Leasing na trasie
- Utworzono: środa, 26, sierpień 2015 04:04
Prime Car Management to firma, która na głównym rynku warszawskiej giełdy zadebiutowała ponad rok temu, w kwietniu 2014. Od tego czasu wykres kursu jej papierów wyglądał tak:
Szczyty to listopad 2014 i ceny rzędu nawet 58 zł. Później wykres podążył na południe, teoretycznie można sytuację postrzegać nawet jako średnio- czy też długoterminowy trend spadkowy. Efektem było testowanie okolic 40,51 zł – 41,30 zł. Doszło do tego w czerwcu i lipcu, później ceny poszły nieco w górę, do 47,50 zł, ale tam nastąpił odwrót, wzmocniony przez kiepską sesję z początku tego tygodnia (kiepską dla całej giełdy).
Emitent tworzy grupę kapitałową z trzema podmiotami - Futura Leasing, Masterlease i Futura Prime. Jej działalność polega na leasingu samochodów, a także świadczeniu usług zarządzania flotą (tj. car fleet management (CFM) pod marką Masterlease. W ramach swojej działalności oferuje trzy rodzaje usług: leasing (finansowy lub operacyjny), leasing z usługami (FSL oraz semi-FSL) oraz zarządzanie flotą.
Pod koniec czerwca aktywa skonsolidowane PCM opiewały na 1,25 mld zł, z czego aż 42,4 proc. stanowiły należności z tytułu leasingu finansowego. Środki pieniężne były skromne (raptem 2,04 mln zł), a od wspomnianych należności większe były tylko rzeczowe aktywa trwałe (541,7 mln zł), de facto klasyfikowano (niemal w całości) jako leasing operacyjny.
Przy 457,2 mln zł kapitału własnego przedsiębiorstwo miało blisko 800 mln zł zobowiązań, czyli kapitał własny z teoretycznego punktu widzenia był, teoretycznie rzecz ujmując, trochę nadmiernie zadłużony (wskaźnik 1,75 pkt). Rok wcześniej długi opiewały na 592,4 mln zł, a kapitał własny był nieco większy niż teraz.
A oto skonsolidowane przychody i zyski za półrocze oraz za sam II kw. 2015 (tudzież okresy porównywalne):
Jak kształtowały się przychody? Ogólne kwoty widzimy wyżej: dynamika r/r w ujęciu narastającym była niestety ujemna, obroty spadły o 6,5 proc. Natomiast ich struktura jest taka, że największa część puli to wpływy z prowizji i opłat (w I – II kw. 2015 niemal 100 mln zł), w granicach 70 – 80 mln zł mieszczą się pozycje "przychody z tytułu leasingu oraz opłat dodatkowych" i "przychody ze zbycia przedmiotów poleasingowych", zaś mniejsze sumy przypadają na odsetki i pozostałe przychody operacyjne.
Koszty to m.in. koszty napraw i serwisu samochodów, koszty zbycia przedmiotów poleasingowych (aut) i amortyzacja (wymieniamy największe kwoty).
Po odliczeniu kosztów mamy zysk brutto: niemal 27 mln zł w półroczu, 12,33 mln zł w samym II kwartale. W obu wypadkach kwoty te były wyraźnie niższe niż rok temu, zredukowały się poza tym (znacznie) rentowności. Tak np. marża netto za II kw. to 7 proc. (przed rokiem niemal 18 proc.), narastająco to 7,8 proc.
Dodajmy, że rok temu przepływy operacyjne były dodatnie (np. narastająco 26,7 mln zł), a teraz silnie ujemne (-76,3 mln zł). Ogólnie w pół roku pula środków zmniejszyła się o 10,7 mln zł.
Warto jednak spojrzeć na komentarz zarządu. Oto np. okazuje się, że wynik netto I półrocza 2014 (czyli ponad 42 mln zł) wynikał w znacznym stopniu z wydarzenia jednorazowego, tj. z rozwiązania na podatek VAT. W ciągu roku firma zwiększyła flotę pojazdów o 1866 sztuk (do 24 303 egz.), co też jest istotne i przecież pozytywne. Wzrosła też liczba pojazdów objętych usługą Car Fleet Management. Półrocze, zdaniem szefostwa firmy, upłynęło bez wydarzeń nietypowych – realizowano plany sprzedażowe. Nie naruszono też wskaźników finansowych uzgodnionych z bankami.
B. Garga
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5767 gości