Od Point Group do PMPG
- Utworzono: piątek, 20, marzec 2015 04:18
Przez długi czas firma ta funkcjonowała na rynku jako Platforma Mediowa Point Group. Obecnie dysponuje już nową nazwą, ale w dalszym ciągu jest przedsiębiorstwem z branży mediowej i wydawniczej. Powstała w roku 1998 – jako wydawca studenckiego pisma "?dlaczego". Osiem lat później kupiła znany magazyn pop-kulturowy "Machina", w 2007 natomiast miesięcznik Film. Obecnie PMPG jest wydawcą magazynu "Wprost", a także udziałowcem podmiotu Orle Pióro sp. z o.o., który edytuje tygodnik "Do Rzeczy".
Prezesem PMPG jest Michał Lisiecki, jest on też najważniejszym akcjonariuszem przedsiębiorstwa, posiada bowiem 61,70 proc. akcji i głosów na WZ. Jarosław Pachowski posiada 6,46 proc., Parrish Media N.V. natomiast 5,02 proc. Free float to w takim razie 26,82 proc.
Do grupy kapitałowej należy kilkanaście spółek, ale niektóre są tylko stowarzyszone, czasami w sposób pośredni, zatem za najważniejsze wypada uznać AWR Wprost sp. z o.o., Nano Marketing sp. z o.o., Distribution Point Group sp. z o.o. oraz Orle Pióro sp. z o.o.
Spójrzmy na skonsolidowane wyniki tego organizmu z lat 2013 i 2014:
W aktywach dominują trwałe, są to głównie wartości niematerialne – ostatnio opiewające na 14,7 mln zł, rok wcześniej na 15,07 mln zł. Majątek obrotowy klasyfikowany jest głównie jako należności z dostaw i usług (9,34 mln zł, w grudniu 2013 więcej, bo 12,83 mln zł), środków pieniężnych jest raczej niewiele. Pokrywały one tak ostatnio, jak i rok wcześniej, jedynie 4 proc. wartości zobowiązań krótkoterminowych. Wskaźnik płynności bieżącej poprawił się w relacji rocznej, ale nie przekroczył 1 pkt – wzrósł tylko do 0,92 pkt. Grupa nie zachowuje złotej reguły bilansowej, co w sumie jest negatywne, natomiast za pozytyw można uznać, że zmniejszyło się zadłużenie kapitału własnego.
W roku 2014 przychody PMPG były niższe niż rok wcześniej, spadły z 65,03 mln zł do 58,4 mln zł, czyli o 10,2 proc. Z drugiej strony, łatwo zauważyć, że wzrosły EBITDA i EBIT, a więc – biorąc pod uwagę niższe obroty – także odpowiadające im marże. Tak np. marża operacyjna podniosła się z 12,50 proc. do 15,42 proc.
Istotne jest oczywiście także to, jak kształtowały się przepływy pieniężne. A wyglądało to następująco:
Przepływy operacyjne wyraźnie wzrosły w skali rocznej, z 3,4 mln zł do 9,52 mln zł, jakkolwiek na dwóch pozostałych pozycjach kwoty okazały się jeszcze bardziej ujemne niż w roku 2013. Finalnie zresztą pieniądze z grupy kapitałowej wypłynęły, acz w relatywnie małej ilości – innymi słowy, przepływ netto wyniósł -77 tys. zł wobec 405 tys. zł na plusie w roku wcześniejszym.
Zarząd uznał rok 2014 za okres "pełen wyzwań i ciężkiej pracy", w istocie zresztą za "trudny rok". Z drugiej strony, "zbudowane w ciągu ostatnich lat zdrowe fundamenty głównej spółki holdingu pozwoliły na zachowanie stabilnej pozycji oraz realizację przedstawionych przed rokiem prognoz". W istocie EBITDA wyprzedził prognozę o 21 proc., a to dzięki optymalizacji kosztów i wysokim przychodom gotówkowym. Zasygnalizowany wyżej spadek obrotów był głównie skutkiem "obniżenia wynagrodzenia z tytułu transakcji barterowych". Szefostwo PMPG podkreśla, że nie miało to wpływu na wynik finansowy.
Rok 2015 ma być czasem, w którym utrzymany będzie "stabilny i przewidywalny" poziom przychodów, rozwój natomiast postępować będzie "zgodnie z przyjętą strategią". Oznacza to m.in. realizację nowych projektów internetowych, ale też np. akwizycję spółek z obszaru technologii i nowych mediów.
Pod koniec ubiegłego roku przeprowadzony został proces scalenia akcji, acz papiery nie wróciły jeszcze do systemu notowań ciągłych. Ostatnio ich cena oscyluje w obszarze 1,70 zł – 2 zł, można też rozważać opór na 2,30 zł.
B. Garga
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5758 gości