Trans Polonia na drogach
- Utworzono: środa, 03, czerwiec 2015 04:39
Kurs papierów firmy Trans Polonia jest od dawna w trendzie spadkowym, a więc sytuacja jest diametralnie odmienna niż na wykresach Pekaes czy PCC Intermodal. Szczyty z lutego 2014 roku to 8,45 zł, tymczasem ostatnio muszą się już bronić wsparcia na 4 zł oraz 3,86 zł. Opory to 4,50 zł i 5 zł.
Trans Polonia to grupa kapitałowa, która specjalizuje się w przewozie i magazynowaniu produktów płynnych (chemicznych, bitumicznych i spożywczych), jak również produktów w temperaturze kontrolowanej. Przedsiębiorstwo świadczy swe usługi na terenie całej Europy. Siedziba mieści się w Tczewie, ale poza tym funkcjonują biura zagraniczne: we Francji, Holandii i Wielkiej Brytanii.
Trans Polonia wykorzystuje różne formy transportu: drogowy, kolejowy i morski. Używa takich środków jak kontenery, cysterny, naczepy-chłodnie i inny nowoczesny sprzęt. W praktyce dominuje jednak transport drogowy.
Spójrzmy zatem na rezultaty finansowe (skonsolidowane) przedsiębiorstwa:
Rok 2014 był czasem solidnej poprawy obrotów, aż o 20,4 proc. Zyski jednak uległy pewnej redukcji, choć w żadnym razie nie notowano strat. Rentowność operacyjna spadła z 8,9 proc. do 6,7 proc., marża netto z 7 proc. do 4 proc. W Pekaesie rentowności były niższe – ale wyższe niż rok wcześniej. Podobnie podsumować można zmiany marż w PCC Intermodal.
Pierwszy kwartał Trans Polonii dał jednak wyraźnie wyższy zysk netto niż styczeń, luty i marzec 2014. Wygenerowano go przy podobnych, a formalnie nieco niższych przychodach (12,8 mln zł), marża netto wzrosła z 1,09 proc. do 4,11 proc. Faktem jednak jest, że zmniejszył się zysk operacyjny (a EBITDA wzrósł).
Ogólnie kwartał wygląda nieźle, choć w bilansie można zwrócić uwagę na pewne fakty, które potencjalnie mogą nie być pozytywne. Oto np. złota reguła bilansowa nie jest przestrzegana (wskaźnik na poziomie 0,60 pkt), dość niska jest też płynność bieżąca (1,04 pkt), wzrosło również zadłużenie kapitału własnego (w relacji rocznej z 1,41 pkt do 1,54 pkt). Pozytywem kwartału jest natomiast wzrost środków pieniężnych.
Sama jednostka dominująca grupy notowała w kwartale ok. 5 mln zł przychodów (rok wcześniej 3,62 mln zł), zysk netto był na poziomie 1,8 mln zł (poprzednio 287 tys. zł).
Jeśli chodzi o segmenty generowania przychodów (skonsolidowanych), to zupełnie zanikły nieznaczne rok temu obroty z transportu intermodalnego, natomiast te z transportu drogowego (de facto dające niemal całość wpływów) minimalnie wzrosły.
Firma, jak czytamy w jej raporcie, posiada nowoczesny tabor, co pozwala zarówno rozwijać współpracę z dawnymi klientami, jak i zdobywać nowych. Transport ładunków chemicznych oraz spożywczych w naczepach-cysternach cechował się wzrostem przychodów, spadły natomiast obroty z przewozu asfaltów i ładunków chłodniczych. W tym drugim obszarze firma świadomie ograniczyła współpracę do kontrahentów terminowo regulujących należności. Wzrost zysku netto (ogólnego) był w pewnej mierze skutkiem dodatnich różnic walutowych.
Adam Witczak
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5862 gości