A, B i C - ABC Data
- Utworzono: wtorek, 07, lipiec 2015 08:33
Przed nami ABC Data – przedsiębiorstwo, które prowadzi dystrybucję komputerów (i pokrewnego sprzętu – np. tabletów) zarówno w Polsce, jak i w kilku innych państwach regionu, tj. Europy Środkowo-Wschodniej. Mowa tu np. o Czechach, Słowacji, ale też o Litwie i Rumunii, a poza tym o rynku niemieckim czy węgierskim. Portfolio grupy obejmuje ponad 73 tys. produktów, jak czytamy na witrynie przedsiębiorstwa, a pochodzą one od 430 dostawców. ABC Data ma też własną markę Colorovo (m.in. atramenty i tonery).
Głównym akcjonariuszem jest MCI Venture Projects sp. z o.o. VI S.K.A. (61,52 proc.), dalej mamy OFE PZU "Złota Jesień" (9,28 proc.), Aviva OFE Aviva BZ WBK (6,98 proc.), free float to 22,23 proc.
W roku 2014 przychody ABC Data wyniosły 5,57 mld zł, zysk operacyjny 60,55 mln zł, natomiast na czysto przedsiębiorstwo zarobiło ponad 33 mln zł. A jak to wyglądało w pierwszym kwartale 2015?
Aktywa opiewały ostatnio na niemal 957 mln zł, przy czym zdecydowana większość tej puli przypadała na majątek obrotowy, który zresztą w ciągu roku wzrósł o blisko 5 proc. Zmiana ta była dość korzystna z teoretycznego punktu widzenia, ponieważ (przeciwnie niż np. w NTT System) wzrosły należności handlowe, a zredukowane zostały nieco zapasy.
Grupa nie ma problemu ze złotą regułą bilansową, ma też w miarę niezły wskaźnik płynności bieżącej (1,37 pkt). Być może za zbyt niską można uznać wypłacalność natychmiastową (rzędu 3 – 5 proc.), a za zbyt wysokie – zadłużenie aktywów (ostatnio 68 proc.) i kapitału własnego (2,08 pkt, rok temu 1,84 pkt). Co do środków pieniężnych, to w kwartale się skurczyły, niemniej wzrosły w relacji rocznej – do kwoty 27,8 mln zł.
Przychody za I kw. 2015 to 1,35 mld zł, co oznacza ponad 15-procentową dynamikę. Powiększono także EBITDA, wynik operacyjny i wynik netto, ten ostatnio z 6,8 mln zł do niemal 13 mln zł. Równocześnie wzrosły rentowności – marża operacyjna z 1,04 proc. do 1,32 proc., netto z 0,58 proc. do 0,96 proc. Sam fakt, że rentowności te oscylują w pobliżu 1 proc. nie powinien nas dziwić, to w tym biznesie dość naturalne.
W Polsce wygenerowano przychody na poziomie 613,55 mln zł, tj. 45,5 proc. ogólnej kwoty. Reszta pochodziła z zagranicy.
Firma przedstawiła niedawno strategię na lata 2016 – 2018. Strategia ta zakłada m.in. realizację projektów z obszaru e-commerce, rozwijanie portfolio produktów mobilnych, współpracę z operatorami telekomunikacyjnymi, dystrybucję z wartością dodaną, rozwój eksportu i działu HR, nowy system ERP. Zamierzeniem ABC Data jest osiągnięcie 25 proc. rynku krajowego do roku 2018, a także osiągnięcie wyceny na poziomie 1 mld zł.
Notowania akcji nie stoją obecnie przesadnie wysoko, oscylując w obszarze 3,20 – 3,44 zł, co jednak jest do pewnego stopnia skutkiem niedawnego odcięcia dywidendy (zostanie ona wypłacona jutro i wyniesie 36 groszy na akcje, razem 45 mln zł). Mocnym znakiem powrotu na wysokie poziomy byłoby pokonanie kilku lokalnych oporów i przebicie okolic 3,90 zł, a następnie 4 zł.
Kamil Kiermacz
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5743 gości