• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Jeszcze o Polsacie

O Polsacie wspominaliśmy kilka dni temu w ramach raportu zbiorczego, gdzie jednak został tylko pokrótce opisany, zresztą w kontekście wyników trzech przedsiębiorstw medialnych (dwoma pozostałymi były TVN i Agora).

Teraz przyjrzymy się bardziej precyzyjnie rezultatom tej grupy kapitałowej. Co do jej profilu działalności, to trzeba pamiętać, że Cyfrowy Polsat to nie tylko Polsat (w sensie stacji TV), ale i dużo szerszy przedział usług i produktów. Jest tak zwłaszcza od momentu, gdy w roku 2014 przedsiębiorstwo wchłonęło telekomunikacyjny Polkomtel, co zresztą poskutkowało potężnym wzrostem przychodów i zysków.

Oto i główne segmenty:

- mobilne usługi telekomunikacyjne (za pośrednictwem Polkomtelu)
- szerokopasmowy mobilny internet (pod markami Cyfrowy Polsat i Plus)
- płatna telewizja cyfrowa (140 kanałów polskojęzycznych) wraz z rozmaitymi usługami
- nadawanie i produkcja telewizyjna w ramach Telewizji Polsat (26 kanałów)
- usługi hurtowe na rynku międzyoperatorskim (roaming, interconnect i inne)

Warto może wiedzieć, jakie konkretnie nazwy i marki wchodzą tu w grę. Otóż do Cyfrowego Polsatu należą np. takie inicjatywy jak serwis IPLA, VOD Domowa Wypożyczalnia Filmowa, TV Online czy Catch-up TV. Kanały telewizyjne, oprócz oczywiście tych, które mają w nazwie słówko "Polsat", to m.in. TV4, TV6, Muzo.tv czy Disco Polo Music. Wiodące elementy oferty programowej to np. serial "Pierwsza Miłość", reality show "Hell's Kitchen" czy "Must be the Music". Dużą popularnością cieszyły się też jednorazowe transmisje, jak mecz eliminacyjny Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Polska – Gruzja (1,5 mln widzów, udział 43,6 proc. w oglądalności) czy debata B. Komorowskiego i A. Dudy z 17 maja. Istotny jest też cykl filmowy Mega-Hit.

W obszarze telewizji Polsat notował w pierwszym półroczu, jak to czytamy w raporcie okresowym, udział w oglądalności na poziomie 24,3 proc., a w rynku reklamy – na poziomie 25,3 proc. W obu przypadkach wartości te były nieco wyższe niż rok wcześniej.

Dowiadujemy się też, że łączna liczba aktywnych usług dla klientów indywidualnych i biznesowych, świadczona łącznie w dwóch modelach (kontraktowym i przedpłaconym) wynosiła w finale czerwca 16,35 mln zł, tj. wzrosła r/r o 0,6 proc., m.in. dzięki wyższej liczbie usług płatnej telewizji.

Przypomnijmy przychody i zyski skonsolidowane za półrocze, a także podstawowe dane bilansowe:

Grupa wygenerowała blisko 4,8 mld zł przychodów, a więc o 94,3 proc. więcej niż przed rokiem, co miało wymowny związek z przejęciem Polkomtelu.

Wynik operacyjny wyniósł ponad 1,01 mld zł, wynik netto 475,3 mln zł. Sumy te były zatem wyższe niż w pierwszych 6 miesiącach roku 2014 (nie wspominając o 2013). Marża operacyjna wyniosła 21,1 proc., a netto 9,91 proc. To znaczy, że ta pierwsza nieznacznie spadła r/r, ta druga trochę wzrosła, poprzednio bowiem notowano 9,33 proc.

Suma bilansowa to ponad 27 mld zł. Po stronie majątku dominują aktywa trwałe, podobnie jak w TVN czy Agorze (choć tam przewaga ta nie jest tak drastyczna, a zresztą firmy te mają trochę inny, węższy profil działalności). W każdym razie aktywa Cyfrowego Polsatu to przede wszystkim pozycja wartości firmy (10,6 mld zł), a do tego np. wycena relacji z klientami (3,94 mld zł), inne wartości niematerialne (2,5 mld zł), majątek rzeczowy (podobnie) czy marki (ponad 2 mld zł).

Wskaźnik płynności bieżącej nie był przesadnie wysoki (1,01 pkt), ale wypłacalność natychmiastowa notowała solidny, z teoretycznego punktu widzenia, poziom 0,33 pkt – jakkolwiek środki pieniężne skurczyły się w półroczu. Środki te (ostatnio 1,4 mld zł) stanowią zresztą znaczną część aktywów obrotowych. Sama działalność operacyjna dała dodatnie przepływy na poziomie 1,3 mld zł. Ujemne były dwa pozostałe obszary: inwestycyjny i finansowy. W tym ostatnim doszło m.in. do spłaty kredytów i pożyczek na 954 mln zł.

Udało się nieco zredukować zadłużenie kapitału własnego (z 2,01 pkt do 1,84 pkt) i aktywów (z 0,67 pkt do 0,65 pkt), co jest pozytywne.

W samym drugim kwartale przychody wzrosły r/r o 41,4 proc., a wyłączając odpowiedzialną za Polkomtel grupę kapitałową Metelem, byłoby to 5,7 proc.

Jeśli chodzi o całe półrocze, to warto wiedzieć, że nadawanie i produkcja telewizyjna przyniosły przychody tylko w kwocie 629,2 mln zł (oraz 214,6 mln zysku operacyjnego). Oznaczało to zresztą, że obie wielkości wzrosły w relacji rocznej.

Dla porównania, segment usług dla klientów indywidualnych i biznesowych dał 4,24 mld zł. Mieszczą się w nim jednak bardzo rozmaite rzeczy: telefonia komórkowa w różnych ofertach, produkcja dekoderów, cyfrowa płatna telewizja, sprzedaż sprzętu telekomunikacyjnego itd.

Na wykresie Polsatu mocnym oporem zdaje się być linia 26 zł. To po jej testowaniu rozpoczął się swego rodzaju trend spadkowy. "Czarny poniedziałek" w tym tygodniu sprowadził nawet kurs poniżej wsparcia na 22 zł, teraz rodzi się pytanie o to, czy uda się powrócić ponad tę linię. Sygnał %R, po wtorkowej korekcie, jest pro-zakupowy – i faktycznie ceny, a w każdym razie dołki, powoli rosną.

 

J. Sobal

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze