• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Drogi muszą być w ruchu

OT Logistics to przedsiębiorstwo z branży transportowo-spedycyjnej. Fundamentalnym sposobem przewozu jest dla tej firmy żegluga śródlądowa – na Odrze i nie tylko (także poza granicami Polski, w Europie Środkowej i Wschodniej). Spółka deklaruje, że posiada aż 400 jednostek pływających, których łączna nośność to 100 tys. ton. W dodatku ma też długą historię i doświadczenie, jako że wywodzi się z powstałego tuż po II wojnie światowej przedsiębiorstwa Odratrans.

Wiemy już, że zarząd zarekomendował radzie nadzorczej i akcjonariuszom, by spółka wypłaciła w tym roku dywidendę z zysku za rok 2014. Miałoby to być blisko 10 mln zł, tj. 7 zł na akcję. Większa kwota, mianowicie 15,5 mln zł, trafi do kapitału zapasowego – o ile oczywiście sugestie zarządu zostaną zaakceptowane. Na razie rada nadzorcza zaopiniowała wniosek pozytywnie.

Struktura grupy kapitałowej wyglądała ostatnio tak:

Można tu jednak dodać, że spółka dominująca, tj. OT Logistics S.A., planuje w najbliższym czasie wchłonąć (przejąć) podmiot zależny Odra Lloyd sp. z o.o. W tej sprawie przedstawiono już drugie zawiadomienie.

Spójrzmy na rezultaty skonsolidowane OT Logistics:

Imponuje na pewno dynamika przychodów. Wzrosły one w relacji rocznej o 70 proc., do solidnej puli 831,8 mln zł. W gronie firm spedycyjno-logistycznych z głównego parkietu GPW wyższe obroty notowała tylko PKP Cargo, tam było to 4,26 mld zł. Tyle że PKP Cargo odnotowała obniżkę sprzedaży o 11,26 proc. W Pekaes dynamika wyniosła 31,6 proc., w PCC Intermodal 23,6 proc., w Trans Polonii 20,4 proc.

Zysk operacyjny grupy OT Logistics wyniósł 52,84 mln zł, co dało marżę na poziomie 6,35 proc. Była ona niższa niż rok wcześniej, gdy notowano 8,86 proc. Spadły też rentowności EBITDA (z 14,6 proc. do 9,85 proc.) i netto (z 5,8 proc. do mniej niż 4 proc.).

Co do danych bilansowych, to w ciągu roku wydatnie wzrósł wskaźnik płynności bieżącej, mianowicie z 0,90 pkt do 1,28 pkt. Aktywa obrotowe też bardzo się zwiększyły, niemal o połowę. Ogólnie w majątku dominują jednak aktywa trwałe, pod koniec grudnia było to 479,5 mln zł. Były to głównie aktywa rzeczowe (262,8 mln zł) i nieruchomości inwestycyjne (138,4 mln zł). W majątku obrotowym notowano m.in. 148,7 mln zł należności handlowych.

Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej okazały się dodatnie (46,4 mln zł) i zarazem nieco wyższe niż w roku 2013. Ujemne były przepływy inwestycyjne, a dodatnie – te z działalności finansowej. Ogólnie stan środków pieniężnych wzrósł w roku 2014 o 25,8 mln zł. Dzięki temu wskaźnik wypłacalności natychmiastowej (tj. pokrycie zobowiązań bieżących środkami pieniężnymi) wzrósł z 0,28 pkt do 0,41 pkt, czyli bardzo przyzwoitego poziomu.

Z teoretycznego punktu widzenia minusy to brak zachowania złotej reguły bilansowej (kapitał własny jest wybitnie mniejszy niż majątek trwały) i nadmierne zadłużenie kapitału własnego (poziom 1,62 pkt).

Jeśli chodzi o strukturę przychodów, to w roku ubiegłym, przed wyłączeniami konsolidacyjnymi, usługi spedycji dały połowę obrotów grupy, przewozy 34 proc., usługi portowe (przeładunek i składowanie) 13 proc., a pozostałe usługi 3 proc.

Zarząd firmy podkreśla, że w obszarze transportu wodnego w Polsce OT Logistics ma ponad 80 proc. udziału w rynku, a we wschodnich Niemczech 50 proc. - i tam też jest największym podmiotem (a do tego "jednym z większych w UE"). Firma przewozi i składuje m.in. miał, węgiel, ropę, piasek, kruszywa, cement, złom, papier, nawozy czy zboża, a nawet produkty wielkogabarytowe – jak konstrukcje stalowe.

W styczniu 2014 firma przejęła pakiet 75 proc. akcji C. Hartwig Gdynia S.A. Ta właśnie akwizycja pozwoliła na znaczny wzrost obrotów skonsolidowanych i sumy bilansowej, ale też na poszerzenie skali działalności, wzmacniając ekspozycję na rynki międzynarodowe. W roku ubiegłym przejęto też 100 proc. udziałów w Bałtyckim Terminalu Drobnicowym Gdynia sp. z o.o.

Perspektywy zarządu są optymistyczne, o czym świadczy choćby chęć wypłacenia dywidendy. My spójrzmy jeszcze na wykres kursu:

Akcje niewątpliwie w dłuższym terminie drożeją. W sierpniu 2014 handlowano nimi niekiedy po 180 zł, teraz natomiast zupełnie realny opór to 268 zł, wsparcia mamy na 250 zł, 245 zł i 231 zł. Można jednak dodać, że aktualne poziomy nie są jeszcze tak wysokie jak te z I kw. 2014 roku.

 

J. Sobal

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze