• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Na autostradzie

Stalexport-Autostrady to przedsiębiorstwo o dość specyficznej nazwie. Pierwsza jej część jej w gruncie rzeczy mylna i odnosi się do historii zakończonej dobrych kilka lat temu, a rozpoczętej w roku 1963, gdy powstało Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego "Stalexport", eksportujące i importujące wyroby hutnicze.

O ile człon "Stalexport" odwołuje się raczej do tradycji, o tyle druga część nazwy dobrze opisuje to, czym firma się zajmuje. Otóż prowadzi ona budowę i eksploatację płatnych autostrad (aczkolwiek poza tym oferuje też wynajem powierzchni biurowych). Firma eksploatuje m.in. odcinek Katowice – Kraków autostrady A4. Działa w tym aspekcie na bazie obowiązującej do roku 2027 umowy koncesyjnej, która umożliwia jej pobieranie opłat za przejazdy, ale zobowiązuje też do utrzymania odpowiedniego stanu drogi.

Ważnym akcjonariuszem Stalexportu jest włoski podmiot o nazwie Autostrade per l'Italia s.p.A. (60,63 proc. w kapitale i głosach). Altus TFI ma 5,13 proc. Podmiot włoski należy do grupy kapitałowej Atlantia, która specjalizuje się w obsłudze autostrad w wielu krajach, jak m.in. Włochy, Brazylia, Indie czy właśnie Polska. Akcjami Atlantii obraca się na giełdzie w Mediolanie.

Stalexport tworzy grupę kapitałową wraz z kilkoma spółkami, które albo zaangażowane są w działalność związaną z autostradami, albo w administrowanie nieruchomościami (albo też nie prowadzą już faktycznej działalności).

Poniżej widzimy skonsolidowane przychody, zyski i pozycje bilansowe Stalexportu z trzech kwartałów minionego roku:

166,9 mln zł – oto przychody za badany okres 9 pierwszych miesięcy roku 2014. Wypada uznać to za solidne obroty, jako że w skali rocznej wzrosły o 8,45 proc. Zysk operacyjny jednak trochę spadł, do 82,87 mln zł, w wyniku czego redukcji (z 59,10 proc. do 49,66 proc.) uległa marża operacyjna. Z drugiej strony, wynik netto w kwocie 62,33 mln zł pozwolił wygenerować wyższą marżę netto (37,35 proc., poprzednio 33,18 proc.).

Nie znamy jeszcze wyników za cały rok 2014, tym niemniej można wspomnieć, że w latach 2009 – 2013 przedsiębiorstwo za każdym razem generowało zyski skonsolidowane (EBITDA, EBIT i netto), przy czym przeciętne roczne przychody opiewały na 175,17 mln zł, średnia z marż operacyjnych wynosiła 39,9 proc., z marż netto natomiast 14,73 proc. (rozrzut był tu jednak spory – od 5,9 proc. do ponad 30 proc.).

Co do pozycji bilansowych, to w majątku dominują aktywa trwałe – co ciekawe, są to głównie wartości niematerialne (605,5 mln zł) oraz pozostałe inwestycje długoterminowe (413 mln zł). Grupa nie zachowuje złotej reguły bilansowej, jakkolwiek można mniemać, że zawiera się to w pewnej specyfice jej działania. Wskaźnik płynności bieżącej nie jest zbyt wysoki (ostatnio 1,13 pkt, w grudniu 2013 było to 1,43 pkt), ale godne uwagi jest to, że zobowiązania bieżące są w całości (lub prawie w całości) pokrywane samymi tylko środkami pieniężnymi. We wrześniu 2014 odpowiedni wskaźnik wynosił 1,03 pkt. Daje to z pewnością daleko idącą gwarancję wypłacalności, jakkolwiek trzeba jeszcze pamiętać o znacznych zobowiązaniach długoterminowych (ostatnio 886,4 mln zł).

Przepływy netto z działalności operacyjnej były w trzech kwartałach roku 2014 dodatnie – wyniosły 130,81 mln zł (rok wcześniej 115,4 mln zł).

Jeśli chodzi o segmentację przychodów, to niemal całe obroty pochodzą z opłat autostradowych, natomiast wynajem pomieszczeń i inne działania (doradztwo etc.) to margines, który w 9 miesiącach dał obroty rzędu 2,56 mln zł (oraz 2,96 mln zł straty operacyjnej).

Działalność przedsiębiorstwa podlega sezonowości – najwieksze obroty (wynikające z największego natężenia ruchu) przypadają na trzeci kwartał, najniższe na pierwszy.

Wykres kursu akcji podążał w trendzie zwyżkowym od wiosny roku 2013 (kursy w pobliżu 1,50 zł) do 3 zł (wiosna 2014). Później jednak uformowała się wąska konsolidacja. Obecnie za wsparcia wypada uznać linie lub obszary 2,63 – 2,65 zł, 2,60 zł, 2,50 zł i 2,35 zł. Ostatnio notowania szły w górę, jakkolwiek w obrębie konsolidacji, tak więc znaczące byłoby dopiero mocne przebicie 2,80 zł i wędrówka do 3 zł. Być może wpłynie na to raport roczny.

 

Kamil Kiermacz

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Ostatnie artykuły

Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze