niż w 2013, ale jednak było to 523 mln zł).

OT Logistics to, jak czytamy na jej stronie, "nowoczesna firma logistyczna operująca na rynku europejskich przewozów towarowych, wokół której powstała Grupa Kapitałowa składająca się z kilkudziesięciu spółek o różnym profilu działalności". Główna specjalność firmy to transport towarów żeglugą śródlądową (rzekami i kanałami), przy pomocy aż 400 jednostek pływających. W roku 2013 przychody grupy kapitałowej wyniosły 490,4 mln zł, zysk netto 28,33 mln zł (rok wcześniej odpowiednio 460,7 mln zł i 25 mln zł).

Będziemy koncentrować się, jeśli chodzi o trzy kwartały roku 2014, na wynikach skonsolidowanych, dotyczących całych grup, którym firmy przewodzą. Spójrzmy na przychody i zyski:

Truizmem będzie stwierdzenie, że największe przychody wygenerowała PKP Cargo. Było to aż 3,1 mld zł, jakkolwiek trzeba zauważyć, że suma ta stanowiła jedynie 92,5 proc. sumy z analogicznego okresu roku 2013.

Jak wyglądała dynamika w pozostałych firmach? Dodatnio. W OT Logistics obroty w skali rocznej wzrosły aż o 66 proc. (do 611 mln zł), w Pekaesie o 38,6 proc. (do 550,3 mln zł), w PCC o 22,3 proc. (do 135,62 mln zł), a w najmniejszej z firm – Trans Polonii – o blisko 30 proc., do 49,5 mln zł.

Wszystkie przedsiębiorstwa zakończyły badany dziewięciomiesięczny okres z dodatnimi wartościami EBITDA, EBIT i netto. Fakt ten był szczególnie istotny w przypadku PCC Intermodal (tam bowiem rok temu notowano straty EBIT i na czysto) oraz PKP Cargo (tam 30 września 2013 widniała strata netto).

Najwyższą marżę netto za 9 miesięcy roku 2014 wykreowała PKP Cargo (7,33 proc.), najniższą OT Logistics (2,33 proc.). Najwyższą operacyjną miała również PKP Cargo (9,09 proc.), najniższą Pekaes (2,63 proc.). Średnie wartości dla pięciu spółek za badany okres to: 4,12 proc. na czysto oraz 5,4 proc. Rok wcześniej było to 2,43 proc. i 3,46 proc., obie wartości zatem wzrosły w skali rocznej.

Spójrzmy teraz na pozycje bilansowe i odpowiednie wskaźniki:

Największym majątkiem dysponuje rzecz jasna PKP Cargo (niemal 5,5 mld zł pod koniec września 2014), najmniejszym Trans Polonia (niespełna 61 mln zł). We wszystkich grupach kapitałowych większą część aktywów stanowiły trwałe, co w sumie nie dziwi – z uwagi na posiadanie choćby dużej ilości środków transportu, magazynów itd.

Złotą regułę bilansową (czyli przewagę kapitału własnego nad aktywami trwałymi) zachowywała tylko firma Pekaes, w pozostałych spółkach wartość w ostatnim wierszu tabeli była we wrześniu 2013 roku niższa niż 1 pkt.

Wskaźnik płynności bieżacej słabo wypadł tylko w OT Logistics (0,77 pkt, w grudniu 2013 był jeszcze na 0,90 pkt). Najwyższy notowano w Pekaesie (1,96 pkt), przeciętna wartość to 1,41 pkt, całkiem przyzwoita choćby z teoretycznego punktu widzenia.

Tylko w PKP Cargo i Pekaesie kapitał własny przewyższał ogólną kwotę zobowiązań, trzeba jednak przyznać, że w pozostałych przedsiębiorstwach nadwyżka długów nad wartością księgową była mimo wszystko akceptowalna, zwłaszcza w odniesieniu do specyfiki polskiej gospodarki. Wskaźnik był najwyższy (a więc wypadł najsłabiej) w Trans Polonii (1,64 pkt).

Bardzo wysokie pokrycie długów bieżących środkami pieniężnymi notowano w PKP Cargo (41 proc.), PCC Intermodal (tyle samo) oraz Pekaesie (niemal 70 proc.). W OT Logistics i Trans Polonii wskaźnik ten był na niższym, kilkunastoprocentowym poziomie (wydaje się, że akceptowalnym).

Ogólnie rzecz biorąc, wszystkie firmy prezentują dość przyzwoite wyniki finansowe, w czterech z nich przychody wyraźnie wzrosły w skali rocznej, wszystkie notowały zyski (choć w niektórych przypadkach, vide Trans Polonia, marże spadły w porównaniu z analogicznym okresem 2013). W tej sytuacji wypada jeszcze spojrzeć na wykresy kursu akcji:

W przypadku PCC Intermodal trend jest od drugiej połowy sierpnia 2014 wzrostowy, cena przeszła drogę z okolic 1,20 zł do 1,60 zł, dużym ruchem byłoby przebicie tej ostatniej linii, co umożliwiłoby zapewne dojście w okolice 1,80 – 1,83 zł. Notowania Trans Polonii sytuują się tymczasem nisko, choć widać było niedawno próby ożywiania kursu. Znakiem sukcesu byków będzie przebicie 5 zł i 5,60 zł, dalej mamy strefę 6,55 – 6,70 zł.

Walory PKP Cargo systematycznie drożeją od początku sierpnia 2014 – z okolic 70 – 71 zł do 90 zł. W istocie jednak jeśli nie uda się przebić 90 zł, to trzeba liczyć się z korektą do 85 zł, a może nawet 80 zł. Ważny opór jest w okolicy 94 zł.

Na wykresie Pekaesu w długim, ponad dwuletnim terminie, mamy trend wzrostowy, poziomy z grudnia 2012 to mniej niż 5 zł, latem ubiegłego roku notowano 13,20 zł, ostatnio kurs waha się w obszarze 10 – 11 zł.

Kurs OT Logistics, podobnie jak kursy PKP Cargo i PCC Intermodal, wkroczył w sierpniu 2014 w tendencję zwyżkową, cena wzrosła ze 180 zł nawet do 245 zł (maksima grudniowe), przy czym po korekcie strona popytowa zdaje się znów brać do działania i trend się potwierdza.

 

Adam Witczak

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze