Trans Polonia z wyższymi obrotami
- Utworzono: piątek, 17, kwiecień 2015 04:35
Zarząd Trans Polonii uważa, że słuszne będzie wypłacenie w tym roku 16 groszy dywidendy na jedną akcję, czyli w sumie 1,02 mln zł. Równocześnie zaś 1,24 mln zł miałoby zasilić kapitał zapasowy.
Możemy w tym kontekście przypomnieć, że w roku ubiegłym Trans Polonia jako grupa kapitałowa wygenerowała skonsolidowane przychody na poziomie 65,3 mln zł, a zarazem 4,36 mln zł EBIT i 2,62 mln zł zarobku na czysto. Oznacza to, że o ile obroty wzrosły (o ponad 20 proc.), o tyle zyski uległy redukcji i wraz z nimi spadły rentowności.
Jak widać, marża netto za rok ubiegły to 4,01 proc., poprzednio natomiast notowano aż 7,02 proc. Rentowność EBIT obniżyła się z 8,9 proc. do 6,7 proc.
W majątku, podobnie jak w wielu innych spółkach spedycyjno-logistycznych, dominują aktywa trwałe. Ostatnio opiewały na 38,9 mln zł, rok wcześniej było to mniej niż 3/4 tej puli. Z drugiej strony, aktywa obrotowe nieco spadły, do 20,26 mln zł.
Grupa Trans Polonia nie zachowuje złotej reguły bilansowej, a wskaźnik płynności bieżącej nie jest zbyt wysoki. W ciągu roku wydatnie się obniżył, jakkolwiek mimo wszystko przekraczał nadal poziom 1 pkt (faktycznie było to 1,08 pkt). Zadłużenie kapitału własnego było na poziomie 1,53 pkt, co nie jest ideałem, ale też nie tragedią. Podobnie podsumować można zadłużenie aktywów, 60-procentowe.
Przepływy środków pieniężnych w ciągu roku były ujemne, jakkolwiek trzeba przyznać, że sama działalność operacyjna dała solidne przepływy na poziomie 8,5 mln zł (wobec 3,05 mln zł rok wcześniej).
Przypomnijmy, że Trans Polonia to grupa kapitałowa, która specjalizuje się w przewozie i magazynowaniu produktów płynnych (chemicznych, bitumicznych i spożywczych), jak również produktów w temperaturze kontrolowanej. Przedsiębiorstwo świadczy swe usługi na terenie całej Europy. Siedziba mieści się w Tczewie, ale poza tym funkcjonują biura zagraniczne: we Francji, Holandii i Wielkiej Brytanii.
Trans Polonia wykorzystuje różne formy transportu: drogowy, kolejowy i morski. Używa takich środków jak kontenery, cysterny, naczepy-chłodnie i inny nowoczesny sprzęt.
W grupie kapitałowej spółkami zależnymi są: TP sp. z o.o., Tempo TP sp. z o.o. SKA, Inter sp. z o.o. SKA, Quick TP sp. z o.o. SKA oraz TRN Estate S.A.
Głównym akcjonariuszem Trans Polonii (spółki-matki) jest prezes zarządu Dariusz Cegielski – mianowicie poprzez podmiot o nazwie Euro Investor sp. z o.o. (49,66 proc. w kapitale, 63,83 proc. w głosach). Członek rady nadzorczej Iwar Przyklang posiada odpowiednio 9,96 proc. i 7,15 proc.
Sama jednostka dominująca wypracowała 18,16 mln zł przychodów w roku ubiegłym – i to akurat był znaczny spadek w relacji rocznej, poprzednio notowano bowiem 38,8 mln zł. Zysk operacyjny jednak wydatnie wzrósł – z 3,42 mln zł do 3,81 mln zł.
Spadek obrotów spółki-matki nie był tak naprawdę tragedią, a wynikał po prostu z przeniesienia działalności operacyjnej do spółek zależnych. Stąd też w ujęciu skonsolidowanym widzieliśmy bardzo solidną, dodatnią dynamikę. Stało się tak, co jest godne uwagi, pomimo problemów na rynku ukraińskim i ogólnie na wschodzie.
Zarząd podaje, że rok 2014 był "kolejnym rokiem poważnych inwestycji w nowoczesne jednostki transportowe", głównie do przewozu płynnej chemii i artykułów spożywczych. Wydano 12 mln zł na program zakupu nowych ciągników i cystern.
Wykres kursu porusza się aktualnie dość nisko. Wsparcie, które jest testowane, to 4 zł, niżej mamy strefę 3,75 – 3,85 zł. Opór to 5 zł, a wyżej 6,30 zł. Dość przypomnieć jednak, że np. w roku 2012 kursy były dużo wyższe niż teraz, przekraczały swobodnie poziom 10 zł. Od ponad roku można jednak mówić o tendencji spadkowej.
B. Garga
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5770 gości