Ładunek znów na trasie
- Utworzono: wtorek, 14, kwiecień 2015 18:51
Przed nami pięć przedsiębiorstw, których akcjami obraca się na głównym parkiecie akcyjnym stołecznej giełdy, a które łączy to, że działają w obszarze transportu, logistyki i spedycji. Chodzi o PKP Cargo, OT Logistics, Pekaes, Trans Polonię i PCC Intermodal.
PKP Cargo to oczywiście podmiot powszechnie rozpoznawalny. Jest to "największy w Polsce i drugi w Europie operator kolejowych przewozów towarowych" (o tym informuje nas witryna spółki). Z kolei OT Logistics to "nowoczesna firma logistyczna operująca na rynku europejskich przewozów towarowych, wokół której powstała Grupa Kapitałowa składająca się z kilkudziesięciu spółek o różnym profilu działalności". Rdzeniem działalności jest transport towarów żeglugą śródlądową.
Pekaes zajmuje się przede wszystkim spedycją i logistyką, ale prowadzi też sprzedaż benzyny, gazu i oleju napędowego oraz (w niewielkim stopniu) ekogroszku. Firma wywodzi się z powstałego w roku 1958 Przedsiębiorstwa Międzynarodowych Przewozów Samochodowych.
PCC Intermodal specjalizuje się w transporcie intermodalnym, a więc łączącym różne formy: przewóz drogowy, lotniczy i kolejowy (zawsze jednak w tym samym kontenerze). Trans Polonia prowadzi przewóz i magazynowanie produktów płynnych (chemicznych, bitumicznych i spożywczych), jak również produktów w temperaturze kontrolowanej. Firma działa na terenie całej Europy.
Poniżej widzimy przychody i zyski (skonsolidowane) z lat 2013 i 2014. Przeanalizujemy podstawowe fakty, natomiast do niuansów przejdziemy w kolejnych dniach, przy okazji artykułów o zindywidualizowanym charakterze, tj. poświęconych poszczególnym spółkom z osobna.
Liderem pod względem przychodów była niewątpliwie w roku ubiegłym, podobnie jak i w 2013 – firma PKP Cargo. W jej przypadku sprzedaż sięgnęła blisko 4,26 mld zł. Nie był to jednak lider dynamiki obrotów. Przeciwnie – przychody PKP Cargo w skali rocznej obniżyły się o 11,26 proc.
Zupełnie inaczej rzecz się miała z grupą kapitałową OT Logistics, która pod względem obrotów zajęła drugie miejsce z wynikiem 831,8 mln zł. W tym wypadku wynik ten był jednak aż o 70 proc. wyższy niż w roku 2013.
Dalsze miejsca to: Pekaes (722 mln zł, wzrost roczny o 31,6 proc.), PCC Intermodal (185,32 mln zł, zwyżka o 23,6 proc.) i wreszcie Trans Polonia (65,3 mln zł, dynamika 20,4 proc.). Jak widać, tylko w PKP Cargo dynamika sprzedaży była ujemna, w pozostałych firmach przychody wyraźnie zwiększyły się w skali rocznej.
Wszystkie firmy generowały w latach 2013 i 2014 dodatnie wartości EBITDA, EBIT i netto. Kwotowo zyski były oczywiście największe w PKP Cargo: EBIT w roku 2014 wyniósł 77,07 mln zł, wynik na czysto 61,3 mln zł. Kwoty te jednak były niższe niż rok wcześniej, a co więcej – spadły też towarzyszące im rentowności, np. marża operacyjna osunęła się z 2,30 proc. do 1,81 proc.
W ogóle zresztą w kategorii marży EBIT wygrała w roku ubiegłym najmniejsza firma, czyli Trans Polonia – z wynikiem 6,68 proc. Był on jednak niższy od notowanego rok wcześniej poziomu 8,9 proc. Marża EBIT spadła też w OT Logistics, a w pozostałych podmiotach – zwiększyła się. Szczególnie pozytywnie odznacza się tu PCC Intermodal, gdzie doszło do zwyżki z 0,37 proc. do 3,82 proc. Innymi słowy, EBIT wzrósł kwotowo z 554 tys. zł do solidnej sumy 7,08 mln zł. Podobnie poprawił się też wynik netto.
W roku 2013 średnia z marż EBIT w badanej piątce wyniosła 4,46 proc., rok później 4,2 proc., a więc lekko się obniżyła.
Spójrzmy na podstawowe pozycje bilansowe i wskaźniki:
Naturalnie największą sumą bilansową (ponad 5,6 mld zł) dysponowała pod koniec ubiegłego roku PKP Cargo. Z tego 3/4 przypadało na majątek trwały, łącznie opiewający na 4,22 mld zł. Grupa nie zachowywała złotej reguły bilansowej, podobnie jak rok wcześniej – i podobnie jak OT Logistics, PCC Intermodal oraz Trans Polonia. Innymi słowy, reguła była zachowana tylko przez Pekaes – tam kapitał własny przewyższał aktywa trwałe.
Ogólnie w każdej z firm dominującą pozycję w skonsolidowanym majątku zajmowały aktywa trwałe. Co do płynności bieżacej, to akurat w Trans Polonii stała najniżej – wskaźnik był na poziomie 1,08 pkt. Był to zresztą poziom niższy niż rok wcześniej, gdy notowano 1,27 pkt.
Najwyższy poziom tego wskaźnika odnotowała firma Pekaes i było to 2,19 pkt. W przedsiębiorstwie tym notowano też bardzo wysokie pokrycie długów bieżących samymi tylko środkami pieniężnymi – było to aż 84 proc. (w PCC Intermodal 41 proc., tak samo w OT Logistics, podobnie w PKP Cargo, dużo słabiej w Trans Polonii – 16 proc.).
Zobowiązania (liczone razem) przekraczały pulę kapitału własnego (co nie jest zjawiskiem pozytywnym, choć nie musi wcale zwiastować tragedii, przynajmniej dopóki wskaźnik nie będzie np. powyżej 2 pkt) w Trans Polonii, PCC Intermodal i OT Logistics. W pozostałych firmach nie było takiego zjawiska. Z kolei zadłużenie aktywów najniższe było w Pekaes (0,33 pkt), najwyższe w PCC Intermodal i OT Logistics (0,62 pkt).
Spójrzmy na wykresy kursu akcji:
W przypadku Pekaes mamy silny i klarowny trend wzrostowy. Na przełomie kwietnia i maja 2013 roku akcje kupowano po mniej niż 5,60 zł, latem 2014 testowano linię 13 zł, teraz jesteśmy w pobliżu 11 zł, ale ogólna tendencja jest nadal aktualna.
Trans Polonia rezyduje nisko. Wsparcie, które jest testowane, to 4 zł, niżej mamy strefę 3,75 – 3,85 zł. Opór to 5 zł, a wyżej 6,30 zł. Dość przypomnieć jednak, że np. w roku 2012 kursy były dużo wyższe niż teraz, przekraczały swobodnie poziom 10 zł. Od ponad roku można jednak mówić o tendencji spadkowej.
Akcje PKP Cargo zyskiwały na wartości – ale po wcześniejszych mocnych spadkach – od lipca 2014 roku, gdy kursy spadały poniżej 71 zł. Obecnie mocny opór to 90 zł, wyżej być może okolica 92,65 zł. Wsparcia to 86,50 zł, 85 zł, 84 zł, 81,88 – 82 zł. Ostatnich kilka tygodni to już czas konsolidacji, ale nie przekreśla ona ogólnego trendu zwyżkowego.
Na wykresie PCC Intermodal można również mówić o trendzie wzrostowym, choć – podobnie jak w przypadku PKP Cargo – notowania docierają dopiero do szczytów z początków roku 2014. Realne wyzwanie to poziom 2,40 zł, wsparcia to 2,09 zł, 2 zł, 1,81 zł, 1,70 zł.
Akcje OT Logistics w dłuższym terminie też drożeją. W sierpniu 2014 kupowano je i sprzedawano niekiedy po 180 zł, teraz natomiast opór to 268 zł, wsparcia mamy na 250 zł, 245 zł i 231 zł. Obecne poziomy nie są jeszcze tak wysokie jak te z I kw. 2014 roku.
J. Sobal
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5863 gości