Prima Moda na minusie
- Utworzono: poniedziałek, 17, sierpień 2015 07:24
O spółce Prima Moda pisaliśmy na naszych łamach wiele razy – i niestety, na ogół jej sytuacja nie przedstawiała się zbyt dobrze. W każdym razie przedsiębiorstwo w wielu okresach notowało i nadal notuje straty.
Widać to dobrze w najnowszej tabeli:
Na początek dostrzegamy, że w pierwszym półroczu roku 2015 przychody okazały się wyraźnie niższe niż rok i dwa lata wcześniej w analogicznym okresie. Nastąpiła redukcja odpowiednio o 14,4 proc. r/r oraz o 15,7 proc. Finalnie w tym roku, do 30 czerwca, sprzedaż wyniosła 20,5 mln zł.
Działalność ta przyniosła zysk – ale tylko brutto na sprzedaży. Wyniósł on 11,09 mln zł (rok wcześniej 12,92 mln zł). Niestety, wynik operacyjny wyniósł 1,34 mln zł na minusie. Strata netto za badany okres to 1,37 mln zł. Straty te były głębsze niż rok temu (nawiasem mówiąc, teraz na minus zszedł też wynik EBITDA). Pewnym pocieszeniem jest jedynie fakt, że straty te były zarazem niższe w I kw. 2015, co oznacza, że sam drugi kwartał był zyskowny. Rok temu jednak też występowała taka zależność, ale finalnie nie do końca wyprowadziło to spółkę na plus:
Nie do końca, bo choć w roku 2014 (całym) EBITDA wyniósł 222 tys. zł, to jednak rezultaty operacyjny i netto znalazły się na minusie. Nastąpił jednak spory postęp w relacji do roku 2013 – udało się obie te straty wydatnie ograniczyć, np. stratę netto z 3,24 mln zł do 1,87 mln zł.
Uchwycono więc dobry kierunek, ale – jak wspomnieliśmy – fakt, że I półrocze 2015 generalnie wypadło słabiej niż odpowiedni okres roku 2014, zaburza sytuację.
Majątek trwały opiewał ostatnio na 6,62 mln zł, w relacji rocznej się zmniejszył, ale generalnie – w przybliżeniu – pozostaje cały czas na zbliżonym poziomie 6 – 7 mln zł. Aktywa obrotowe skurczyły się natomiast r/r wyraźnie, bo o 24,1 proc., a gdyby mierzyć np. od końca 2013 roku, to jeszcze bardziej. Aktywa te to głównie zapasy (7,73 mln zł pod koniec czerwca tego roku) i środki pieniężne. Zarząd wyjaśnia, że cykl rotacji należności handlowych jest zerowy (i zresztą w bilansie pozycja tych należności była pusta), bo firma nie dokonuje sprzedaży hurtowej, jest detalistą i otrzymuje gotówkę na swych rachunkach w ciągu 1 – 3 dni. Z kolei cykl jej rotacji zobowiązań handlowych to 5 miesięcy.
Stan środków pieniężnych zmniejszył się r/r oraz w ciągu półrocza, ostatecznie wynosiły one 2,3 mln zł. Wypłacalność natychmiastowa była w gruncie rzeczy niezła, rzędu 16 proc., ale już wskaźnik płynności bieżącej budzi poważne wątpliwości. Od końca I półrocza 2014 obniżył lot z 0,89 pkt do 0,76 pkt. Teoria (ale też i częsta praktyka) zaleca, by było to co najmniej 1 pkt lub nawet 1,2 pkt.
Prima Moda nie zachowuje złotej reguły bilansowej i ma bardzo wysokie zadłużenie kapitału własnego (które r/r wzrosło z 3,07 pkt do 5,57 pkt, po drodze bywało zresztą jeszcze wyższe). Ogólny wskaźnik zadłużenia (0,85 pkt) też jest nadmiernie wysoki.
Prawdą jest, że na przełomie lutego i marca obserwować można było nagły skok ceny na wykresie, nawet do 2,40 zł – a potem, po korekcie, raz jeszcze próbowano zwyżek u progu kwietnia. Ogólnie jednak widzimy, że ceny biegną w trendzie, a nawet kanale spadkowym. Aktualnie wsparcie to 1,50 zł, niższe to 1,42 zł, 1,30 zł i 1,20 zł. Opory to 1,65 – 1,67 zł, 1,77 zł oraz 1,90 zł.
Prima Moda to, przypomnijmy, firma obuwnicza, aczkolwiek w ofercie ma też torebki. Są to wszystko głównie wyroby włoskie. Spółka posiada salony sprzedaży w galeriach handlowych na terenie Polski, m.in. w Łodzi, Rzeszowie, Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu czy Szczecinie. Największa część asortymentu to obuwie damskie, ale męskie też jest dostępne. Ogólnie obuwie daje ok. 90 proc. wpływów ze sprzedaży.
Akcjonariat firmy wygląda tak:
Zarząd przyznaje, że istnieje pewne ryzyko związane z zadłużeniem – tzn. możliwość, że Bank Pekao nie przedłuży firmie umowy, która kończy się wraz z finałem III kw. 2015. Na razie jednak umowy w Pekao (oraz Raiffeisenie) zostały przedłużone. Prima Moda przeprowadziła też "gruntowną modernizację" salonu w Starym Browarze w Poznaniu i przeprowadziła nową kampanię wizerunkową. Czynniki ryzyka to np. wysoka konkurencja na rynku, sezonowość sprzedaży czy atrakcyjność punktów sprzedaży, a także kurs euro.
Adam Witczak
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 3336 gości